Z wizytą w sklepie: Universam Grochów

Otwarciem Universamu na warszawskim Grochowie Społem przełamuje stereotyp sklepów mało nowoczesnych i drogich. Ten śmiało może być przykładem dla niejednej zachodniej sieci.

W ciągu tygodnia od reotwarcia Universamu Grochów zanotował 20 tysięcy transakcji. Od 28 lutego br. przez kilka dni ruchem kierowała tu ochrona, która wstrzymywała przy bramkach napływ nowych klientów po to, aby ci już po zakupach mogli przecisnąć się do wyjścia. Czemu sklep przeżył tak duży szturm?
Z wielu powodów – jednym z najważniejszych była chęć zobaczenia nowego Universamu, który powstał na miejscu starego, kultowego już sklepu działającego przy warszawskim rondzie Wiatraczna od 22 lipca 1977 r.

Klientów przyciągnęły też liczne promocje, m.in. reklamowana na autobusach miejskich wołowina w supercenie. W pierwszych dwóch tygodniach sprzedano jej prawie pół tony. Co więcej, zakupy za wyższe kwoty promowane były atrakcyjnymi dodatkami, np. za każde wydane 80 zł klient dostawał gratis kubek termiczny z logo Universamu, a za 150 zł – T-shirt.

– Cały czas staramy się mieć dobre ceny, nie tylko na otwarciu – mówi Iwona Chrobak, kierowniczka sklepu. – Już to zauważyli klienci, którzy twierdzą, że mamy bardzo dobre ceny na naprawdę wysokogatunkowe produkty, dlatego do nas wracają. Miło to słyszeć – nie ukrywa.

Morze towaru
Mieszkańcom Warszawy, ale też tym z innych miejscowości Universam Grochów kojarzy się z  dwukondygnacyjnym pawilonem handlowo-usługowym, który w czasach pustych półek był jednym z najlepiej zaopatrzonych sklepów na Mazowszu. Dwa lata temu obiekt należący do Warszawskiej Spółdzielni Społem Praga Południe zburzono i na jego miejscu powstała Galeria Rondo Wiatraczna z częścią apartamentową liczącą 460mieszkań.

Dziś Universam Grochów reklamuje się jako „kultowy, ale nowy” i działa na parterze galerii. Zajmuje ponad 1,5 tys. mkw. powierzchni. – Wciąż uczymy się działać na tak dużej przestrzeni – przyznaje kierowniczka.

Rzeczywiście po wejściu do sklepu czuć przestrzeń – szerokie alejki, niskie regały. Brak witryn przy wejściu dodatkowo potęguje to wrażenie. Tak duża sala sprzedaży dała Spółdzielni ogromne możliwości w rozplanowaniu przestrzennych aranżacji poszczególnych działów i rozszerzonych ekspozycji. Przykład: gdy weszłam do sklepu, przywitała mnie rozległa wyspa promocyjna produktów pod marką Wedel z wyskakującą z nich figurką sympatycznej zebry, znanej z ostatnich reklam.

Universam Grochów jest silnie związany z Lotte Wedel z racji działalności w jednej dzielnicy Warszawy – na Pradze Południe, gdzie znajduje się fabryka producenta. Wspieranie Społem przez ogólnopolskiego, a zarazem
lokalnego wytwórcę poskutkowało w sklepie nie tylko ekspozycjami dodatkowymi, ale przede wszystkim obszerną ofertą stałą wyrobów marki Wedel. Co więcej, producent przygotował okolicznościowe Torciki Wedlowskie ze zrobionym ręcznie napisem „Universam Grochów”, sprzedawane w placówce i wyeksponowane na końcu regału od strony kas.

Wróćmy do układu sali sprzedaży – wchodzącego do sklepu klienta wita po prawej stronie budzące skojarzenie
z delikatesami stoisko owocowo-warzywne. Składa się z dwóch wysp z koszami wiklinowymi oraz regałów przyściennych, w tym chłodzonych. Do tego punktowe oświetlenie, szara kolorystyka przełamana drewnianymi
elementami dekoracyjnymi.

Kupujący, wiedziony szeroką aleją, mija po obu stronach rzędy niewysokich regałów (ok. 160 cm wysokości),
zatowarowanych w sposób godny pozazdroszczenia. Na końcu sali jest dział sprzedaży tradycyjnej, utrzymany
w eleganckiej kolorystyce czerwono-szarej. Szeroki wybór mięsa, wędlin, serów, garmażerki i ryb oraz wyrobów
z nich jest doświetlony tzw. barowymi lampami wiszącymi.

– Artykuły świeże, a więc te ze stoiska ze sprzedażą zaladową, ale również nabiał, warzywa, owoce oraz pieczywo to nasze strategiczne kategorie – przyznaje Iwona Chrobak.

W każdej grupie asortymentowej jest co najmniej kilku dostawców, a w przypadku pieczywa dodatkowo jest ono dopiekane na miejscu. Wzrastającą pod względem zainteresowania klientów kategorią jest świeża żywność.
Powodzeniem cieszą się też produkty regionalne, odpowiednio oznakowane na sali sprzedaży.

W Galerii Rondo Wiatraczna działa również drogeria Rossmann, stąd z niemałym zaskoczeniem odnotowano
w Universamie bardzo dobre wyniki sprzedażowe chemii przemysłowej. – Nie ukrywam, bałam się, jak ten dział sobie poradzi – przyznaje kierowniczka sklepu.
– A tymczasem chemia u nas tak dobrze się sprzedaje, że rozszerzamy tę kategorię – mówi.

Zeszyt życzeń
Sklep jest bardzo elegancki. Ciemne regały z zaokrąglonymi końcówkami, drewniane elementy dekoracyjne,
oświetlenie ledowe sali sprzedaży, czytelne i widoczne z daleka oznaczenia działów.

– Nie są to delikatesy, tylko sklep dla każdego. Wystrój może sugerować wyższą półkę, ale to dlatego, że wszystko jest nowe, zaprojektowane według najnowszych trendów – tłumaczył nam obecny na otwarciu sklepu prezes  Społem WSS Praga Południe Bogusław Różycki.

Największą wartością sklepu jest jednak asortyment – bardzo rozbudowany, w części niespotykany u konkurencji. Oferta została tak skonstruowana, aby zaspokoić różnorodne potrzeby klientów. Tu w stałej ofercie – a nie tylko na zamówienie – jest wołowina, cielęcina czy dziczyzna, o wieprzowinie czy drobiu nie wspominając. Są także pomidory malinowe z pobliskiego Janowa („najlepsze na świecie”), których nie sprzedaje okoliczna konkurencja, w tym Simply Market. Można tu też znaleźć wiele propozycji na prezent, w tym herbaty w opakowaniach w kształcie motyla.

– Jeśli czegoś nie mamy w sprzedaży, staramy się to ściągnąć – podkreśla Iwona Chrobak, będąca właśnie w trakcie poszukiwań orzechów nerkowca w puszce dla stałego klienta. – Klient jest zdania, że te z puszki smakują najlepiej, więc szukam teraz tych orzechów po producentach i hurtowniach – wyjaśnia.

Założenie zeszytu próśb klientów to pomysł kierowniczki sklepu. – Wszyscy pracownicy są nastawieni na spełnianie oczekiwań naszych klientów. Staramy się wyróżniać bardzo dobrą obsługą, nie możemy być bezosobowi – tłumaczy Iwona Chrobak.

Podkreśla, że wychodzący z Universamu klient ma być zadowolony z zakupów, ale także z obsługi umiejącej doradzić i mającej czas dla każdego. – Do pracy przyjmuję tylko takie osoby, które pracują z sercem, które są kontaktowe i lubią rozmawiać z ludźmi. Takim podejściem wyróżniamy się spośród konkurencji – uważa
kierowniczka sklepu.

Był i jest dla każdego
Ukłonem w stronę klientów jest też punkt obsługi. Na stoisku zlokalizowanym tuż przy wyjściu ze sklepu można
założyć kartę stałego klienta, zapłacić rachunki domowe, doładować telefon, odebrać fakturę. Można tu też zarejestrować paragon w najnowszym konkursie, w którym do wygrania są dwuosobowa wycieczka do Grecji
oraz sprzęt gospodarstwa domowego. Aby wziąć udział w konkursie, należy zrobić zakupy za minimum 80 zł.
Ogłoszenie wyników – na początku lipca. Konkurs jest reklamowany w radiu RDC oraz lokalnej prasie.

Na otwarciu sklepu prezes Społem WSS Praga Południe Bogusław Różycki wyraził nadzieję, że sklep będą odwiedzać nie tylko mieszkańcy okolicznych bloków. Okolice ronda Wiatraczna to ważny punkt przesiadkowy w Warszawie. Jest tu pętla tramwajowa, kilka przystanków autobusowych. W nowym budynku jest też podziemny parking, gdzie dla klientów sklepu przeznaczono prawie 200 miejsc – poprzednio nie było tu gdzie zaparkować.

UNIVERSAM GROCHÓW W LICZBACH
Adres: ul. Grochowska 207, Warszawa
Powierzchnia sali sprzedaży: 1534 mkw.
Liczba SKU: ok. 30 tys.
Liczba klientów: ok. 2,3 tys. (dziennie)
Średni koszyk: 25 zł
Personel: 50 os.
Godziny otwarcia: pn.-sb. 6-21, nd. 9-20

 

Katarzyna Pierzchała 2309 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }