Polacy wpadają do sklepów na kawę

Już trzech na pięciu internautów, udających się po zakupy do okolicznych sklepików, korzysta z możliwości wypicia w nich kawy czy herbaty.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu „Polska na talerzu”, przygotowanego przez IQS dla Makro Polska. Konsumenci chętnie sięgają też po przekąski: najbardziej popularne są zapiekanki (41 proc. wskazań), ale niewiele ustępują im hot dogi (39 proc.). Nieco mniejsze wzięcie maja kanapki, po które sięga 31 proc. pytanych. Tylko 13 proc. ankietowanych w ogóle nie korzysta z oferty food-to-go w sklepach tradycyjnych.

Głównym czynnikiem zachęcającym do takich zakupów jest wygoda. 44 proc. deklaruje, że skorzystało z oferty gastronomicznej sklepu przy okazji innych zakupów, 36 proc. – bo sklep był po drodze, a po 30 proc. skusiła szybkość obsługi i atrakcyjne ceny. Dla co czwartego pytanego istotnym czynnikiem okazał się także smak produktu. Głównymi odbiorcami tej oferty okazali się być młodzi mężczyźni w wieku 18-24 lata. Dla kobiet ważniejszy niż dla mężczyzny były jakość i smak produktu.

Gdy Polacy mają więcej czasu, chętnie korzystają z oferty gastronomicznej. W lokalach bywa już 94 internautów, podczas gdy rok temu było to 77 proc., a dwa lata temu – 73 proc. Najchętniej wciąż wybierane są pizzerie (69 proc.) i fast foody (59 proc.), choć panie preferują kawiarnie, naleśnikarnie/pierogarnie oraz lokale z posiłkami na wagę. Ciekawy trend zarysował się natomiast w tegorocznym badaniu pod względem preferowanych typów kuchni: o ile przed rokiem numerem jeden dla Polaków była kuchnia włoska, to obecnie na pierwsze miejsce wysunęła się polska z 79 proc. wskazań. Na włoską postawiło 59 proc. pytanych. W ciągu roku obie straciły amatorów – polska 1 pkt proc., zaś włoska aż 25 pkt proc. Na trzecim miejscu znalazły się kuchnie regionalne (48 proc. vs 49 proc. przed rokiem). Aż 29 pkt proc. straciły kuchnie amerykańska (spadek z 63 proc. do 34 proc.) oraz arabska (kebab), która ma 28 proc. zwolenników, o 23 pkt proc. mniej niż w 2017 roku.

Badanie zostało przeprowadzone w ramach 8. edycji raportu „Polska na talerzu” w lutym 2018 roku na próbie tysiąca internautów metodą CAWI.

Magdalena Weiss 1377 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }