Tylko u nas! Aldi: nowa koncepcja sieci

Oktawian Torchała, dyrektor generalny Aldi Polska zapowiada zakończenie modernizacji wszystkich sklepów do lipca br. i systematyczny rozwój sieci.

- Ile sklepów Aldi działa obecnie w Polsce i ile nowych zaplanowanych jest do końca roku 2018?

- Obecnie sieć sklepów Aldi w Polsce obejmuje 129 lokalizacji. Na przestrzeni ostatniego kwartału otworzyliśmy 5 nowych placówek, w Poznaniu, Chorzowie, Łodzi, Wrocławiu i Radomsku. Obecnie jesteśmy skupieni na największym w historii Aldi w Polsce projekcie inwestycyjnym, jakim jest przebudowa i modernizacja wszystkich sklepów. Jednocześnie nowe powstają już zgodnie z nową koncepcją wizualną. Jest to duża inwestycja, ale też kopalnia wiedzy na temat oczekiwań klientów i ich postrzegania naszej sieci.

W miastach, w których marka Aldi debiutuje, jak np. Radomsko, obserwacja spontanicznych reakcji klientów na nasz asortyment, atmosferę panującą w sklepie, degustowane produkty, jest dla nas bezcenna. Z kolei w miastach, w których klienci już nas znają, otrzymujemy sygnały, że sklepy stają się większe, nawet gdy powierzchnia nie uległa zmianie, bardziej kolorowe i przyjazne. Któż z nas nie robi zakupów? Kto nie oczekuje, aby były one jak najwygodniejsze i przyjemne? W Aldi pamiętamy, że w centrum każdego naszego działania, każdej komunikacji jest zawsze klient. I to on dostarcza najlepszej informacji zwrotnej. W najbliższej przyszłości chcemy kontynuować otwieranie nowych placówek. Budowanie zasięgu marki planowane jest systematycznie i długofalowo w oparciu o dobrze przemyślane i dobierane lokalizacje.

- Ile sklepów w tej chwili już działa pod nową koncepcją ANIKo?

- W nowej koncepcji ANIKo funkcjonuje już ponad 100 sklepów w Polsce. W ciągu 10 lat obecności marki na polskim rynku bardzo się zmieniliśmy. Oferujemy dziś klientom dyskont w nowym znaczeniu tego słowa. Dostosowując sklepy pod kątem komfortu zakupów, jednocześnie pozostajemy wierni wartościom marki, jakie od 100 lat przyświecają działalności Aldi. Niezmiennie stawiamy na jakość, produkt i cenę. Prostota w połączeniu z konsekwencją, ale też otwarcie się na zmiany to najlepsza strategia.

- Do kiedy planujecie państwo przebudować całą sieć według nowej koncepcji?

- Do końca lipca bieżącego roku wszystkie sklepy zostaną przebudowane. Jest to duże i złożone przedsięwzięcie, jednak w systematycznym ulepszaniu doświadczeń zakupowych widzimy klucz do sukcesu.

- Czy koncepcja ANIKo odpowiada znanemu z Niemiec formatowi, czy została ona zaadaptowana do polskiego rynku?

- Format ANIKo wdrażany w Polsce został zaprojektowany zgodnie z globalną strategią marki w głównych założeniach, jednak przy uwzględnieniu stylu zakupowego polskiego konsumenta. Każdy rynek wiąże się z pewną specyfiką, chociażby na poziomie językowym czy symbolicznym. Udało się wypracować koncepcję, która gwarantuje spójność wnętrz sklepów Aldi Nord we wszystkich krajach, ale też pozostawia miejsce na lokalność i indywidualne podejście. Przykładem rozwiązania w sklepie, które jest wdrożone w Niemczech, a na razie nie znalazło zastosowania w Polsce, jest wyspa z produktami z tzw. przepisu tygodnia („Rezept der Woche”). W Polsce z kolei akcje tematyczne komunikujemy za pomocą billboardów na elewacji czy plakatów na kosze. Format ANIKo cieszy się dużą popularnością, niezależnie od miejsca, w którym został wprowadzony. 

- Jakie są najważniejsze zmiany w nowej koncepcji? Czy wynikają one z obserwacji zachowań polskich klientów?

- Motywem przewodnim formatu jest świeżość. Wyraża się on w asortymencie i jego ekspozycji. Z niego wynikają też wszystkie cechy nowej koncepcji wizualnej, bo kluczowy jest tutaj powiew świeżości i nowoczesności. Bardzo ważna w nowej koncepcji jest nawigacja klienta, szybkie i intuicyjne odnajdywanie przez niego poszukiwanych artykułów. Stąd wprowadzona kolorystyka z dedykowanym systemem oznaczeń i ciekawostek produktowych. Zachowaliśmy też szerokie alejki między regałami, które są bardzo doceniane przez klientów. Przestronność i jasność to kolejne cechy konceptu, przekładające się na przyjazną atmosferę zakupów. W porównaniu z wcześniejszym minimalizmem, wizerunek wnętrz został ocieplony, ale też unowocześniony za sprawą systemu doświetlenia LED poszczególnych elementów czy motywu jasnego drewna. Warto wspomnieć też liczne udogodnienia dla klientów, jak np. krajalnica do chleba, koszyki zakupowe, a także mini-wózki zakupowe dla najmłodszych. W każdej lokalizacji zaprojektowano też dedykowany motyw regionalny w obszarze kasowym, jako ukłon w stronę lokalności.

- Czy istnieje różnicowanie miedzy sklepami miejskimi  - takim jak np. jak w Poznaniu - i położonymi w wiejskich terenach?

- W głównej mierze format ANIKo jest spójnie wprowadzany do kolejnych sklepów. Zgodnie z naszą strategią, wybieramy lokalizacje w miejscach najlepiej osiągalnych dla klientów, w których przewidujemy największe zapotrzebowanie na naszą ofertę. Nasze sklepy projektujemy tak, aby urbanistycznie wpisywały się w okolicę, stanowiąc uzupełnienie architektonicznej struktury miasta. Stąd nieraz różnice w wyglądzie sklepów Aldi w zależności od lokalizacji. Sklep w Poznaniu przy ulicy Półwiejskiej rzeczywiście zwraca uwagę, nie należy do standardowych sklepów. Dostosowany jest do architektury ścisłego centrum Poznania, gdzie obowiązuje głównie ruch pieszy. Te czynniki wpływają naturalnie na styl zakupowy klientów i ich oczekiwania. Stąd na przykład kącik kawowy, klienci chętnie korzystają z naszej świeżo parzonej kawy w drodze do pracy czy z pracy. Taka lokalizacja mocno wpływa też na dynamiczną atmosferę panującą w sklepie.

- Jakie są pierwsze doświadczenia z tą koncepcją? W Niemczech wiele sklepów według nowej koncepcji osiąga dwucyfrowy wzrost. Czy w Polsce jest tak samo?

- Pierwsze doświadczenia to tłumy klientów na otwarciach po przebudowie, dorównujące nieraz nowym otwarciom pod kątem zainteresowania. Z pewnością przyczyniają się do tego liczne atrakcje, jak degustacje i promocje. Jednak w głównej mierze przypisałbym to ciekawości klientów nowej odsłony Aldi. Płynące od klientów i pracowników opinie o nowym koncepcie potwierdzają, że zmiany, które wprowadzamy są dobrze przyjęte. Dzięki nim stajemy się miejscem codziennych zakupów kolejnych klientów. Obroty osiągane w Polsce są dla nas bardzo zadowalające.

- Czy w nowej koncepcji są wprowadzane nowe kategorie? Które kategorie powiększają ekspozycję, które zmniejszają?

- Koncentrujemy się na powiększaniu oferty kategorii zdrowej żywności, produktów świeżych oraz kosmetyków.

- Jaka jest powierzchnia sali sprzedaży sklepu Aldi w Polsce?

- Standardowo powierzchnia hali sprzedaży waha się od około 900 do 1200 mkw.

- Jak szeroki jest asortyment w nowej koncepcji?

- Liczba artykułów w asortymencie stałym wynosi ponad 1850. Największy przyrost przypadł na ubiegły rok, kiedy asortyment uległ niemal podwojeniu.

- Jaki udział w ofercie mają artykuły wyprodukowane w Polsce?

- Udział artykułów wyprodukowanych w Polsce w asortymencie stałym utrzymuje się na poziomie około 70 proc. Z racji wieloetapowości produkcji asortymentu, na przykład z zakresu kosmetyków markowych, chemii gospodarczej czy przetworów warzywnych, wskazany poziom jest szacunkowy.

- A jaki jest udział produktów pod marką własną?

- Udział artykułów marki własnej w sklepach Aldi zbliża się do średniego poziomu rynkowego, który wynosi około 70 proc. W Polsce według badania „Marki własne sieci spożywczych” zrealizowanego przez firmę badawczą MarketSide, świadomość marek własnych sieci spożywczych jest bardzo duża. Obserwowany wzrost zainteresowania artykułami marek własnych tłumaczony jest stosunkiem jakości do ceny. Nasi klienci również coraz chętniej wybierają nabiał marki Milsani, produkty bio marki GutBio czy kawy Markus, mające korzystną cenę przy równocześnie doskonałej jakości.

 

Barbara Mikusińska 706 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }