Klasyka z nutą otwartości

Okres letni sprzyja sprzedaży dań gotowych i sosów do makaronu czy ryżu. Pierwsza kategoria jest stabilna, druga - rośnie.

Rynek sosów mokrych notuje wzrost sprzedaży wolumenowej, a jego wartość wynosi obecnie około 296 mln zł – podaje za Nielsenem Maspex, do którego należy m.in. marka Łowicz (sprzedaż wartościowa, dane obejmują  okres od kwietnia 2017 do marca 2018 r. włącznie).

– Łowicz, który jest liderem w tej kategorii, stale się rozwija, a zarazem pobudza rozwój kategorii, oferując konsumentom nowe propozycje produktowe – mówi Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej Grupy Maspex. – W tej kategorii produktów Łowicz konsekwentnie stawia na wygodę konsumentów. Dla osób  sięgających po sosy i dania gotowe liczy się łatwość przygotowania i oczywiście efekt końcowy, czyli niezawodny smak – mówi.

Z kolei dania gotowe według danych firmy (źródło jw.) to kategoria o stabilnym wolumenie, a jej wartość wynosi ok. 393 mln zł. Wśród dań gotowych tradycyjnych najlepiej sprzedają się klasyczne pozycje kuchni polskiej, czyli oba warianty flaków dostępne w ofercie marki Łowicz – Flaki w rosole i Flaki po zamojsku – oraz Fasolka po  bretońsku z kiełbasą i boczkiem. Natomiast spośród dań jednogarnkowych najlepszą sprzedaż notują Kociołek do syta rosyjski i Kociołek do syta węgierski.

Wśród sosów również niezmiennie największą popularnością cieszą się klasyczne sosy pomidorowe, takie jak sos spaghetti, boloński czy słodko-kwaśny. – Konsumenci mają swoje stałe ulubione smaki w tej kategorii, ale
ciągle są otwarci na nowości i poszukują alternatyw – zaznacza Dorota Liszka.

Dlatego Łowicz w tym roku zaproponował konsumentom trzy całkiem nowe propozycje: Sos boloński z mięsem mielonym z łopatki wieprzowej, Sos chili con carne z mięsem mielonym z łopatki wieprzowej i Sos pomidorowy z boczkiem.

– To produkty idealne dla konsumentów potrzebujących w kuchni komfortu – można je przygotować bez  brudzenia dodatkowych naczyń i sprzętu. To też warianty dla konsumentów, którzy nie chcą tracić czasu – podkreśla przedstawicielska Maspeksu. – Jak wszystkie nowości Łowicza, sosy z mięsem również będą mocno wspierane sprzedażowo i marketingowo w kampanii informującej o tym wdrożeniu – zapowiada.
Z obserwacji producenta wynika również, że kanał tradycyjny jest niezwykle istotny w sprzedaży tych kategorii. Odpowiada za prawie połowę sprzedaży sosów oraz za ponad 60 proc. w kategorii dań gotowych.

Jest potencjał
Najwięksi producenci w kategorii sosów to oprócz Maspeksu HJ Heinz (marka Pudliszki) czy Dawtona. Sosy w ofercie mają także producenci makaronu i ryżu, tacy jak Mars (Uncle Ben's, Dolmio) czy Barilla.

– Rynek sosów gotowych w ostatnim roku urósł zarówno ilościowo – o 3,8 proc., jak i wartościowo – o 6,4 proc. –  informuje Marta Martys z działu marketingu marki Barilla. – Wygląda na to, że w tej kategorii ciągle kryje się duży potencjał, a konsumenci przekonują się do gotowych sosów coraz łatwiej – komentuje.

Najlepiej sprzedającymi się sosami marki Barilla są od lat klasyczne warianty: Basilico i Arrabbiata, a następnie Pesto alla Genovese.

– W tym roku nie wprowadzaliśmy nowych sosów, rozszerzamy dystrybucję aktualnego asortymentu i na tym się  skupiamy – mówi Marta Martys. – Oprócz ciągle organizowanych degustacji w punktach sprzedaży, które stały się naszym wyróżnikiem, zupełnie nową promocją jest umieszczanie asortymentu pesto w kontekście akcji grillowych, aby pokazać inne, inspirujące sposoby użycia pesto do potraw – dodaje.

W kategorii dań w słoikach dominują HJ Heinz z Pudliszkami, Graal i Pamapol oraz wspomniany Maspex, a także
Stoczek (Grupa Makarony Polskie), Mispol, Profi czy specjalizujący się w produkcji dań warzywnych zarówno w słoikach, jak i puszkach Bonduelle.

– Segment wykazujący tendencję wzrostową to przede wszystkim segment fasoli bez dodatków, w której  Bonduelle ma całą gamę produktów. Kategoria ta, co warte jest podkreślenia, rozwija się bardzo dynamiczne. Wartościowo to już prawie ponad jedna trzecia, natomiast ilościowo są to wzrosty sięgające prawie połowy. Niezmiennie popularne są także dania kuchni tradycyjnej, takie jak bigos, flaki, klopsy czy gulasz – opisuje kategorię Anna Loska, product & trade marketing manager Bonduelle Polska.

Producent ma w ofercie pięć etnicznych dań w puszkach na bazie fasoli: Polską fasolkę po bretońsku, Teksańską fasolkę Cayenne, Meksykańskie chili sin carne (czyli bez mięsa, na bazie czerwonej fasoli i kukurydzy), Amerykańską fasolkę Barbecue oraz Indyjską fasolkę curry. Trzy pierwsze mają też swoje większe gramaturowo wersje w słoikach. Linię tę uzupełniają lecza pieczarkowe: łagodne oraz pikantne. Spośród fasoli najlepiej  sprzedaje się Polska fasolka po bretońsku, która odpowiada za 40 proc. sprzedaży tej grupy produktów. Konsumenci upodobali sobie także wersję meksykańską, chętnie też sięgają po wariant indyjski.

Dania gotowe częściej kupowane są przez mężczyzn, obecnie jest to jednak już niewielka przewaga. Prawie trzy czwarte kupujących to osoby w przedziale wiekowym 25-49 lat i od kilku lat ten trend się nie zmienia.
Oszczędność czasu, szybkość przygotowania posiłku oraz gwarancja tego samego smaku sprawiają, że wciąż ponad połowa osób z wyższym wykształceniem sięga po dania gotowe.

– Co istotne w tej kategorii, cena oraz promocje nie są determinantem wyborów konsumentów, a dokonują ich oni podczas rutynowych zakupów. Zmniejsza się natomiast odsetek planowanych zakupów w tej kategorii, stanowią one jednak wciąż ponad połowę – informuje Anna Loska. – Najważniejszym jednak czynnikiem przy  podejmowaniu decyzji o wyborze dania jest marka – podkreśla, zaznaczając, że ponad połowa konsumentów jest skłonna zapłacić więcej za produkt premium.
Taka sama grupa zwraca uwagę na naturalny skład produktów. Najwyższe wzrosty sprzedaży Bonduelle zauważa w okresie maj-czerwiec, kiedy wolumen sprzedaży podwaja się, choć większy ruch zaczyna się już po Wielkanocy i trwa do końca wakacji.

– Wiemy, że na konsumenta dań gotowych najlepiej wpływają działania na poziomie sklepu, dlatego też, by  aktywnie zachęcić do zakupu, co roku organizujemy akcje degustacyjne – mówi Anna Loska z Bonduelle. – Nasi przedstawiciele w okresie wzrostów sprzedażowych dbają o zapewnienie dodatkowych ekspozycji. Mocny nacisk kładziemy także na publikacje gazetowe, dlatego też w tym roku będziemy kontynuować działania degustacyjne, wparcie gazetowe oraz ekspozycyjne – zapowiada.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________

MIĘDZY NAMI SŁOIKAMI
Elżbieta Szarejko, CMR
Jak wynika z danych paragonowych gromadzonych przez CMR, sprzedaż dań gotowych w słoikach odznacza się wyraźną sezonowością – najwięcej transakcji z tą kategorią notuje się w miesiącach letnich, czyli w okresie wakacyjnych wyjazdów, biwaków i prac sezonowych. Natomiast sprzedaż sosów gotowych w słoikach nie ulega większym wahaniom w ciągu roku. Słoiki z gotowymi daniami obiadowymi ma w ofercie ponad 80 proc. sklepów małoformatowych do 300 mkw., a na półce z tą kategorią w szczycie sezonu można znaleźć średnio 9 wariantów dań gotowych. Sosy gotowe są nieco trudniej dostępne w tym formacie placówek – można je kupić w 70 proc. sklepów, a ich oferta ogranicza się do 5 produktów.
Klienci sklepów małoformatowych najczęściej przychodzą zarówno po sosy, jak i po dania gotowe w słoikach w dni powszednie (tylko co piąta transakcja ma miejsce w sobotę lub w niedzielę) w porze obiadowej. Około 80 proc. kupujących dania gotowe wkłada do koszyka jedno opakowanie, natomiast co piąty wkłada do koszyka od razu co najmniej dwa słoiki z daniami gotowymi.
Również w przypadku sosów gotowych dominują paragony z jednym opakowaniem, chociaż co szósty kupujący decyduje się na zakup większej liczby opakowań.
W 2017 r. średnia wartość zakupionych jednorazowo dań gotowych w słoikach wynosiła około 7,7 zł, natomiast na sosy klienci wydawali średnio 5,7 zł.
Klienci, którzy przychodzą do sklepów małoformatowych po dania w słoikach, najczęściej decydują się na fasolkę w sosie pomidorowym lub flaki. Niezmiennie dużą popularnością cieszą się też tradycyjne polskie dania, takie jak flaki, gołąbki, pulpety i klopsiki. W przypadku sosów największą popularnością cieszą się tradycyjne pomidorowe sosy do makaronu – na ponad 50 proc. opakowań sosów kupowanych w sklepach małoformatowych można znaleźć określenia „do spaghetti”, „boloński” czy „włoski”. Klienci często sięgają też po sosy słodko-kwaśne (co czwarte sprzedane opakowanie).
Jak wynika z danych CMR, najwięcej dań gotowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaje firma Heinz z marką Pudliszki i Heinz – w 2017 r. jej udziały w wartości sprzedaży wyniosły 37 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pamapol (marki Pamapol i Spichlerz Rusiecki), Graal (Tess, Graal) oraz Maspex (Łowicz).
Warto odnotować, że w tej kategorii duży udział mają też marki własne – w 2017 r. odpowiadały one za około 17 proc. wartości sprzedaży tej kategorii. W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały produkty marki Pudliszki: Fasolka po bretońsku z boczkiem i kiełbasą (prawie 6 proc. wszystkich sprzedanych opakowań dań gotowych), Gołąbki w sosie pomidorowym oraz Flaki po Zamojsku.
Liderem pod względem sprzedaży sosów gotowych jest firma Maspex z marką Łowicz (prawie 56 proc. udziałów w wartości sprzedaży w 2017 r.), ale liczącymi się graczami są również Heinz z marką Pudliszki (17 proc.) i Dawtona (14 proc.). Zestawienie najlepiej rotujących sosów w 2017 r. otwierają trzy produkty marki Łowicz:
Sos Spaghetti 500 g (11 proc. sprzedanych opakowań), Sos Słodko-Kwaśny 500 g i Sos Spaghetti 350 g.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.