W e-commerce szanse są wyrównane

- Trudnością w e-handlu dobrami FMCG bywa wymagająca logistyka i konieczność sprawnej gospodarki magazynowej - przyznaje Tomasz Grygieńć, właściciel polskiej drogerii internetowej SuperKoszyk.pl.

Jakie są słabe i mocne strony e-handlu kosmetykami i chemią gospodarczą oraz największe dla niego szanse i zagrożenia?
Mocną stroną SuperKoszyka jest wygoda zakupów, szeroki wybór asortymentu, oszczędność czasu, brak konieczności wychodzenia z domu. Szczególnie ważna jest też możliwość dokładnego przeczytania opisu – w sklepie tradycyjnym to często niemożliwe ze względu na brak czasu lub zbyt małą czcionkę na opakowaniach – e-handel znosi to ograniczenie. Dodatkowym plusem jest pełna dostępność zarówno czasowa – zakupy można wykonać przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, również w każdą niedzielę, jak i asortymentowa – specjalistyczny, niedostępny w stacjonarnych sklepach towar jest u nas na wyciągnięcie ręki. Do trudności, które przezwyciężamy, zaliczamy koszty dostawy, często zbyt wysokie, zwłaszcza przy dostawach do innych państw UE. Wiedząc, jak istotny jest to element, organizujemy dla naszych klientów promocje z bezpłatną dostawą. Trudnością w e-handlu dobrami FMCG bywa wymagająca logistyka i konieczność sprawnej gospodarki magazynowej. Dzięki doskonałej organizacji i 30-letniemu doświadczeniu w branży kosmetycznej SuperKoszyk radzi sobie z tym problemem, gwarantując w większości przypadków błyskawiczną obsługę zleceń – zamówienie dostarczane jest już na drugi dzień.

Wspomniał pan o wysokich kosztach dostawy zwłaszcza do innych państw, ale SuperKoszyk rozwija sprzedaż na Litwie. Co dalej?
E-sprzedaż na rynkach zagranicznych niesie ze sobą wiele szans, a występujące trudności są naturalnym elementem rozwoju – każdy rynek wymaga dostosowania działań do jego specyfiki. Dążymy do rozwoju sprzedaży poza granice naszego kraju, planujemy otwarcie się na rynki krajów nadbałtyckich i skandynawskich. Chcemy wykorzystać ułatwienia, jakie stwarza UE, dążąc do powstania jednego, wspólnego europejskiego rynku handlu i usług. Prognozy ekspertów przewidują, że już w 2020 r. handel transgraniczny będzie stanowił aż jedną trzecią całego e-handlu. Rozwijanie sprzedaży poza granicami jest zatem koniecznością.

Coraz więcej e-drogerii wprowadza do oferty kosmetyki naturalne. Czy SuperKoszyk.pl ma takie produkty
w ofercie?
Zauważamy tę tendencję i sukcesywnie wprowadzamy do oferty produkty naturalne, które są odpowiedzią na
potrzeby naszych klientów. Zainteresowanie kosmetykami naturalnymi jest duże i ciągle rośnie, dlatego zgrupowaliśmy je w specjalnej kategorii, tak by klient bez problemu znalazł artykuł, którym jest zainteresowany.

Ile jest wart rynek kosmetyków oraz chemii gospodarczej sprzedawanych przez internet w Polsce, a ile w Europie? W jakim tempie się zmienia?
Chcielibyśmy odejść od schematycznych porównań rynku internetowego w Polsce i Europie. Rokrocznie polski rynek e-commerce odnotowuje wzrost sprzedaży na średnim poziomie 30 proc., to niezwykle dynamicznie wzrastająca gospodarka. Zakupy przez internet przestały być sporadyczne, obecnie stanowią już codzienność na masową skalę. Badanie Gemiusa z kwietnia 2017 r. wskazuje jednoznacznie, że tendencje są wzrostowe. W porównaniu z 2016 r. odsetek osób korzystających z zakupów internetowych zwiększył się o 6 pkt proc. i wynosi obecnie 54 proc. Zatem w internecie kupuje już więcej niż co drugi z nas. Ponad połowa kupujących jest  zainteresowana sektorem produktów kosmetycznych i chemicznych. Jak podaje Nielsen, domowa chemia gospodarcza stanowi obecnie czwartą siłę napędową polskiego e-handlu, zaraz po artykułach dla zwierząt, usługach restauracyjnych i produktach medycznych.

Kosmetyki sprzedają online również najwięksi gracze z rynku stacjonarnego, na przykład Rossmann. Czy ekspansja tak dużych marek zagraża pozostałym graczom?
Rynek kosmetyków charakteryzuje się dużą dynamiką wzrostu, co naturalnie przekłada się na wzrost konkurencji – to zawsze dobra informacja dla konsumentów. Sprawia, że inni gracze motywowani są do ciągłego wzrostu i maksymalizowania korzyści dla klientów. Rossmann jest dużym podmiotem w sprzedaży stacjonarnej, jednak w e-commerce szanse są wyrównane, tym bardziej że – jak podaje Nielsen – to zakupy z dostawą do domu są nadal najchętniej wybieraną przez klientów opcją. Nasi klienci cenią SuperKoszyk za szeroki, często niedostępny w sprzedaży stacjonarnej asortyment, prostotę zakupów, doskonałą obsługę oraz błyskawiczną wysyłkę.

Czy w portfolio SuperKoszyk.pl są marki własne lub będą państwo – na przykład z czasem – taką ofertę rozwijać?
Marki własne znajdują się w naszych planach. Pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które będą jeszcze  bardziej korzystne dla klientów. Obserwujemy, że znane marki cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem i zaufaniem kupujących. Poparte jest to statystykami sprzedaży produktów markowych i ich tańszych, mniej znanych zamienników, które przemawiają zdecydowanie na korzyść tych pierwszych.

Gdzie państwo widzą się za 5-10 lat?
Zależy nam na ciągłym podążaniu za potrzebami klienta oraz wyprzedzaniu jego oczekiwań. Naszym celem jest
maksymalne ułatwienie zakupów – składanie zamówienia ma być proste, intuicyjne i oczywiste. Dużą szansę widzimy też w nowych technologiach, w tym w rozwoju AI. Technologie, które będą dostępne za 5 lat, dzisiaj prawdopodobnie jeszcze nawet nie istnieją – jesteśmy na nie otwarci. 

Ilona Mrozowska 2729 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }