E-commerce, to już rynek wart miliardy

W 2018 r. obroty e-commerce w Polsce wyniosą 45 mld zł, a w 2020 r. mają przekroczyć 60 mld zł, szacuje PwC. Oznacza, że udział e-zakupów w handlu ogółem wzrósłby do 10 proc. z obecnych ok. 5 proc.

W opublikowanym przez PwC raporcie "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu" podano, że według prognoz rynek e-commerce w naszym kraju w 2018 r. osiągnie wartość około 45 mld zł, zaś w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi dziś około 5 proc., ale w najbliższym zbliżyć się ma do średniej globalnej, która wynosi 10 proc.

Najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce wciąż są sklepy stacjonarne, ale szybko rośnie liczba osób dokonujących zakupów za pomocą urządzeń mobilnych - 17 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. robi to codziennie. W dodatku 39 proc. konsumentów opłaca codzienne zakupy, używając płatności mobilnych. 

Z raportu wynika jednocześnie, że w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. O ile na świecie w 2013 r. korzystało z nich (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w tegorocznej edycji badania takich wskazań było ich już tylko 20 proc. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc.

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). Respondenci są najmniej skłonni do nabywania za pośrednictwem tego kanału produktów spożywczych (47 proc.).

Źródłem inspiracji zakupowych są najczęściej media społecznościowe - korzysta z nich 58 proc. polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43 proc. internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (60 proc.).

Coraz więcej osób woli przeznaczać swoje środki na dobra niematerialne. 33 proc. respondentów przyznało, że zaczęło więcej wydawać na doświadczenia takie jak podróże, szkolenia, jedzenie na mieście czy wydarzenia kulturalne. 30 proc. przeznacza większe sumy na zakup nowych rzeczy. Wpływ na zmianę zachowań konsumenckich Polaków ma przede wszystkim chęć spędzania czasu z rodziną i znajomymi (tak wskazało 48 proc. ankietowanych), zmiana życiowych priorytetów (41 proc.), okres życia, w jakim się znajdują (39 proc.) i chęć inwestowania w siebie (38 proc.).

Eksperci PwC podkreślają też, że widocznym wśród polskich konsumentem i  zyskującym na znaczeniu trendem jest chęć wypożyczania dóbr i posiadania dostępu do wybranych usług jako alternatywa do posiadania rzeczy na własność. Polacy najchętniej są skłonni do wypożyczania: samochodów (44 proc.), innych środków transportu, takich jak rower lub skuter (39 proc.), sprzętu sportowego i turystycznego (39 proc.), sprzętu do majsterkowania i prac domowych (35 proc). 23 proc. pytanych stwierdziło, że niczego nie chciałoby pożyczać.

Zbadano także aspekt dostaw zakupów - 36 proc. ankietowanych oczekuje dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia, a 35 proc. respondentów chciałoby mieć w swoich rękach zakupiony towar w ciągu 2 dni od dokonania transakcji. Tego samego dnia swój zakup chciałoby otrzymać 11 proc. badanych. Eksperci PwC podkreślają, że wielu konsumentów jest gotowych jednocześnie ponieść dodatkowe koszty, aby otrzymać paczkę szybciej - 23 proc. polskich respondentów jest skłonnych dopłacić, aby przesyłka dotarła do nich w ciągu 3 godzin (to możliwe np. w dużych aglomeracjach miejskich), a za dostawę tego samego dnia dodatkową opłatę może ponieść 40 proc. respondentów. 25 proc. klientów dodatkowo zapłaci nawet za dostawę kolejnego dnia po zakupie.Co ciekawe, 17 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą, a 26 proc. stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.

Raport powstał na podstawie badania PwC "Global Consumer Insight Survey 2018" przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22 481 osób. Liczba polskich ankietowanych wyniosła 350 osób.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }