Bez glutenu, laktozy, cukru

Dla wielu konsumentów diety bezglutenowa czy bezlaktozowa są koniecznością zdrowotną, dla innych elementem zdrowego trybu życia. W efekcie spożycie tego typu produktów rośnie.

Wartość sprzedaży detalicznej produktów bezglutenowych na świecie w 2016 r. przekroczyła 3,5 mld dol. i nadal rośnie. Podobna tendencja występuje także w Polsce i dotyczy zarówno produktów bezglutenowych, jak i niskocukrowych, bezlaktozowych czy niskobiałkowych. 
 
U podstaw tego wzrostu leży coraz lepsza, szybsza i tańsza diagnostyka chorób wykluczających gluten czy cukier z diety,  a  także większa świadomość konsumentów, którzy z przymusu bądź wyboru ograniczają te składniki w swoim jadłospisie.
 
– Jest też grupa osób podążających za trendami. Jeśli znani sportowcy czy celebryci opowiadają, jak brak glutenu pozytywnie wpływa na ich samopoczucie, to wielu chce się samemu o tym przekonać. W najbliższych latach rynek będzie się więc  rozwijał, będzie przybywało konsumentów produktów nie tylko bezglutenowych,  ale ogólnie mówiąc „zdrowych”, bez innych alergenów – ocenia Katarzyna Jankowska-Nagaj z działu marketingu firmy Bezgluten.
 
Producent ten ma w portfolio głównie produkty bezglutenowe, ale także artykuły niskobiałkowe. Największą popularnością niezmiennie cieszy się pieczywo, głównie Chleb biały bezglutenowy i Bochenek szlachecki ciemny bezglutenowy. Na drugim miejscu są mąki, następnie makarony, słodycze i pozostałe produkty. W najbliższym czasie Bezgluten planuje wprowadzenie nowych chlebów wzbogaconych o takie składniki, jak nasiona chia, dynię czy żurawinę, aby zapewnić konsumentom jeszcze większą różnorodność. W ofercie ma też produkty bezglutenowe bez dodatku cukrów – w ostatnim czasie zainteresowanie takimi wyrobami wyraźnie rośnie. 
 
Oferta coraz szersza
Ponad 35-letnie doświadczenie na rynku żywności dietetycznej ma firma Celiko. Spółka rozpoczęła działalność właśnie od produkcji żywności dla diet eliminacyjnych,  m.in. celiakii. Konsekwentnie rozwija zarówno asortyment produktów bezglutenowych, jak i żywności funkcjonalnej, tzw. zdrowej, opartej na naturalnych dodatkach.
 Największą popularnością w asortymencie produktów bezglutenowych cieszą się batony i przekąski pod marką Frupp oraz mieszanki mączne do samodzielnego wypieku ciast i muffinów.
 
– Stale pracujemy nad rozwojem asortymentu produktów bezglutenowych, a zwłaszcza marki Frupp. W ostatnich tygodniach wprowadziliśmy na rynek m.in. Frupp Smoothie z owoców liofilizowanych w trzech wariantach smakowych oraz Malinę liofilizowaną Frupp – opowiada Sławomir Kosicki, prezes zarządu, Celiko.
 
Dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka, współpracująca z marką produktów bezglutenowych Livity oferowanych przez firmę De Care, uważa, że biorąc pod uwagę rosnącą od wielu lat zachorowalność na choroby dietozależne (tj. cukrzycę, choroby układu krążenia, choroby autoimmunologiczne), rozwój nadwagi i otyłości, a także promocję zdrowego stylu życia, dążenie do spożywania produktów o obniżonej zawartości cukru, tłuszczu czy glutenu będzie nadal wzrastało. 
 
De Care, firma dystrybuująca od blisko 25 lat produkty spożywcze z różnych zakątków świata, oferuje zarówno produkty bezglutenowe, jak i niskocukrowe.  W portfolio firmy ponad połowa produktów nie zawiera glutenu. Pod marką Livity jest już ponad 30 produktów, z których wszystkie są bezglutenowe, a dietetycy współpracujący z De Care dbają o to, żeby były również pełnowartościowe i smaczne. – Marka Livity, znana z soli himalajskich, sukcesywnie powiększa portfolio, m.in. o bezglutenowe mieszanki do wypieku np. chleba, muffinów, brownie czy gofrów. Są to produkty, które odpowiadają na potrzeby osób, które z różnych względów rezygnują z glutenu, ale również dostarczają wartości odżywczych, a ich smak sprawia, że sięgają po nie również osoby, które nie muszą glutenu unikać – opowiada Magdalena Ciosek, online marketing specialist w firmie De Care.
 
Wśród oferowanych przez De Care azjatyckich produktów marki House of Asia dużą część stanowią bezglutenowe makarony, sosy, a produkty kuchni tajskiej prawie
w 100 proc. nie zawierają glutenu. 
 
Rynek makaronów orientalnych, w tym tajskich makaronów ryżowych, w Polsce staje się z roku na rok coraz bardziej dynamiczną i interesującą kategorią sprzedażową. Jak informuje De Care, w 2016 r. marka House of Asia była liderem sprzedaży ilościowej, z 35,5-proc. udziałem w kategorii makaronów orientalnych, których sprzedano 858 ton. W ujęciu wartościowym udział marki wyniósł 36,2 proc.  w wartej już niemal 22,5 mln zł kategorii (De Care za Nielsenem, cała Polska: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty – metoda paragonowa, duże sklepy spożywcze z sieciami chemicznymi, średnie i małe sklepy spożywcze,  winno-cukiernicze, stacje benzynowe, kioski, w okresie skumulowanym 2016 r.). 
 
Włochy, Francja, Grecja
– Kuchnia śródziemnomorska, a tym bardziej oparta na niej dieta, postrzegane są jako niezwykle zdrowe, zaś wiele produktów z tego regionu Europy poszukiwanych jest nie tylko przez osoby cierpiące na celiakię czy cukrzycę, ale i te po prostu preferujące najzdrowsze dla organizmu systemy żywienia – mówi  Anna Adaszewska, marketing manager w firmie Italmex. Spółka Italmex, importer i dystrybutor produktów śródziemnomorskich, od dawna już ma w swojej ofercie makarony Sam Mills  wyprodukowane w 100 proc. z kukurydzy lub kukurydzy i komosy ryżowej. Mają one certyfikat bezglutenowy i znak przekreślonego kłosa na opakowaniu, który jest gwarancją bezpieczeństwa produktu. Makarony Sam Mills są przeznaczone dla osób stosujących dietę bezglutenową ze względów zdrowotnych oraz dla wszystkich ograniczających spożycie glutenu. Poza tym makaron z kukurydzy polecany jest sportowcom i osobom prowadzącym aktywny tryb życia, ponieważ łatwo się trawi i poprzez niezaleganie w jelitach poprawia wchłanianie witamin i składników mineralnych.
 
– Jednocześnie ma niski indeks glikemiczny, który jest ważnym elementem diety dla diabetyków oraz osób chcących zrzucić kilka kilogramów, pod warunkiem że będzie gotowany al dente. Makarony Sam Mills świetnie sprawdzają się w takich daniach, jak: pasty, sałatki, zapiekanki oraz zupy – zauważa Anna Adaszewska. 
 
Ostatnio Italmex uzupełnił swoją ofertę o makarony bezglutenowe Organic/Bio i produkty oparte na ziarnie roślin strączkowych: groszku, fasoli, soczewicy i ciecierzycy.  Nowością w ofercie Italmeksu jest produkt, który wpisuje się w lansowaną przez firmę koncepcję „Zdrowy styl życia”. To masło orzechowe oferowane pod marką SoWell. Wyprodukowane w 100 proc.  z orzeszków arachidowych nie zawiera oleju palmowego, soli i cukru. Jest natomiast cennym źródłem białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin. Anna Adaszewska podkreśla, że ze względu na te cechy produkt ten jest polecany osobom aktywnym fizycznie, wegetarianom, diabetykom (niski indeks glikemiczny IG – 40 ), a także jako składnik zdrowych, dziecięcych przekąsek. Oczywiście należy pamiętać o tym, że orzeszki arachidowe bywają dla niektórych osób alergenem. 
 
Laktoza nie dla każdego
Istnieje grono konsumentów, którzy nie mogą spożywać mleka ze względu na nietolerancję laktozy (cukru występującego w jego składzie), wywołaną niezdolnością organizmu do jego rozłożenia. Zazwyczaj osoby z jej nietolerancją rezygnują ze spożywania produktów mlecznych, pozbawiając się wielu zawartych w nich cennych składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego wiele zakładów mleczarskich zdecydowało się na zaoferowanie rynkowi produktów mlecznych bez laktozy. Ważnym dostawcą takich produktów stała się Mlekovita, jeden z największych w Polsce producentów przetworów mlecznych, która przygotowała całą linię wyrobów bez laktozy i regularnie ją rozszerza.  
 
Mlekovita podkreśla, że grupa produktów bez laktozy tego producenta cieszy się dużą popularnością – konsumenci sygnalizują to od momentu pojawienia się na rynku pierwszych produktów, jakimi były mleko Wydojone i sery bez laktozy: Sokół, Gouda i Havarti, a także w chwili wprowadzania do oferty kolejnych już nowości, jak ostatnio jogurty Polskie pitne. W związku z dużym zainteresowaniem kategorią produktów bez laktozy Mlekovita planuje wprowadzanie na rynek kolejnych nowości w charakterystycznej fioletowej szacie graficznej, która wyróżnia tę serię producenta na półce. 
 
Linia wyrobów bez laktozy z Mlekovity jest adresowana zarówno do osób, które nie mogą w ogóle spożywać produktów zawierających laktozę, jak i do tych, którym wystarczy ograniczenie spożywania jej ilości. W asortymencie Mlekovity jest np. produkt o obniżonej o 80 proc.  zawartości laktozy: Super Body Active, czyli pierwszy w Polsce mleczny napój wysokoproteinowy.       
 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }