System bezpieczeństwa w sklepie. Jak go wybrać?

W branży retail rośnie znaczenie kompleksowego podejścia, w tym integracji dodatkowych usług, gwarantujących wyższy poziom bezpieczeństwa klientom oraz pracownikom obiektów handlowych. Eksperci z IteCom wskazują na kluczowe tendencje związane z systemami bezpieczeństwa w sklepach.

W przypadku obiektów handlowych kluczowe są dziś trzy systemy: monitoringu, antywłamaniowy oraz przeciwpożarowy. Pierwszy z nich to zespół kamer rejestrujących obraz sklepu, magazynów czy najbliższego otoczenia obiektu.

– Kamery działają w ramach jednej sieci, ale stosuje się tu różne urządzenia, w zależności od potrzeb. Na przykład w newralgicznych miejscach, przy kasach lub regałach ze szczególnie wartościowymi produktami, montuje się kamery IP, rejestrujące obraz w jakości HD. W innych miejscach mogą pracować kamery analogowe, w tym z detekcją ruchu – mówi Bartłomiej Woźniak z firmy IteCom, która specjalizuje się w systemach bezpieczeństwa.

Jego zdaniem odpowiednio skonfigurowana sieć kamer pozwala personelowi sklepu i służbom ochrony monitorować całą powierzchnię obiektu, a w razie potrzeby szybko reagować.

Z kolei systemy antywłamaniowe składają się z sieci czujników – podczerwieni, magnetycznych oraz dualnych, oraz sygnalizatorów akustyczno-dźwiękowych. Liczba, rodzaj i rozmieszczenie tego rodzaju urządzeń powinny być – zdaniem ekspertów od bezpieczeństwa - dostosowane do potrzeb i warunków konkretnych pomieszczeń i przestrzeni.

Przy okazji wyjaśniają oni, jak działa system antywłamaniowy. I tak: po wykryciu naruszenia uruchamiają się sygnalizatory, a czujniki przekazują sygnał do centrali alarmowej, czyli prawie zawsze do agencji ochrony. Nowoczesne systemy tego rodzaju kontroluje się dziś zdalnie, przy pomocy aplikacji na urządzenia mobilne. W ten sposób system można uzbroić lub deaktywować, sprawdzić status, raporty itd.

Najmniejszy margines swobody pozostawiają systemy przeciwpożarowe. Muszą być wykonane zgodnie z projektem architektonicznym oraz przepisami prawa. Jeśli chodzi o dobór urządzeń, to obowiązuje zasada, by montować sprzęt sprawdzony i skuteczny.

Eksperci z IteCom podpowiadają też, jaki system bezpieczeństwa najlepiej sprawdzi się w obiekcie handlowym. Ich zdaniem przy wyborze rozwiązań warto pamiętać, że w równym stopniu liczą się ich techniczna niezawodność, jak i efektywność w codziennej pracy sklepu.

Na polskim rynku można zaobserwować, że operatorzy i właściciele sklepów o powierzchni ponad 50 mkw. wybierają dziś najczęściej rozwiązania kompleksowe, ułatwiające zarządzanie przedsiębiorstwem. Tendencja ta jest również bezpośrednią konsekwencją dążenia do optymalizacji procesów inwestycyjnych.

– 90 proc. naszych klientów, otwierających lub modernizujących obiekt handlowy, instaluje równocześnie wszystkie wymienione systemy, oczekując że prace zrealizuje jeden wykonawca, od początku do końca – przyznaje Bartłomiej Woźniak. - Wynika to po pierwsze z faktu, że całościowe podejście usprawnia i przyśpiesza proces inwestycyjny. Po drugie, wszystkie instalacje w obiekcie są ze sobą w pełni kompatybilne, co ułatwia serwis, a także ewentualną modernizację w przyszłości – wyjaśnia.

Zwraca uwagę, że w modelu kompleksowym wykonawca najpierw projektuje cały system, następnie buduje lub uzupełnia sieć niskoprądową wraz z niezbędną infrastrukturą, dobiera optymalny dla danej powierzchni lub przestrzeni sprzęt, a także instaluje i konfiguruje urządzenia oraz niezbędne oprogramowanie. W zakres pełnej usługi wchodzi też pełne wsparcie serwisowe, co na dłuższą metę przekłada się na optymalizację kosztów eksploatacyjnych.

Operatorzy obiektów handlowych coraz częściej wzbogacają systemy bezpieczeństwa o dodatkowe elementy. Dobrym przykładem tej tendencji jest system rejestracji transakcji, który polega na tym, że kamera IP zamontowana przy kasie monitoruje cały przebieg transakcji, rejestrując m.in. dokładny obraz paragonu. Dzięki temu można sprawdzić na przykład sposób płatności lub to, czy wszystkie produkty zostały właściwie zeskanowane. Dysponując zapisem z kamery, detaliście łatwo wyjaśnić wszystkie nieprawidłowości i wątpliwości, w tym ewentualne reklamacje ze strony klientów.

- Dodajmy, że w przypadku obiektów handlowych rośnie też zainteresowanie systemami kontroli dostępu, które do niedawna montowane były głównie w obiektach magazynowych i produkcyjnych – zwraca uwagę Bartłomiej Woźniak.

Jest on zdania, że wykonawcy systemów bezpieczeństwa są już w stanie zaoferować szereg dodatkowych usług, dlatego też wybierając wykonawcę zlecenia, jakim jest wyposażenie punktu sprzedaży w kompletny system bezpieczeństwa, warto dopytać, czy istnieje możliwość doposażenia także innych stanowisk w sklepie. Idące z duchem czasu przedsiębiorstwa gwarantują bowiem całościowe zaopatrzenie także w wagi, krajalnice, stanowiska dla kasjerów, urządzenia fiskalne i wiele innych.

- Integracja tych wszystkich usług sprawia, że operator sklepu jest w stanie zminimalizować czas między zakończeniem prac budowlanych lub remontowych a uruchomieniem obiektu na pełnych obrotach – uważa Woźniak.

Co więcej, rozwój technologii cyfrowych sprawia, że zautomatyzowane systemy bezpieczeństwa stają się coraz efektywniejsze i coraz bardziej dostępne.

- Wszystko wskazuje na to, że kompleksowe podejście do infrastruktury oraz wyposażenia powierzchni handlowych, w tym integracja poszczególnych systemów, już wkrótce będą odgrywały pierwszoplanową rolę – podsumowuje ekspert z IteCom.

Katarzyna Pierzchała 2007 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }