Na błysk

Kategorię preparatów do zmywarek czeka szybki rozwój.

Liczba zmywarek w polskich domach rośnie błyskawicznie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że spośród wszystkich sprzętów używanych w gospodarstwach domowych zmywarek przybywa najszybciej. Mocniejszą dynamiką odznaczają się jedynie smartfony, to jednak raczej przedmiot osobistego użytku.
 
Jeszcze w 2000 r. sprzęt do automatycznego zmywania naczyń miało zaledwie 2,2 proc. gospodarstw w miastach i 1 proc. na wsiach. Dekadę później wskaźniki były już dwucyfrowe: 16,9 proc. w miastach i 12,7 proc. na wsiach. Natomiast w 2017 r. zmywarki gościły już w 32,2 proc. kuchni miejskich i 31,1 proc. wiejskich. Widać więc nie tylko wzrost udogodnień w polskich domach, ale także zacieranie się różnic między miastem i wsią. 
 
Oczywiście znacznie częściej w urządzenia te zaopatrują się ludzie o wysokich dochodach; spośród nich ma je 45 proc. W grupie najuboższej wskaźnik ten oscylował na poziomie 20,7 proc. 
 
Zdecydowanie najwięcej zmywarek mają pracujący na własny rachunek poza rolnictwem oraz pracownicy. Najmniej – emeryci i renciści. Jednak to właśnie wśród emerytów szybko przybywa posiadaczy tych urządzeń – w 2017 r. o 10,6 proc. Szybciej w zmywarki zaopatrywali się tylko rolnicy – 18,1 proc.
 
– Rynek środków do zmywarek jest atrakcyjny, zarówno jeśli chodzi o jego wielkość, jak i dynamikę wzrostu sprzedaży, która w 2017 r. przekroczyła 10 proc. rok do roku – mówi Agnieszka Augustyniak, kierownik działu marketingu i rozwoju produktowego w Grupie Inco. – Dalszy potencjał wzrostowy ciągle jest duży: obecnie ok. 34 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma zmywarkę, podczas gdy w najbardziej rozwiniętych krajach Europy Zachodniej odsetek ten wynosi nawet 60-70 proc. – dodaje. Oznacza to możliwość podwojenia liczby urządzeń, nawet o ok. 4,5 mln sztuk.
Preparaty do zmywarek podzielić można na kilka grup. Są to oczywiście środki do mycia naczyń w różnej formie: kapsułki i tabletki, żelu czy proszku, ale też płyny nabłyszczające, sól zmiękczająca wodę oraz preparaty do czyszczenia i zapachowe.
 
– Największymi i najsilniej rosnącymi kategoriami są tabletki i kapsułki do zmywarek – mówi Agnieszka Augustyniak. – Marka Ludwik ma szeroką ofertę produktową w obu tych kategoriach – zaznacza.
Ludwik w kategorii środków do zmywarek oferuje ponad 20 indeksów: kapsułki All in One w czterech wielkościach opakowań, tabletki Classic w trzech, a tabletki All in One w pięciu gramaturach. Oferta została dodatkowo poszerzona o nowości – tabletki w folii rozpuszczalnej: Classic, All in One cytrynowe i All in One grejpfrutowe – wszystkie w dwóch gramaturach. Ta ostatnia linia oferowana jest w opakowaniach typu doypack – torbach z wygodnym zamknięciem strunowym. Dodatkowo marka Ludwik oferuje też sól do zmywarek, proszek do zmywarek 5-funkcyjny, żel do zmywarek All in One, płyn do czyszczenia zmywarki, płyn nabłyszczający do zmywarki oraz zawieszkę zapachową.
 
– Z początkiem roku na rynek weszły tabletki do zmywarek Ludwik w nowej odsłonie z nowoczesną formułą Active Oxy Power, które dzięki kompleksowemu działaniu środków alkalicznych, enzymów i aktywnego tlenu bezwzględnie walczą z tłuszczem i przypaleniami – mówi Agnieszka Augustyniak. – Mają one także
system ochrony stali oraz szkła, zapobiegający ich matowieniu oraz korozji – dodaje. 
 
Choć na rynku dominują międzynarodowi gracze, polskie firmy nie zasypiają gruszek w popiele. Kolejnym krajowym producentem, który oferuje pełen wachlarz preparatów do zmywarek, są Zakłady Chemiczne Unia – Spółdzielnia Pracy. Pod swoją flagową marką Tytan proponują tabletki i kapsułki do mycia – obie w formule All in 1, sól do zmywarki 5 w 1, odświeżacz Tytan Pearls wystarczający na nawet 60 cykli zmywania, preparat do czyszczenia zmywarek Tytan 5 w 1, płyn nabłyszczający Tytan 5 w 1 oraz kapsułki do czyszczenia zmywarek 5 w 1, których można używać w trakcie zmywania naczyń.
 
Zdecydowana większość tego typu preparatów sprzedaje się w drogeriach, dyskontach i hipermarketach. Głównie ze względu na to, że są to produkty o dość wysokiej cenie jednostkowej  (zwłaszcza preparaty do zmywania), a polski konsument jest wrażliwy na cenę.
 
– Jest to kategoria konkurencyjna, gdzie konsumenci bardzo zwracają uwagę na aktualne promocje w punktach sprzedaży i często od nich uzależniają decyzję zakupową – komentuje Agnieszka Augustyniak. Dodaje, że Ludwik wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując silne wsparcie promocyjne. W momencie oddawania do druku obecnego wydania „Handlu" proponował konsumentom gratis  w postaci pełnowymiarowego płynu nabłyszczającego lub płynu do czyszczenia zmywarki przy zakupie tabletek do zmywarek. Z obserwacji producenta wynika również, że coraz większa atrakcyjność i powszechność tej kategorii powoduje jej pojawianie się w coraz większej liczbie sklepów, także tych mniejszych oraz rozbudowywaniem półek dla niej przeznaczonych w większych sklepach.
 
Gros marek w tej kategorii należy do międzynarodowych koncernów. I tak Reckitt Benckiser oferuje pod marką Finish tabletki o czterech poziomach mocy czyszczenia: Classic, All in 1, All in 1 Max i Quantum Max w wariantach regularnym i cytrynowym, a ten ostatni także jabłkowo-limonkowym. Linię uzupełniają żel i proszek do zmywania, których zaletą jest to, że można je dozować w zależności od stopnia zabrudzenia naczyń. Producent ma też w portfolio sól, płyn do czyszczenia zmywarki, płyn odświeżający oraz nabłyszczający.
Henkel, producent preparatów pod marką Somat, oprócz wielofunkcyjnych tabletek, wielofunkcyjnych produktów żelowych, klasycznego żelu i tabletek oraz soli i płynu czyszczącego proponuje nabłyszczacze w trzech wariantach: klasycznym, o zapachu cytryny i limonki oraz z  funkcją ekstrasuszenia, a także tabletki czyszczące zmywarkę podczas zmywania naczyń.
 
Kolejna popularna marka to Fairy należąca do Procter & Gamble. W jej ramach dostępne są kapsułki Original All in One (białe opakowania) oraz Platinum All in One (srebrne) w różnych gramaturach.
Najmłodszą ze znanych marek na polskim rynku w tej kategorii jest Sunlight, należący do Unilevera. Koncern wprowadził te dostępne na rynkach zachodnich i popularne zwłaszcza we Francji produkty do Polski w marcu 2017 r. Linię tworzą tabletki Classic, All in One Podwójne Działanie, które nie tylko myją naczynia, ale  także czyszczą zmywarkę oraz zmiękczają wodę, All in One Expert Extra Power, a także środek do czyszczenia zmywarki, nabłyszczacz i odświeżacz.
 
Magdalena Weiss 1594 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }