Herosi zza lady

Na obchody tegorocznego Dnia Dziecka niezależni przedsiębiorcy, którzy prowadzą małoformatowe sklepy w Polsce, przeznaczyli kilka milionów złotych - wynika z szacunków Grupy Eurocash.

Na zdjęciu: Jan Skalski z Podkarpacia w ciągu kilku lat rozdał na nagrody w konkursach 50 rowerów

Jednak finansowe czy też rzeczowe wsparcie dziecięcych zabaw i konkursów to tylko jeden z wielu dowodów na to, że wokół osiedlowych sklepów toczy się aktywne życie wielu lokalnych społeczności, a ich właściciele nierzadko stają się bohaterami w oczach wspólnoty.

Bez Jana Skalskiego, który jest właścicielem 10 sklepów na Podkarpaciu praktycznie nie mogą się odbyć Dni Sieniawy lub Dni Tryńczy. W ciągu kilku lat na nagrody w konkursach kupił już 50 żółto-niebieskich rowerów. Użytkownicy jednośladów w barwach Lewiatana są żywą reklamą jego sklepów, ale jemu chodzi też o radość dawania. Ponadto jego „prezenty” przynoszą szczęście lokalnym zespołom piłkarskim. Grający w IV lidze piłkarze MKS Sokoła Sieniawa dostali od Jana Skalskiego komplet strojów piłkarskich. Teraz, na końcówce sezonu zajmują pierwsze miejsce w swojej grupie i są bliscy awansu do III ligi. Od zwycięstwa do zwycięstwa do A klasy zmierzają też piłkarze LKS Czerwoni Cewków, którzy również walczą o awans w strojach od Jana Skalskiego. – Jestem pod wrażeniem tego, jak chłopaki angażują się w treningi i grę – mówi. Mecz, który oglądał, wygrali 11-0. Teraz chciałby pomóc im w zakupie bramek, pachołków, ławek i piłek, bo na razie zawodnicy brak sprzętu treningowego nadrabiają ambicją. Szansą na zdobycie funduszy jest trwająca właśnie akcja Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, w której zamierza powalczyć o jeden z grantów. Tak właściciel małego sklepu w Cewkowie może stać się lokalnym Abramowiczem, który pomaga wrócić Czerwonym Cewków do czasów świetności, kiedy grali w lidze okręgowej.

– Według badania przeprowadzonego na nasze zlecenie, 78 proc. właścicieli sklepów uważa, że działalność sklepów detalicznych pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia. Zwróceniu uwagi na to zjawisko służy tegoroczna akcja „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości – mówi Marta Gampf, dyrektor marketingu w Grupie Eurocash.

Również Ireneusz Wróbel, który razem ze swoim ojcem Stanisławem Wróblem prowadzi kilka sklepów na Podkarpaciu, wymienia długą listę lokalnych wydarzeń i instytucji, które wspiera finansowo lub rzeczowo. Właśnie finalizuje „Akademię Podróżnika” – konkurs dla lokalnych szkół, który polegał na zbieraniu paragonów zakupowych. Za każdy paragon płaci 50 groszy. Klasie, która zebrała najwięcej paragonów, wypłacił 2 378 zł. Uczniowie będą mogli przeznaczyć te pieniądze na wycieczkę lub inne potrzeby klasowe. Równolegle dzieciom swoich pracowników zafundował wyjazd do Energylandii w Zatorze.

Dzięki pomysłowi Sylwestra Szerląga, współwłaściciela 11 sklepów w Małopolsce, niewielka Rzezawa w powiecie bocheńskim jest rekordzistą Polski w grillowaniu najdłuższego szaszłyka z kurczaków (miał ponad 43 metry). Jeszcze mniejsze Ciężkowice w powiecie tarnowskim szczycą się największą w Polsce liczbą osób jednocześnie czytających wiersz (z okazji Dnia Dziecka 557 osób czytało Brzechwę). Piknik zgromadził prawie 5 tys. osób, choć miasteczko ma zaledwie 2400 mieszkańców. Sylwester Szerląg nie ukrywa, że wydarzenie kosztowało około 30 tys. zł. – Takich imprez nie robi się co roku, ale mniejsze inicjatywy wspieram przez cały rok – mówi. Jak sam szacuje, z wielu kilkusetzłotowych dotacji robi się około 15 tys. zł rocznie.

Niedawno zorganizował wyjazd setki dzieci trenujących piłkę nożną na ostatni mecz Bruk-Bet Termaliki w Ekstraklasie na stadionie w Niecieczy. W ramach akcji Grupy Eurocash „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” planuje zgłosić budowę siłowni plenerowej w parku we wsi Bogoniowice koło Ciężkowic. Na pomysły przedsiębiorców takich jak on, wspierających lokalne społeczności, czeka 100 grantów o łącznej wartości 1 500 000 złotych. Organizatorzy akcji czekają na zgłoszenia jeszcze do 18 czerwca. Realizacja projektu Sylwestra Szerląga będzie kosztować 50 tys. zł i o taki grant chce powalczyć w akcji Eurocash. Jeśli wygra to siłownia powstanie już w 2019 r.

Okazałą kolekcję dyplomów i podziękowań za wsparcie ma Anna Wnuk, właścicielka niewielkiego sklepu w Ostrorogu w Wielkopolsce. Rada duszpasterska w Ostrorogu dziękuje za wsparcie festynu parafialnego, szkoła podstawowa w Sycynie „za okazaną pomoc i życzliwość”, biblioteka „za wielkie serce” przy organizacji festynu „Jan z Ostroroga w gości prosi”. – Nie zdarzyło się, żebym odmówiła pomocy w przygotowaniu imprez dla dzieci. Ich organizatorzy zawsze mogą liczyć zarówno na wsparcie finansowe jak i rzeczowe w postaci produktów takich jak napoje, słodycze lub drobne zabawki – mówi. Ale prośby dotyczą też imprez organizowanych dla dorosłych. Wtedy prezenty w postaci słodyczy zastępują zestawy kosmetyków, sprzęt sportowy lub alkohole. Sprowadziła się do Ostroroga w 2013 roku, a dziś, dzięki społecznej aktywności czuje, że z miasteczkiem jest zżyta, jakby mieszkała w nim od lat.

Jeszcze do 18 czerwca właściciele sklepów wspieranych przez Grupę Eurocash mogą przez stronę www.herosiprzedsiebiorczosci.pl zgłaszać inicjatywy, z których będą mogły skorzystać lokalne wspólnoty. Przedsiębiorcy ubiegają się o granty w wysokości 10 tys., 50 tys. i 100 tys. zł. Akcję objęło Patronatem Honorowym Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Szczegółowe informacje o akcji Lokalni Herosi oraz regulamin znajdują się na stronie
www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Właściciele sklepów mogą skorzystać też z pomocy Biura Obsługi Projektu „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”, dzwoniąc pod numer tel. (22) 123 77 22 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

Patronem medialnym akcji Lokalni Herosi jest "Handel".