Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356). Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Piwo. Ekspozycja idealna

Piwo podlega generalnym zasadom skutecznej ekspozycji towarów kategorii FMCG. Dobierając jego lokalizację trzeba jednak zadbać o to, by warunki nie prowadziły do skrócenia jego przydatności do spożycia.

Zdjęcie: Trilux

 - W dużym uproszczeniu, skuteczna ekspozycja w handlu sprowadza się do oświetlania towarów wiązką o barwie w ich dominującej kolorystyce oraz umieszczaniu ich na kontrastującym tle. Butelki piwa są w przeważającej części brązowe bądź zielone. W podkreśleniu ich wizualnych walorów zastosowanie znajdują więc oprawy emitujące ciepłe światło w temperaturze barwowej do 3000 kelwinów – mówi Filip Gabryelczyk, menedżer sprzedaży segmentu Retail Trilux Polska.

Jego zdaniem, obok kwestii estetycznych, wykorzystanie ciepłego światła ma znaczenie dla zachowania wysokiej jakości produktu. Duża zawartość niebieskiej wiązki i ultrafioletu oraz ekspozycja na intensywne promienie słoneczne przyspieszają starzenie się piwa. Choć butelki zaprojektowane są tak, by minimalizować te negatywne efekty, zapewniona przez nie ochrona może okazać się niewystarczająca. - Wybierając regał, w którym wystawione ma być piwo butelkowe, należy więc szukać zacienionego miejsca, do którego nie dociera zbyt wiele światła naturalnego. Decydując się na konkretne rozwiązania oświetleniowe, warto natomiast dobierać źródła o ciepłej barwie – z minimalną zawartością w spektrum wiązki niebieskiej. Zapewni to zachowanie walorów kolorystycznych i smakowych piwa przez czas wskazany na etykiecie - tłumaczy Gabryelczyk.

Puszki, kartony i plastikowe butelki w dobrym świetle

Puszki – zarówno te zawierające piwo, jak i napoje bezalkoholowe, kartony i opakowania PET są bardzo silnie zróżnicowane pod względem rozmiarów, kształtów i kolorystyki. Tymczasem, najważniejszym czynnikiem determinującym optymalną barwę oświetlenia i ekspozytorów jest dominujący odcień towaru. Dlatego też, zamiast różnicować parametry opraw funkcjonujących w obrębie działu napojów, wykorzystuje się zazwyczaj źródła światła o pośredniej temperaturze barwowej, wynoszącej około 4000 K.

– Ważniejsze – i łatwiejsze do wykonania – niż dobór rozwiązania do kolorystyki poszczególnych produktów jest zachowanie spójności z całościowym konceptem sklepu i bezpośrednim otoczeniem napojów – mówi Filip Gabryelczyk. - W przypadku tła w zimnych odcieniach, warto zastosować chłodne światło. Doskonale sprawdza się ono także w przypadku lodówek, wizualnie podkreślając panującą w nich temperaturę. Jeśli mamy do czynienia z regałami w ciepłej kolorystyce, dobrym dopełnieniem będzie światło o dopasowanej barwie – dodaje Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail Trilux Polska.

Wykorzystać impulsy

Spodziewając się w upalne dni zwiększonego zainteresowania klientów napojami, warto umieścić je w strefie bezpośrednio przylegającej do kas. Według badań TNS OBOP, niemal 70 proc. Polaków podejmuje impulsowe decyzje zakupowe i wkłada do koszyka produkty, na które zwróci uwagę czekając w kolejce. Prawdopodobieństwo, że rzeczywiście tak się stanie, można zwiększyć wybierając do „złotej strefy” produkty o wysokiej rotacji. Kolejnym kryterium powinna być szczególnie duża marża – warto maksymalizować szansę zakupu tych towarów, na których zarabia się najwięcej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.