Remont galerii Madison w Gdańsku

Przebudowa działającego centrum handlowego to jeden z najbardziej skomplikowanych procesów rewitalizacyjnych. O tym jak bardzo, można zobaczyć na przykładzie Galerii Madison w Gdańsku, remontowanej przez Tétris.

Decyzja ta wpisuje się w zmiany zachodzące na rynku. W minionym roku w Polsce pojawiło się ok. 500 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych. Około jedną czwartą z nich stanowią przestrzenie remontowane lub rozbudowywane.

Łącznie otwarto ok. 15 nowych galerii handlowych. To pokazuje, z jak wielką konkurencją muszą się liczyć działające dziś obiekty.

- Decyzje o remontach i niespotykana wcześniej kreatywność w tworzeniu nowych przestrzeni są efektem walki o utrzymanie klienta, który do centrum handlowego nie przychodzi już tylko po zakupy – wyjaśnia Łukasz Kalinowski, ekspert w zakresie aranżacji powierzchni handlowych z firmy Tétris.

Dla większości centrów handlowych przebudowy i zmiany designu stanowią nieustanny proces. Większe remonty realizowane są zwykle co 4-5 lat, natomiast kompleksowe rewitalizacje należą raczej do rzadkości. Zdaniem Łukasza Kalinowskiego w tym kontekście Galeria Madison jest ciekawym przykładem. Jest to średniej wielkości centrum handlowe, zlokalizowane w samym centrum Gdańska, w sąsiedztwie Starówki. Inwestor zdecydował się na kosztowny krok – jednorazowe przebudowanie całego wnętrza obiektu (ok. 30 tys. mkw.), a następnie fasady.

Ekipy budowlane rozpoczynają prace o godz. 22.00, aby przed otwarciem sklepów o 9.00 oddać wysprzątaną i częściowo odremontowaną przestrzeń. Każde piętro realizowane jest jako odrębny projekt, co oznacza, że ekipy podwykonawców tych samych robót (np. tynki, posadzki, elektryka) nie są ze sobą powiązane, dzięki czemu prace posuwają się szybciej.

– Komfort i zadowolenie najemców są zawsze jednym z głównych priorytetów – tłumaczy Łukasz Kalinowski z Tétris kierujący pracami remontowymi. – Dla najemcy kluczowe znaczenie ma niezakłócone prowadzenie działalności i umożliwienie klientom ciągłego dostępu do lokalu – dodaje.

Podkreśla on, że w relacjach z najemcami najważniejsze są dwa aspekty: dobra komunikacja i szybkie wykonanie prac technicznych. Dobra komunikacja oznacza, że przed rozpoczęciem prac należy wyjaśnić najemcom, jakie korzyści przyniesie im remodeling. Druga kwestia to szczegółowe informowanie o zakresie i czasie prowadzonych prac.

– Mamy świadomość, że żadna zmiana w grafiku nie wchodzi w grę. Zwykle osobiście odwiedzamy najemców przed realizacją kolejnego etapu, szczegółowo informując o zakresie prac. Wiele sklepów realizuje dostawy w nocy, dopasowujemy więc swoje harmonogramy tak, aby nie było kolizji – tłumaczy ekspert z Tétris.

Kolejne wyzwanie to sposób prowadzenia prac. Klient wchodząc do centrum musi zastać estetyczną przestrzeń. Żeby taki stan osiągnąć, niezbędna jest bardzo sprawna koordynacja ekip remontowych. Podczas rewitalizacji otwartego obiektu najważniejsze jest jak najszybsze oddanie danego fragmentu przestrzeni na przykład korytarza lub konkretnie wytyczonej części wspólnej. Wszystkie ekipy umawiane są jedna po drugiej, aby w ciągu jednej nocy zakończyć wszystkie prace w danym miejscu. Łącznie na budowie znajduje się często nawet 160 osób wykonujących na różnych piętrach te same rodzaje prac.

– Nawet w trakcie wymiany posadzek nie musimy zamykać ciągów komunikacyjnych. Stosujemy specjalne techniki cięcia elementów, tak aby przyspieszyć proces i nie zakurzyć przestrzeni – dodaje Kalinowski.

W galerii nie można też pozwolić sobie na czasowe wyłączenie żadnego z systemów, na przykład przeciwpożarowego. Najpierw składany jest więc „na sucho” cały nowy element, np. pętle przeciwpożarowe, a następnie dokonuje się ich szybkiej wymiany.

Istotne zadanie stanowi odnowienie przestrzeni wokół wysp handlowych w częściach wspólnych. Na 5 tys. mkw. powierzchni wspólnej Galerii Madison znajduje się ich około 15. Każda z nich była w ciągu jednej nocy przenoszona. Miejsce, które zajmowała, było remontowane, a nad ranem wyspa wracała do swojej lokalizacji i mogła funkcjonować bez zakłóceń, obsługując klientów w nowej aranżacji.

– Galeria handlowa to żywy organizm: rośnie i rozwija się dzięki ciągłym zmianom, żeby lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania klientów. Prowadzenie prac modernizacyjnych czy rearanżacja przestrzeni w działającym obiekcie, tak aby były one jak najmniej uciążliwe dla klientów, stanowi wyzwanie zarówno dla zarządcy, jaka i wykonawcy prac – uważa Łukasz Kalinowski.

Za zaprojektowanie wnętrz odpowiedzialne było studio Virgo. Inspiracją była architektura skandynawska – przyjazna w formie, o jasnej kolorystyce, bazująca na naturalnych materiałach. Dodatkowo w Galerii Madison na poziomie -1 powstanie strefa relaksu, a na poziomie +1 strefa co-workingowa. Nad głównym wejściem na poziomie +2 powstanie taras, z którego będzie można podziwiać widok na Stare Miasto.

Anna Thomas, dyrektor Galerii Madison już dziś widzi zwiększone zainteresowanie klientów odnowionymi przestrzeniami. - Praktycznie co tydzień oddawany jest do użytku nowy fragment centrum. Zarówno klienci jak i najemcy są zadowoleni z przemian zachodzących w naszej Galerii – podsumowuje.

Madison to śródmiejska galeria handlowa o całkowitej powierzchni najmu 30 tys. mkw., zlokalizowana w ścisłym centrum Gdańska. Oferta obejmuje ponad 100 popularnych marek sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych zlokalizowanych na pięciu poziomach. Wśród najemców znajdują się m.in.: Piotr i Paweł, New Yorker, Douglas, W.Kruk, Orsay, Reserved, Mohito i Wólczanka. Do dyspozycji klientów jest też Fitness Klub Calypso, centrum medyczne z kliniką i laboratoriami Invicta oraz część biurowa. Zarządcą obiektu jest Javin Investments, a za komercjalizację odpowiada spółka Cream.

Katarzyna Pierzchała 2374 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }