Dino z 41-proc. wzrostem przychodów

Pierwszy kwartał br. sieć Dino zakończyła liczbą 800 marketów, czyli o 161 więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Początek roku to także okres zwiększonej liczby odwiedzin klientów i rosnącej wartości zakupów w sklepach Dino.

Na zdjęciu: Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska

W I kwartale 2018 r. skonsolidowane przychody Dino Polska wyniosły 1 286 mln zł i były o 375 mln zł (41,2 proc.) wyższe niż rok wcześniej – podał operator. Znacząca poprawa przychodów ze sprzedaży jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe markety oraz wzrostu przychodów w istniejącej sieci sklepów (like for like, LfL).

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł więc w I kw. 2018 r. 20,3 proc., podczas gdy w I kw. 2017 r. było to 12,6 proc. Jak podała spółka istotnym czynnikiem wpływającym na wysoki poziom sprzedaży LfL w I kwartale br. były wzmożone zakupy klientów realizowane w związku ze świętami wielkanocnymi. W 2017 r. efekt ten był widoczny w II kwartale.

Wraz z rosnącą skalą Grupa Dino odnotowuje wyższą, stopniowo rosnącą rentowność działalności. Marża EBITDA po I kwartale 2018 r. wyniosła 8,1 proc. i była o 0,6 pkt proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2017 r.

Dino Polska kontynuuje szybki rozwój sieci, otwierając nowe sklepy i wyszukując kolejne lokalizacje pod dalszą ekspansję. Na koniec I kwartału 2018 r. Grupa miała 800 sklepów, co oznacza aż 25 otwarć w okresie trzech miesięcy 2018 r. Powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino na koniec marca 2018 r. wzrosła o 26 proc. r/r, do 305,4 tys. mkw.

Spółka, zgodnie z przyjętą strategią, planuje przekroczyć liczbę 1200 sklepów do końca 2020 r. - Sukcesywnie otwieramy nowe sklepy. W tym roku chcemy, by liczba nowo otwartych placówek była większa niż w 2017 r. – mówi Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska.

Dalszą ekspansję sieci wspierać będzie budowane właśnie czwarte centrum dystrybucyjne w regionie Dolnego Śląska, w Rzeszotarach. Magazyn o powierzchni 45 tys. mkw. zostanie uruchomiony w III kwartale br. Docelowo na terenie magazynu zatrudnienie znajdzie około 300 osób oraz dodatkowo, przy pracach związanych z transportem ok. 180 osób.

- Jest to ważna dla nas inwestycja, która pomoże dotrzeć sklepom Dino do kolejnych miejscowości w zachodniej Polsce – wyjaśnia Szymon Piduch. - Dalszy wzrost skali działalności i obsługa rosnącej liczby sklepów wymaga kolejnych inwestycji. Stąd decyzja o budowie nowego magazynu zlokalizowanego na Dolnym Śląsku, który jest drugim po Wielkopolsce regionem pod względem liczby sklepów Dino – tłumaczy.

Jego zdaniem dalszemu rozwojowi sieci Dino sprzyja rosnący rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce oraz korzystne otoczenie makroekonomiczne. - Dobra koniunktura na rynku pracy, rosnące dochody zwiększające siłę nabywczą Polaków, dynamika cen konsumpcyjnych wspierają cały sektor, jak i segment Dino – średniej wielkości supermarketów zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów - uważa.

Według NBP (prognozy na koniec marca 2018 r.), wzrost gospodarczy Polski wyniesie 4,2 proc. w 2018 r. r. oraz 3,8 proc. w 2019 r. Natomiast Komisja Europejska prognozuje wzrost polskiej gospodarki na poziomie 4,3 proc. w  2018 r. i 3,7 proc. w 2019 r. Z raportu KE wynika, że głównym motorem wzrostu pozostanie konsumpcja prywatna.

Katarzyna Pierzchała 1920 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }