Polska nadal ciągnie Kofolę w dół

Sprzedaż Grupy Kofola wzrosła w I kwartale 2018 r. o 10,9 proc. z wyłączeniem Polski, z uwzględnieniem polskiego rynku - o 6,7 proc.

Łączne przychody Grupy w przeliczeniu na polską walutę wyniosły 235,9 mln zł. Strata operacyjna (EBIT) była niższa niż rok wcześniej i wyniosła 6,13 mln zł. Wraz z amortyzacją (EBITDA) zysk wzrósł o 23,2 proc.

- Wyniki za pierwszy kwartał potwierdziły trend wzrostowy z ostatniego kwartału 2017 r. Postrzegamy je bardzo pozytywnie. Uważam, że dają one podstawy do optymistycznych prognoz, biorąc pod uwagę obecne warunki pogodowe - mówi Daniel Buryš, dyrektor finansowy Grupy Kofola. - Tradycyjnie wyrośliśmy w Czechach i na Słowacji oraz w regionie Adriatyku. Na rynku czeskim Kofola zwiększyła sprzedaż o 14 proc.. Wzrost ten wynika głównie z wyższej sprzedaży napojów Kofola, Rajec i Vinea. Na rynku słowackim sprzedaż Kofoli wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Oprócz wymienionych marek, konsumenci kupili również więcej napojów Rauch - dodaje.

Pozytywne dane pochodzą również z najlepiej prosperującego rynku, na którym działa Kofola, z regionu Adriatyku. Sprzedaż wzrosła o 17,2 proc., głównie za sprawą Chorwacji, gdzie przychody wzrosły o kilkadziesiąt procent.

W Polsce od początku 2018 r. Kofola rozpoczęła dystrybucję marki Nestea, poszerzając portfolio produktowe o propozycje z kategorii herbat mrożonych. Przychody na polskim rynku jednak spadły o 9 proc. (licząc w czeskich koronach).

W Czechach Grupa rozwija się także w dziedzinie zdrowych produktów. Sprzedaż flagowej marki UGO wzrosła o 32,4 proc., głównie dzięki 82 punktom Freshbars and Salateries. W pierwszym kwartale 2018 r. Kofola dokonała kolejnego istotnego kroku w tym segmencie, kupując 100 proc. udziałów w tradycyjnej czeskiej spółce Leros - producenta herbat ziołowych i produktów z roślin leczniczych. Kofola przejęła zaplecze produkcyjne oraz zespół pracowników.

Wraz z Premium Rosa, którą Grupa nabyła w 2017 roku, Kofola stworzy nowy segment oparty na ziołach i naturalnych, zdrowych surowcach.

Na poziomie netto Grupa Kofola odnotowała w I kwartale stratę na poziomie 68,1 mln koron czeskich, nieznacznie niższą od tej sprzed roku (68,4 CZK). To odpowiednik ok. 11,4 mln zł.

 

Magdalena Weiss 1701 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }