Społem coraz bliżej 150-lecia. Co dalej?

W 2019 r. polskie spółdzielnie spożywców będą obchodzić jubileusz 150-lecia. W 2017 r. wartość marki "Społem" wyceniano na 0,5 mld zł, ale w ostatnich latach udział Społem w rynku spadł z 6 do 2 proc.

Jak informuje KZRSS Społem na swojej stronie internetowej, „za datę narodzin spółdzielczości spożywców na ziemiach polskich przyjmuje się 1869 r., w którym powstało Stowarzyszenie Spożywcze Merkury w Warszawie i Stowarzyszenie Spożywcze Oszczędność w Radomiu”. Oznacza to, że w przyszłym roku przypada jubileusz 150-lecia polskiej spółdzielczości spożywców.

Społem 2017 i potrzeby zmian

Wartość marki „Społem” wyceniano w 2017 r. na 0,5 mld zł. Mimo to, w opisanym przez dziennik „Rzeczpospolita” badaniu Market Side, w którym pytano respondentów, gdzie robią zakupy, spółdzielnia znalazła się poza pierwszą dziesiątką zestawienia. Rodzimą organizację wyprzedziły te z zagranicznym kapitałem: Biedronka (85 proc. wskazań), Lidl (52 proc.), Kaufland (34 proc.), Auchan (30 proc.), Tesco (20 proc. – supermarkety, 19 proc. – hipermarkety), Żabka (19 proc.), Netto (17 proc.), Intermarche (16 proc.) i Carrefour (hipermarkety – 16 proc.). Wskazane przez 15 proc. badanych Społem znalazło się na 11 miejscu. Nie najlepszy wynik może dziwić o tyle, że - według pełniącego funkcję prezesa od marca 2017 r. Ryszarda Jaśkowskiego - w skali kraju pod spółdzielczym szyldem działa niemal 4 tysiące sklepów. To o jakiś tysiąc więcej niż nieustająco wznosząca nowe dyskonty i przewodząca we wspomnianym rankingu Biedronka.

Pomimo to, jak wspomniał Jaśkowski, w ciągu ostatnich lat udział Społem w rynku spadł z 6 do 2 proc. Świeżo mianowany na prezesa na niedługo przed tym wywiadem upatrywał przyczyn tych spadków w różnorodności poszczególnych spółdzielni, skutkującej brakiem standaryzacji, niewykorzystaniem w zakupach efektu skali oraz niewypracowaniem jednorodnej strategii. Mówił zarazem także o tym, że zrzeszone podmioty zaczynają dostrzegać potrzebę zmian. Jako wzór tego, jak może to wyglądać, wskazał Szwajcarię, gdzie 80 proc. rynku sklepów spożywczych jest w rękach spółdzielców.

Szwajcarzy pokazują, że się da

W Szwajcarii sieci sklepów spółdzielczych stanowią najważniejsze przedsiębiorstwa handlowe w kraju. Założona w 1925 r. w Zurychu kooperatywa Migros jest największym graczem na tamtejszym rynku i osiąga niezwykłe sukcesy. Przykład? Jedna z nowych placówek spółdzielni w Bernie była w 2017 r. nominowana w do Retail Week Interiors Awards w kategorii "Najlepsze wzornictwo supermarketu i sklepu spożywczego”.

– Wyposażenie działającego od sierpnia 2016 r. sklepu Migros przy berneńskiej stacji Postparc świadczy o dużej świadomości trendów oraz zdecydowanemu kierowaniu oferty do współczesnego, młodego klienta – analizuje Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail Trilux Polska. – W parze z modnym, estetycznym połączeniem drewna z ciemnymi kaflami i ekspozytorami idą tu ciekawe rozwiązania funkcjonalne, jak na przykład rozbudowany dział bistro, w którym klienci mogą szybko coś przekąsić – wyjaśnia.

Podkreśla on, że spółdzielnia inwestuje nie tylko w wyposażenie sklepów. Zgodnie ze statutem pół procent zysku przekazuje na projekty społeczne i kulturalne. Nie wypłaca udziałowcom dywidendy, a w razie gdy wskaźnik zysku operacyjnego przed opodatkowaniem przekracza 5 proc. EBIT, jest zobowiązana obniżyć ceny produktów (w 2017 r. asortyment potaniał o 0,4 proc.). Co więcej, udziałowcem może zostać każdy. Skorzystało z tego ponad dwa miliony Szwajcarów, co oznacza że niemal co czwarty mieszkaniec tego kraju jest współwłaścicielem Migros.

- Wspólny interes musi być ceniony wyżej niż indywidualny interes kooperanta. Jednostkowa ekspansja i zysk muszą zostać odroczone jeśli wyższe cele mogą być efektywnie realizowane przez współpracę pomiędzy spółdzielcami” – czytamy w przestrzeganym i będącym do dziś przedmiotem dumy manifeście założyciela Migros. Czy nas Społem pójdzie jego śladem? Czas pokaże.

Katarzyna Pierzchała 4300 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.