Seniorzy na e-zakupach

Wzrasta liczba internautów powyżej 65 roku życia - według raportu CBOS z 2017 r. było to już 23 proc. najstarszych Polaków. Czy e-sklepy są gotowe na ten trend?

Z danych Shoper wynika, że ruch w e-sklepach w tej grupie wiekowej wzrósł aż o 76 proc. w ciągu roku.

Jak informuje Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper, żeby zwiększyć sprzedaż wśród seniorów znaczenie ma przejrzysta witryna, prosta nawigacja i łatwy checkout. - Jak pokazują badania grupa 65+ rezygnuje z zakupów szybciej w porównaniu z grupą 55+. Wpływ może na to mieć niedostosowanie stron do starszych użytkowników np. przez brak możliwości zmiany czcionki na większą, czy kontrastu kolorów. Zainteresowanie ofertą sklepu wymaga innego podejścia również do promocji. Reklamy skierowane do nastolatków często podkreślają bunt, dbałość o wygląd, co zupełnie nie zainteresuje dużo starszych odbiorców, do których bardziej przemawiają wartości rodzinne i bezpieczeństwo - mówi Jacek Zientkiewicz.

Seniorzy najchętniej wybierają produkty z kategorii “dom i ogród” oraz “elektronika użytkowa”. Na artykuły z tych branż wydali najwięcej - wyprzedzając w tym liczniejszą grupę przedemerytalną (55-64 lata). Duży wzrost zainteresowania wśród seniorów odnotowały także delikatesy online oraz sklepy z kategorii “zdrowie i uroda”.

Seniorzy trafiają do e-sklepów platformy Shoper przede wszystkim za pośrednictwem Google. Aż dwie trzecie ich ruchu pochodzi z organicznych wyszukiwań oraz AdWords. Zaczyna także wzrastać przekierowanie z mediów społecznościowych - “nowi” seniorzy mieli już szansę się z nimi spotkać i użyć, co przekłada się na wzrosty ruchu z tego kanału o 132 proc. rok do roku. Największy wzrost odnotowały agregatory takie jak: ceneo.pl, skąpiec.pl, z których ruch zwiększył się o blisko 200 proc.

Więcej transakcji i przychodów

Większy ruch dał się także odczuć we wzroście transakcji o 41 proc., który w pozostałych grupach wiekowych wyniósł średnio 32 proc. Wartość zakupów, które seniorzy zrobili, była w I kw. 2018 r. o jedną trzecią wyższa niż w tym samym okresie ub. r. Podobnie jest w grupie przedemerytalnej (55-64 lata). Wśród młodszych użytkowników wzrost wyniósł od 2 do 24 proc. Seniorzy spędzają na stronach internetowych więcej czasu niż inne grupy. Szukają bardzo dokładnych opisów produktów, chcąc mieć pewność, że ich zakup będzie dobry.
 
Jak wynika z międzynarodowych danych obecnie z sieci korzysta już 4 mld osób z globalnej populacji przekraczającej 7,6 mld. Oznacza to, że podpiętych do sieci jest ponad połowa społeczeństwa na świecie. Szczegóły tutaj:
 
Zdjęcie: Shutterstock

 

Ilona Mrozowska 2671 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }