Z wizytą w sklepie: Organic Farma Zdrowia

Organic Farma Zdrowia jest siecią własnych sklepów ekologicznych, która zamierza się rozwijać w centrach wyłącznie największych miast i w prestiżowych lokalizacjach. Poszukuje właśnie lokali o powierzchni kilkuset metrów handlowych.

Sieć prowadzi 34 delikatesy Organic Farma Zdrowia oraz sklep internetowy z żywnością ekologiczną organic24.pl. Na jej liście placówek stacjonarnych znajduje się największy w Polsce market ekologiczny, otwarty w listopadzie 2017 r. w centrum Warszawy, na parterze drapacza chmur Q22.

Na blisko 500 mkw. powierzchni, przez siedem dni w tygodniu, oferuje ponad 3 tys. ekologicznych produktów. Na miejscu wypiekane jest świeże ekologiczne pieczywo. Znajduje się tu także w pełni ekologiczne bistro. Głównymi składnikami dań są tu kasze, warzywa, owoce, mięso i inne dodatki, w tym własne sosy. Ponadto bistro oferuje kanapki, naleśniki, burgery mięsne i wegetariańskie, soki wyciskane na miejscu, koktajle warzywne, warzywno-owocowe lub z dodatkami np. kolagenu, jogurty proteinowe, oczyszczające oraz gamę ekologicznych kaw, herbat i ziół. - 100 proc. składników naszych dań i napojów jest organiczna. Jest to pierwszy taki punkt gastronomiczny na mapie Polski – podkreśla Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia.

Nowa strategia

Delikatesy Organic Farma Zdrowia znajdują się w największych miastach Polski. Są to: Warszawa, Poznań, Gdańsk, Gdynia, Łódź, Kraków, Katowice, Wrocław, Płock, Bydgoszcz, Gliwice czy Tarnowskie Góry. Jednak dzięki e-sklepowi zasięg sieci jest w rzeczywistości ogólnopolski (produkty ekologiczne doręczane są kurierem lub pocztą).

Jeszcze kilka lat temu zarządzającym siecią zależało na osiągnięciu skali. Do tej pory sieć rozwijała się w lokalizacjach o różnych powierzchniach, często mniejszych, w centrach handlowych. Jakiś czas temu nastąpiła jednak zmiana strategii. Dziś stawiają głównie na duże obiekty w prestiżowych miejscach, w których mogą zaprezentować pełną ofertę ekologicznej żywności i przyjaznych środowisku kosmetyków oraz środków czystości.

Sławomir Chłoń zamierza w ciągu roku uruchomić kolejny duży sklep, tym razem w Konstancinie pod Warszawą. - Jednocześnie cały czas obserwujemy rynek i przejmujemy sklepy, które wydają nam się atrakcyjne – zastrzega. - Tak było w Bydgoszczy z lokalem na ul. Gdańskiej, gdzie kilka tygodni temu uruchomiliśmy nasze drugie delikatesy w tym mieście – dodaje.

Obecnie trwają poszukiwania tylko dużych lokali, o powierzchni kilkuset mkw. powierzchni handlowej, w centrach wyłącznie w największych miastach i w prestiżowych lokalizacjach. Lokal musi być dobrze widoczny, łatwo dostępny piechotą, samochodem i komunikacją miejską. Musi mieć też parking dla klientów i łatwość dostaw, a także potencjał zakupowy co najmniej 20 tys. aktywnych, czyli świadomych klientów.

Słowa klucze: smak i jakość

Klient lubi wybór, dlatego też w delikatesach ekologicznych oferta powinna być rozbudowana. W mniejszych sklepach Organic, w których powierzchnia zbliża się do 100 mkw., liczba produktów przekracza dwa tysiące. W dużych delikatesach - powyżej 200 mkw. - ich liczba wynosi kilka tysięcy.

- W zasadzie każdy produkt konwencjonalny jesteśmy w stanie zastąpić produktem ekologicznym. A różnica w smaku i jakości jest tu kolosalna! - podkreśla prezes Chłoń. Wskazuje on, że absolutną przewagą zarządzanych przez niego sklepów są świeże produkty, w tym głównie owoce i warzywa, pieczywo, jaja, nabiał, mięso i wędliny. - Postawiliśmy na smak i jakość, naturalność, świeżość i lokalność – wyjaśnia szef sieci. Większość sprzedawanych w sieci produktów to certyfikowana żywność ekologiczna a pozostałe to artykuły naturalne, regionalne, bezglutenowe, bezcukrowe oraz bez laktozy.

Firma działa 12 lat i zdążyła już wypracować wieloletnie relacje biznesowe. Szczególnie cenni są dla niej polscy producenci, często lokalni albo małe gospodarstwa rodzinne, które mają „unikalne produkty o wyjątkowym smaku i jakości”. Takich wieloletnich partnerów z Polski ma już ponad 100.

Dodatkowo współpracuje z producentami ekologicznych marek z zagranicy, a także sprowadza włoskie produkty od swojego większościowego akcjonariusza – firmy EcorNaturaSi. Jest to największa włoska i jedna z największych w Europie firm produkujących i dystrybuujących żywność ekologiczną. Z jej pól i magazynów sieć Organic Farma Zdrowia pozyskuje niedostępne u nas warzywa i owoce, włoskie specjały typowe dla tamtejszej kuchni czy ekologiczne produkty z całego świata, które EcorNaturaSi kupuje do swoich kilkuset supermarketów ekologicznych NaturaSi.


Ostatnio sporo wysiłku wymagały od polskiej sieci modyfikacje logistyki w związku z wprowadzonym od marca ograniczeniem handlu w niedziele. W łagodzeniu zmian dużym ułatwieniem okazał się magazyn centralny sieci, który prowadzi hurtownik EkoWital, czyli spółka z grupy Organic. - Zależy nam, aby klienci zawsze otrzymywali świeże produkty wysokiej jakości. Nie może przecież być tak, że w poniedziałek rano nie może on dostać świeżego mleka, ekologicznych warzyw i owoców czy certyfikowanego nabiału, więc zakaz handlu w niedziele to dla nas niemałe wyzwanie – przyznaje Sławomir Chłoń.

Ograniczenie handlu w niedziele wymagało również wśród klientów zmian w zwyczajach zakupowych. Po kilku tygodniach ograniczenia handlu prezes Chłoń zauważył jednak, że kupujący zaczynają się przyzwyczajać do wolnych niedziel i zwiększają zakupy w dni je poprzedzające.

Ceny w dół, świadomość w górę

W Organic stale porównują ceny produktów ekologicznych z żywności konwencjonalnej. Z tych analiz wynika, że różnice maleją. Ciągle jednak produkty certyfikowane są droższe od przemysłowych. Według naszego rozmówcy dzieje się tak, ponieważ w produkcji ekologicznej nie stosuje się chemii, więc rośliny i zwierzęta rosną tak, jak chciała natura. Dzięki temu żywność bio jest smaczniejsza i przyjaźniejsza dla człowieka od przemysłowej.

- Nasi klienci mają dużą wiedzę, analizują skład naszych produktów, wiedzą, co jest dla nich dobre, choć cena wciąż jest bardzo ważnym kryterium zakupów – nie ukrywa prezes Chłoń.

Dlatego też Organic Farma Zdrowia (wzorem włoskich sklepów NaturaSi) rozpoczęła w kwietniu 2017 r. akcję promocyjną pod hasłem „Stale w niskiej cenie”. Polega ona na istotnej stałej obniżce cen na wybrane, najbardziej powszechne produkty ekologiczne. Dzięki temu ekologiczne mleko, makarony, niektóre warzywa lub owoce są w sieci Organic w cenach niższych lub równych z tymi, jakie można spotkać w promocjach największych sieci dyskontowych. Co więcej, akcja ta nie wyklucza promocji jednorazowych czy gazetkowych i będzie rozwijana.

Organic Farma Zdrowia to pierwsza i największa w Polsce sieć samoobsługowych delikatesów z produktami ekologicznymi. Z racji pierwszeństwa przeciera szlaki nie tylko sobie, ale także innym. Zdaniem prezesa Chłonia wysiłek wart jest swej ceny. Rosnąca świadomość konsumentów, atrakcyjniejsze ceny oraz coraz większa dostępność certyfikowanych produktów ekologicznych powodują, że perspektywy rozwoju rynku są bardzo dobre. Dostrzega to coraz więcej graczy, więc konkurencja też rośnie. Są nią specjalistyczne sklepy ekologiczne, bazary z towarami eko, ale także rozbudowujące się półki eko i bio w sieciowych sklepach.

- Konkurencja jest dobra, bo zachęca do szukania wyjątkowych produktów – mówi Chłoń. - Czując ich oddech na plecach, sięgamy po unikatowe produkty i pracujemy nad jak najkorzystniejszą dla klientów ceną. Tak szerokiej oferty jak nasza w dobrej cenie nie ma na rynku nikt – zastrzega. Nie ukrywa przy tym, że handel żywnością ekologiczną to trudny biznes. O tym jak bardzo – firma przekonała się już nie raz. Jeszcze niedawno zarządzający siecią Organic chcieli rozszerzyć działalność o udzielanie franczyzy. Projekt został jednak wygaszony. - Decyzje, nawet te najbardziej bolesne, trzeba jednak podejmować, żeby więcej nie stracić – podsumowuje nasz rozmówca. Nie wyklucza jednak powrotu do tego pomysłu w przyszłości.

Katarzyna Pierzchała 2024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }