Z rusztu smakuje lepiej

Konsultanci z Nielsena w ubiegłym roku zbadali, które produkty w sezonie grillowym najszybciej znikają ze sklepowych półek, w jaki sposób grillujemy, a także co w wolne dni oglądamy w telewizji. Chodzi oczywiście o majówkę.

Wystarczą trzy dni wolnego z urlopu, aby zyskać 9 dni laby. Pomostowy weekend, bo tak nazywają go specjaliści od rynku pracy, ruszył pełną parą i co poniektórzy rozpoczęli go już w piątek 26 kwietnia po południu. W tym roku długi majowy weekend nie jest tak łaskawy pod względem pogody, jak w ubiegłym roku, ale do tego Polacy - zdaje się - powinni już być przyzwyczajeni.

Nielsen w ubiegłym roku sprawdził, jak rodacy spędzają ten okres w roku.

Co nie jest zaskoczeniem, majówka to bez wątpienia czas wzrostu sprzedaży paczkowanych kiełbas tradycyjnych. Sprzedaż tego segmentu zaczyna rosnąć już w kwietniu, notując największe sprzedaże w okresie maj-sierpień. Na te cztery miesiące przypada ponad 40% rocznej sprzedaży, wyliczył Nielsen.

Do kiełbasy sałatka, a do sałatki dressing, najczęściej przygotowany na bazie sosów sałatkowych w torebkach.

Polacy coraz częściej poszukują też ciekawych alternatyw dla mięsa z rusztu. W okresie od maja do września na rynku dostępne są sery camembert przeznaczone do grillowania i ich sprzedaż również każdego roku rośnie. Już w sezonie 2017 produkty tego typu sprzedały się w liczbie 1,1 miliona opakowań (z wykluczeniem marek własnych sieci detalicznych), co oznaczało 7-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 r.

W maju rusza też sprzedaż przypraw grillowych (wraz z marynatami), która utrzymuje się aż do końca sierpnia. W tym okresie z półek schodzi ok. 70% całej ich rocznej sprzedaży (wartościowo).

W kategorii piwa w maju utrzymują się trendy sprzedażowe obserwowane w pozostałych miesiącach roku. Polacy coraz częściej kupują piwa bezalkoholowe (do zawartości alkoholu 0,5%) oraz piwa pszeniczne. Piwo, jako kategoria sezonowa, najwyższą sprzedaż notuje w miesiącach wakacyjnych - maj jest czwartym miesiącem pod względem sprzedaży piwa w Polsce.

Napoje w większości należą do kategorii sezonowych, które odnotowują stopniowy wzrost sprzedaży od wczesnej wiosny aż do końca lata. Maj oraz czerwiec to okres, w którym najczęściej rozpoczyna się letni wzrost sprzedaży tych kategorii. Dotyczy to kategorii takich jak: woda mineralna, napoje gazowane, herbata mrożona czy napoje izotoniczne i energetyzujące. Oczywiście, sezonowe wzrosty sprzedaży tych kategorii są silnie zależne od pogody i średniej temperatury.

TV wciąż popularnym wyborem w majówkowym czasie

Pomimo wyjazdowego charakteru majówki czas spędzany przed telewizorem wzrasta dla wszystkich grup docelowych. Największy wzrost występuje wśród dzieci w wieku 13-15 lat (+27%). Nastolatki podczas majówki siedzą średnio prawie 2,5 godziny dziennie przed odbiornikiem. Grupa 65 + odnotowuje najmniejszy wzrost w okresie weekendu majowego – wynosi on jedynie 1%. Wynika to z faktu, że osoby w tym wieku generalnie spędzają dużo, bo średnio ponad 6 godzin dziennie przed TV.