PIH w obronie papierosów slim

Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy antynikotynowej. Chce ujednolicić do standardowych wymiary opakowań papierosów typu slim. Stanowczo sprzeciwia się temu Polska Izba Handlu podpierając się najnowszymi badaniami.

Na zdjęciu: Papierosy typu slim w standardowej wielkości opakowaniu. Połowa paczki jest pusta, do dowolnego wypełnienia przez producenta

W projekcie nowelizacji Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, który jest już po konsultacjach wewnętrznych i za moment trafi do konsultacji społecznych, ministerstwo zdrowia chce, aby od 2020 r. wszystkie formaty papierosów były dostępne wyłącznie w standardowych opakowaniach.

- Pomysł nowelizacji zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym – uważa Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Jest ona zdania, że projekt jest nadinterpretacją przez polskich urzędników tzw. Dyrektywy Tytoniowej. - Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów - tłumaczy.

Zdaniem PIH przepis zmusi producentów papierosów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy lub sprzedaży paczek w połowie pustych. Może to być odczytane przez klientów jako oszukiwanie ich, co potwierdzają badania, które Polska Izba Handlu przeprowadziła wraz z instytutem IBRIS pod koniec ubiegłego roku.

Przepytano 1 tysiąc palaczy, którzy zadeklarowali, że chcą nadal, aby papierosy typu slim były dostępne w cienkich opakowaniach. Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że klienci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Obecnie producenci nie mogą na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.

Co więcej, z badania wynika, że w opinii prawie 7 na 10 respondentów polski rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.

Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30 proc. łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11,0 – 12,00 mld sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld zł wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.

- Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie, powodując tym samym spadek wpływów do budżetu – uważa Maciej Ptaszyński.

PIH nie godzi się na taki kształt projektu. Do argumentów przemawiających przeciw pomysłowi dodaje aspekt ekologiczny (wożenie powietrza tirami, czyli opakowań w połowie pustych) oraz finansowy – niepotrzebne generowanie kosztów. - Co więcej, rolą handlu jest też rzetelne informowanie klientów o ofercie. Nowelizacja ustawy nam to uniemożliwi - podsumowuje.

 

Katarzyna Pierzchała 2174 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }