Polacy w weekend lubią ... święty spokój

Ponad 60 proc. spędza weekendy z rodziną i najbliższymi. Symbolem idealnego weekendu jest zwyczajny spacer na świeżym powietrzu. Ważne jest także korzystanie z telewizji i internetu.

Agencja mediowa Starcom wraz z Allegro.pl przyjrzały się zwyczajom weekendowym Polaków.

Z badania wynika, że ponad 60 proc. respondentów uważa weekendy za lepsze od reszty tygodnia, ale tylko co piąty z nas czeka na nie z utęsknieniem. 40 proc. badanych planuje z wyprzedzeniem, co będzie robić w weekendy, ale jedynie 17 proc. udaje się te zrealizować. Cała reszta (60 proc.) albo nie ma żadnych planów, albo działa spontanicznie.

Symbolem idealnego weekendu dla Polaków jest zwyczajny spacer na świeżym powietrzu, który tylko nieznacznie wyprzedza tzw. święty spokój i dłuższy niż zwykle sen. Tylko co piąty Polak za symbol idealnego weekendu uznaje lepszy dwudaniowy obiad czy też imprezę.

W praktyce w dużej części respondenci spędzają weekend w sposób zbieżny z deklaracjami. Ponad 60 proc. spędza ten czas z rodziną i najbliższymi, w większości również na świeżym powietrzu, prawie połowa z nas w weekendy również nadrabia zaległości związane ze snem. Ważne miejsce na liście najczęstszych sposobów spędzania weekendów mają również media, a dokładnie dwa rodzaje czynności: oglądanie treści wideo (59 proc.) oraz korzystanie z komputera i internetu (56 proc.).

Sposób spędzania weekendów zmienia się istotnie w zależności od tego, czy i jak dana osoba podchodzi do ich planowania. Osoby, które robią takie plany i następnie udanie je realizują, znacznie częściej od średniej wybierają się w weekendy na większe zakupy czy też zajmują się domem, ale również – spędzają je przed komputerem i w internecie czy przed telewizorem. Osoby, które przyznają że ich weekendowe plany nie zawsze uda się w całości zrealizować, istotnie częściej od średniej spędzają weekend na imprezach, ale i na odpoczynku, czyli dłuższym śnie (co może tłumaczyć, dlaczego nie wszystkie plany są realizowane). Osoby działające w weekendy spontanicznie znacznie częściej spotykają się z przyjaciółmi, rodziną i wybierają świeże powietrze. Z kolei osoby nierobiące żadnych planów dłużej śpią i odpoczywają, faktycznie nie robiąc w weekend nic szczególnego.

Korzystanie z mediów, niezależnie od segmentów, jest istotną formą spędzania weekendów. W przypadku internetu 56 proc. respondentów deklaruje, że w weekendy zagląda do ulubionych miejsc w sieci, czyli rozwija swoje zainteresowania. W weekendy internet służy również do przeglądania ofert sklepów i robienia w nim zakupów. Takie zachowania deklaruje 39 proc. ankietowanych.

- Weekendy w kategorii e-commerce mają dwojakie oblicze. Przeważnie ruch w naszym serwisie jest nieco niższy w soboty, co tłumaczyć można tym, że Polacy spędzają ten czas z rodziną, na spacerach i poza domem, w tym również w galeriach handlowych konkurujących z e-handlem. W niedzielę zaś ruch oraz sprzedaż na Allegro istotnie rośnie, szczególnie w późnych godzinach popołudniowych oraz wieczornych. Może to wynikać zarówno z efektu odwróconego ROPO, jak i tego, że Polacy mają wtedy więcej czasu. Koniec weekendu sprzyja planowaniu oraz finalizacji zakupów – komentuje Adam Szałamacha, brand manager w Allegro.pl.

W przypadku telewizji badani podkreślają, że w weekendy mogą oglądać to, co chcą, a niekoniecznie to, co "akurat leci", pozwalają sobie również posiedzieć na kanapie do późna. 38 proc. respondentów zdarza się w weekendy przysnąć przed włączonym telewizorem.

- Respondenci w badaniu potwierdzili prawidłowość, jaką posiadamy z danych telemetrycznych. Weekendy w porównaniu z dniami pracującymi są ważniejsze, jeśli chodzi o oglądanie telewizji. W weekendy średnia minutowa oglądalność TV wynosi 236 min, a w tygodniu pracującym 188 min (źródło NAM, TG: 16-49). Co ciekawe, zarówno w przypadku telewizji, jak i internetu w weekendy widoczne są funkcje "socjalizujące" – 49 proc. ankietowanych pokazuje innym domownikom ciekawe rzeczy znalezione w sieci, zaś 39 proc. z nas rozmawia z domownikami na temat tego, co właśnie zobaczyli w telewizji (szczególnie że 46 proc. z nas ogląda TV w weekendy z kimś, a nie samemu) – mówi Wiktor Skokowski, dyrektor ds. komunikacji i biznesu ze Starcomu.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1042 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

Zdjęcie: Shutterstock

Maciej Florek 44 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }