Już nie hiper-, ale super

W Warszawie ruszyła nowa placówka sieci Auchan w formacie supermarketu. Auchan, to kolejny obok Carrefoura detalista, który hipermarketom mówi "dość".

W całej francuskiej grupie Auchan Holding w przypadku sklepów stacjonarnych postawiono na sklepy convenience. 84 proc. z uruchomionych w 2017 r. było właśnie w tym formacie. Rok ten był również czasem ujednolicania szyldów. Pierwsze Moje Auchan i Auchan Supermarket pojawiły się także w Polsce. Na koniec roku pod szyldem Auchan działało 26 proc. sklepów należących do grupy, w tym roku rebranding ma przejść kolejne 50 proc. Jak podaje grupa, w efekcie zmian obroty w sklepach wzrosły o 5 do 13 proc. w zależności od kraju.

W Polsce oba szyldy, a więc Moje Auchan (żółte litery Moje oraz w kontrze białe Auchan, wszystko na czerwonym tle) oraz Auchan Supermarket (czerwone Auchan, poniżej wąski czerwony pasek z białym napisem w kontrze Supermarket), systematycznie zastępują Simple Market. 

Najnowsza placówka Auchan Supermarket ruszyła 18 kwietnia na ulicy Światowida w Warszawie. - Sklep stanowi kontynuację transformacji w stronę wprowadzania różnych formatów wokół jednej, spójnej marki Auchan - przypomina francuska firma. 

Obecnie, według naszych wyliczeń w kraju działa 77 hipermarketów Auchan oraz 36 supermarketów (w tym ten otwarty w Warszawie). Pod szyldem Moje Auchan (format convenience) funkcjonują natomiast jak na razie dwie placówki - obie w stolicy, jedna na ul. Andersa, druga na ul. Odkrytej. 

Szyld Simple Market zastępowany jest stopniowo na Auchan Supermarket i/lub Moje Auchan głównie w zależności od wielkości placówki. Sklepy Moje Auchan są mniejsze (mają powierzchnię ok. 700 mkw.), asortyment liczy ok. 7 tys. SKU z dużym udziałem własnych marek. Kategorie produktowe odpowiadają na potrzeby zapracowanych mieszkańców miast, gdzie są zlokalizowane, szczególnie szeroka jest oferta produktów chłodzonych, mrożonych i przekąsek. Sklepy czynne są nieco dłużej (w piątki i soboty do 23.00). 

Ale już sklepy Auchan Supermarket, jak ten właśnie otwarty na Światowida, są większe - mają powierzchnię handlową wynoszącą ok. 1 200 mkw. Do dyspozycji klientów jest sześć kas oraz trzy kasy samoobsługowe tzw. miłe [w szybki i przystępny sposób można samodzielnie dokonać w nich płatności za zakupy zarówno gotówką, jak i kartą kredytową]. Sklepy wyróżniają się szeroką ofertę spożywczą, w tym dużym działem Warzywa/Owoce, który usytuowany jest na wejściu do sklepu. Jest tam m.in. również Targ Wędlin z gamą produktów wędzonych i Targ Piekarnia. Sklep promuje produkty marki własnej, a więc artykuły oznaczone logo z podniesionym kciukiem, artykułu z logo Auchan, Qilive, actuel i Cosmia. W supermarkecie klienci mogą ponadto skanować, kserować dokumenty, wywoływać zdjęcia oraz korzystać z oferty Auchan Direct zamawiając produkty on-line i odbierając w sklepie.

Auchan, podobnie jak Carrefour, zdecydowało się na wykorzystanie znajomości i popularności brandu hipermarketów do wzmocnienia pozycji supermarketów. Szczególnie wobec powodzenia i rosnącego znaczenia konkurencji w Polsce - sieci Lidl i Biedronki. To dlatego obaj potentanci umacniają teraz swoją pozycję w mniejszych formatach. Carrrefour 18 kwietnia br. otworzył w Tuchowie swój już czwarty supermarket franczyzowy. Z kolei marcu z kolei Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska przyznał, że obecność w Polsce w segmencie hipermarketów jest już na wystarczającym poziomie, dlatego w 2018 r. firma nie planuje otwarcia żadnego nowego sklepu w tym kanale. 

Wszystko dlatego, że w naszym kraju hipermarkety najlepsze lata mają już za sobą. Jak wynika z najnowszego badania GfK, 55 proc. polskich nabywców wskazuje sklepy dyskontowe jako główne miejsce zakupów produktów FMCG. Pozostałe wskazania rozkładają się kolejno na hipermarkety, małe sklepy spożywcze i supermarkety. 

- Dalsza ekspansja dyskontów i widoczne przenikanie tego formatu do konceptu convenience z ofertą produktów świeżych i asortymentem coraz bardziej premium może przyczynić się do dalszego umacniania tego formatu - komentuje Renata Twardowska, ekspert GfK w dziale Consumer Panel & Shopper.

W małych, osiedlowych sklepach Polacy cenią ich lokalizację blisko domu, przyzwyczajenie i miłą obsługą. Dyskonty przyciągają nabywców korzystnymi cenami i obniżkami. Supermarkety i hipermarkety bardziej niż inne formaty sklepów wybierane są zaś ze względu na szeroki asortyment, co oznacza, że konsumenci robią w nich duże, planowane zakupy, a nie codzienne i niezbędne do szybkiego przygotowania posiłku w domu. 

Ilona Mrozowska 2443 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }