Galerie handlowe przechodzą lifting

Właściciele galerii handlowych inwestują nie tylko w powiększanie nieruchomości, ale również w ich modernizację i przebudowę. Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę, zauważają eksperci z JLL.

Na zdjęciu: Edyta Potera, dyrektor, dział wynajmu powierzchni handlowych, JLL

W Polsce działa już 411 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,86 mln mkw. Pierwsze takie obiekty, m.in. Panorama w Warszawie, HIT (obecnie Tesco) przy ul. Górczewskiej w Warszawie i ETC (obecnie Zaspa) w Gdańsku, pojawiły się u nas w pierwszej połowie lat 90. W sumie otworzono wtedy 74 galerie, spośród których 28 zostało do dziś rozbudowanych.

- To naturalna kolej rzeczy, wynikająca z cyklu życia obiektu handlowego. I dynamicznie zmieniającego się otoczenia konkurencyjnego - wyjaśnia Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL.

Według JLL można wyróżnić cztery różne etapy funkcjonowania centrum handlowego. Są to start, rozwój, dojrzałość i schyłek. Każda faza jest uwarunkowana wieloma czynnikami rynkowymi, m.in. wzrostem konkurencji, starzeniem się nieruchomości, zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami klienta, czy w końcu - rozwojem nowych technologii, w tym rosnącej roli e-commerce.

Wszystkie te elementy motywują właścicieli i inwestorów do poszukiwania nowych możliwości wzmocnienia pozycji rynkowej, jak i wydłużania rozwojowego okresu życia galerii, zwłaszcza tych starszych. Należą do nich, oprócz rekomercjalizacji, modernizacja, rozbudowa i przebudowa.

- Trudno jest jednak wskazać konkretny moment, w którym każdy właściciel powinien podjąć jedno z tych działań. Kluczem jest wnikliwa obserwacja tak zachowań klientów, jak i kondycji najemców - komentuje Edyta Potera, dyrektor, dział wynajmu powierzchni handlowych, JLL.

Według analiz JLL już minimum jedną rozbudowę przeszło co czwarte centrum handlowe w Polsce, a jednym z ostatnich przykładów jest Galaxy w Szczecinie (+17 tys. mkw.). Aktualnie rozbudowy obejmują ok. 56 tys. mkw. i są realizowane w ramach takich projektów jak Atrium Promenada, Atrium Targówek, Atrium Reduta, Galeria Solaris w Opolu, Platan Zabrze, czy Centrum Janki. Średnio centrum handlowe w Polsce rozbudowuje się o ponad 8 tys. mkw.

Z obserwacji analityków wynika, że w miarę jak rynek dojrzewa, a oczekiwania klientów ewoluują, niektóre centra handlowe stawiają na rozbudowę, wprowadzenie nowych marek lub zwiększanie powierzchni swoim dotychczasowym głównym najemcom. Inne z kolei idą w stronę rozszerzania oferty gastronomicznej i rozrywkowej, pozycjonując się jako miejsca spotkań i spędzania wolnego czasu.

- Według naszych danych już co czwarte centrum to obiekt handlowo - rozrywkowy. Każda z tych strategii jest dobra, pod warunkiem, że wynika z wnikliwej analizy potrzeb grupy docelowej centrum - podkreśla Edyta Potera.

Jako przykłady zmian z sukcesem wcielonych w życie podaje m.in. repozycjonowanie galerii Klif, rekomercjalizacja i rozszerzenie funkcji w Blue City w Warszawie czy rozbudowa Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Katarzyna Pierzchała 1932 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }