Nowe oblicze sałaty

W ostatnich latach wzrosło w Polsce znaczenie w uprawie sałat gatunków i odmian przed rokiem 1990 praktycznie nieobecnych w produkcji, tj.: roszponki, rukoli i sałaty rzymskiej.

Sałata to produkt niebagatelny, który w ostatnich latach ewoluował w nowe, nieznane do tej pory na naszym rynku formy.

Obok najpopularniejszej sałaty masłowej obecnie w sprzedaży jest wiele innych odmian, które różnią się od siebie kolorami, kształtami liści, a nawet smakiem. Jak wynika z opracowania Instytutu Ogrodnictwa opublikowanego w 2017 r. na temat rynku sałaty masłowej i lodowej oraz pakowanych gotowych do spożycia mieszanek sałat w 2016 r. sałaty łącznie uprawiane były na powierzchni 67,9 tys. ha. Z uwagi na zwiększający się popyt w produkcji sałaty w Polsce nastąpiły bardzo duże zmiany. To lodowa stała się podstawowym gatunkiem w produkcji, a dominująca w przeszłości na rynku sałata masłowa jest jedynie jej uzupełnieniem.

Wzrosło znaczenie w uprawie sałat gatunków i odmian przed rokiem 1990 praktycznie nieobecnych w produkcji, tj.: roszponki, rukoli i sałaty rzymskiej. Ponadto coraz więcej uprawia się jarmużu, selera naciowego, endywii escarole i frisee, cykorii radicchio oraz szpinaku, które najczęściej wykorzystywane są do produkcji gotowych mieszanek sałat.

Z raportu Instytutu Ogrodnictwa, na potrzeby którego przeprowadzono badania upodobań Polaków co do poszczególnych rodzajów sałat, wynika, że warzywa liściowe w postaci sałaty i gotowych mieszanek spożywa minimum dwa razy w tygodniu ponad 70 proc. osób.Najczęściej jest to sałata lodowa (krucha), której zakup deklarowało 49 proc. badanych kobiet i 58 proc. mężczyzn.

Sałatę masłową wymieniło 35,8 proc. kobiet i 25,4 proc. mężczyzn, a roszponkę – zaledwie ok. 2 proc. (zarówno kobiet, jak i mężczyzn). Najmniejsze zainteresowanie wśród badanych miała rukola i sałata włoska. Wskazania w przypadku obydwu tych gatunków warzyw były identyczne – wyniosły 1,3 proc. odpowiedzi kobiet oraz 2,2 proc. mężczyzn.

Mieszanki sałat dopiero budują swoją pozycję w Polsce, dlatego wiedza na ich temat nie zawsze jest wystarczająca. Świadczą o tym wspomniane już wyżej badania ankietowe Instytutu Ogrodnictwa, z których płynie wniosek, że większość konsumentów nie kupuje pakowanych, gotowych mieszanek sałat, gdyż mają obawy co do świeżości tych produktów. Zwracają też uwagę na wysoką ich zdaniem cenę sałat pakowanych w stosunku do cen sałat sprzedawanych w całości.

– Wraz ze wzrostem dochodów ludności z dużym prawdopodobieństwem zwiększać się będzie jednak popyt na  gotowe mieszanki warzyw liściowych, tak jak ma to miejsce w krajach w Europie Zachodniej i w Ameryce  Północnej – podsumowują autorzy raportu.

Podobny trend oczekiwany jest w kategorii świeżych ziół. – Z roku na rok odnotowujemy 6-proc. dynamikę ich sprzedaży – mówi Katarzyna Duda, menedżer sprzedaży w Swedeponic Polska (Baziółka). – Sprzedajemy ponad 9 mln doniczek rocznie. Gdyby nasze produkty były w każdej sieci, liczba doniczek sięgnęłaby ok. 15 mln sztuk – mówi Katarzyna Duda. Zioła w doniczce najszybciej schodzą z półek jesienią i zimą, ale różnice w stosunku do wiosny i lata są niewielkie.

Z obserwacji producenta wynika, że konsumenci najczęściej kupują świeże zioła na Wielkanoc i Boże Narodzenie, w następnej kolejności są walentynki i majówka, czyli wszelkie spotkanie z rodziną i znajomymi. O każdej porze roku numerem jeden jest bazylia, chociaż latem jej sprzedaż trochę spada, rośnie za to sprzedaż mięty. Jesienią i zimą dobrze sprzedaje się też kolendra i pietruszka, a latem także melisa. Jeśli detalista  zdecyduje się urozmaicić asortyment o świeże zioła, musi pamiętać, że bez podlewania i dostępu do słońca zioło w doniczce powinno wytrzymać w sklepie około tygodnia. – To jednak również zależy od pory roku. Latem zioła są trwalsze i mocniejsze, zimą z powodu braku słońca słabsze. Nie można ich ani przemrozić, ani przegrzać – podkreśla Katarzyna Duda.

Do smaku
Nieodłącznym elementem sałatek pozostają sosy do nich, zwłaszcza te przygotowane na bazie oliwy z oliwek lub  oleju. – Oliwa z oliwek Monini Extra Vergine idealnie nadaje się nie tylko jako dressing do sałatek, ale jest to również produkt, na którym możemy bezpiecznie smażyć, używać go do pieczenia i gotowania – mówi Anna Grotowska, brand manager w firmie Monini Polska. Zaznacza, że rodzina oliw Classico ma aż 7 różnych gramatur, z których 5 występuje w sprzedaży tradycyjnej: 250 ml, 500 ml, 750 ml w szklanych butelkach oraz 200 ml w sprayu i 450 ml Squeezable (opakowanie plastikowe z dozownikiem). Te ostatnie, jak podkreśla Anna Grotowska, idealne jest właśnie do zastosowania na świeżym powietrzu podczas grillowania.

Italmex ze swojego portfolio szczególnie poleca oliwy niefiltrowane Costa d’Oro, które – jak twierdzi firma –  zawierają ok. 20 proc. więcej antyoksydantów pochodzących z drobinek oliwek zawartych w produkcie. Według firmy niefiltrowane oliwy Costa d’Oro są „aksamitnie gęste” i dzięki temu doskonałe do wszelkich dressingów i sosów sałatkowych.

Bielmar stawia oczywiście na swoją flagową markę olej Beskidzki, podobnie jak Kruszwica na Kujawski. W tym
sezonie jednak w portfolio marki Kujawski po raz pierwszy pojawią się Marynaty Grillowe Kujawski. Będą one
dostępne na rynku od końca kwietnia do września. Oferta marynat obejmować będzie trzy warianty smakowe: papryka ostra, papryka słodka oraz miód – musztarda, a każda z nich ma nadać smaku i soczystości daniom z grilla.

Coraz bardziej zabiegani konsumenci chętnie korzystają z podpowiedzi producentów co do smaków sosów. I tak ulubioną oliwę lub olej można wymieszać z gotowym suchym sosem z saszetki. Do ulubionych tego typu sosów marki Prymat należą: sos polski, grecki i francuski. Ofertę uzupełniają smaki: włoski, cezar czosnkowy i mizeria.

W 2017 r. Unilever wprowadził do portfolio sosów sałatkowych Knorr nową linię Naturalnie Smaczne! To oferta całoroczna. Dotychczas konsumenci mogli sięgać po pięć wariantów tych produktów: Sos sałatkowy Naturalnie  Smaczne! Paprykowo-ziołowy z białym pieprzem, Koperkowo-ziołowy z gorczycą, Włoski z suszonymi  pomidorami, Zioła ogrodowe z trybulą oraz Truskawka z chili. W tym sezonie, nadal chcąc inspirować konsumentów, Unilever wprowadza dwa nowe warianty: Sos sałatkowy Naturalnie Smaczne! Grecki z suszoną czerwoną papryką Knorr oraz Rozmaryn z maliną.

Bogatą ofertę sosów sałatkowych można również znaleźć pod marką Kamis.

Ilona Mrozowska 2773 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }