Sprzedaż detaliczna ma rosnąć o 3 proc. rocznie

Kilkuprocentowy rokrocznie wzrost sprzedaży detalicznej w Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce napędzany będzie dzięki większej sprzedaży e-commerce i wielokanałowej - wynika z badania Retail Transformation Study 2017.

Firma Zebra Technologies Corporation, działająca na rynku komputerów mobilnych, skanerów oraz drukarek kodów kreskowych, oferująca również oprogramowanie i usługi zapewniające widoczność zasobów firmy w czasie rzeczywistym, przedstawiła wyniki badania Retail Transformation Study 2017, poświęconego obecnej sytuacji oraz perspektywom rynku handlu detalicznego w Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA).

Badanie, przeprowadzone z IHL Group, międzynarodową firmą badawczą i doradczą świadczącą usługi dla branży detalicznej i hospitality, odzwierciedla przemianę sektora detalicznego w kierunku lepszej obsługi konsumentów. IHL przewiduje coroczny wzrost sprzedaży detalicznej o trzy procent do 2021 r., napędzany przez zwiększenie sprzedaży e-commerce i wielokanałowej. Według

Według IHL rynki detaliczne w Ameryce Północnej oraz w EMEA w ciągu pięciu sięgną odpowiednio 5,5 tryliona dolarów i 4,4 tryliona euro wartości sprzedaży. Analitycy przewidują, że do 2021 r. wartość e-commerce wyniesie tam 1,5 tryliona dolarów.

W 2017 r. odnotowano więcej otwarć sklepów detalicznych aniżeli zamknięć. Do 2021 r. spodziewany jest wzrost przewagi otwarć nad zamknięciami. Z badania IHL wynika, że rynek sieci detalicznych typu enterprise (sieć składająca się z minimum 50 sklepów) odnotował 4080 otwarć sklepów netto do października 2017 r. W istocie 42 proc. detalistów odnotowało wzrost netto liczby sklepów, a tylko 15 proc. odnotowało spadek netto.

IHL przewiduje, że wśród sprzedawców detalicznych wydatki na technologie będą rosły w tempie około 3 proc. w ciągu najbliższych trzech lat, gdyż detaliści „dokonują zmian operacyjnych w celu wsparcia jednolitego handlu i zapewnienia nowoczesnego, atrakcyjnego doświadczenia klienta ukierunkowanego na potrzeby dzisiejszych doświadczonych, zdecydowanych nabywców”.

Według analityków mobilność jest siłą napędową dla większości ankietowanych sprzedawców planujących w ciągu najbliższych trzech lat inwestycje w mobilne drukarki kodów kreskowych lub drukarki termiczne, ręczne czytniki kodów kreskowych oraz komputery przenośne.

Jak się okazuje, klienci firmy Zebra są liderami handlu detalicznego i rozwijają się szybciej, koncentrując się na kluczowych technologiach oraz inwestując więcej w technologie informatyczne (IT) aniżeli szeroko pojęty rynek. Liderzy rynku detalicznego inwestują w transformację IT oraz powiązane szkolenia i narzędzia informatyczne dwa–trzy razy więcej niż przeciętny detalista. W większym stopniu koncentrują się również na zwiększeniu widoczności zapasów i obniżeniu kosztów łańcucha dostaw.

W segmencie domów towarowych / sklepów specjalistycznych / sprzedaży masowej detaliści, którzy rozwijają swoją działalność dzięki firmie Zebra, odnotowują — w porównaniu do średniej branżowej ustalonej na podstawie badań — o 64 proc. większy wzrost przychodów, o 135 proc. większy rozwój sklepów, o 33 proc. większy wzrost przebudowy sklepów oraz o 53 proc. wzrost wydatków na IT. Natomiast w segmentach detalicznych sklepów spożywczych, samoobsługowych, aptek i dyskontów klienci firmy Zebra zwiększają wydatki na IT o 232 proc. szybciej niż średnia branżowa, podczas gdy rozwój sklepów postępuje o 60 proc. szybciej, a przebudowa sklepów — o 22 proc.

Z badania wynika ponadto, że operacje magazynowania i realizacji przechodzą radykalną przemianę, dostosowując się do zmieniających się modeli detalicznych. 60 proc. ankietowanych detalistów z Ameryki Północnej spodziewających się wzrostu o ponad 5 proc. wymieniło szybszy wzrost sprzedaży jako kluczowy czynnik wpływający na zmiany w działalności sklepów, a 52 proc. wskazało na przesunięcie sprzedaży w kierunku zakupów on line.

Co ciekawe, 52 proc. wskazało dostawy tego samego dnia jako główny czynnik wpływający na działalność w magazynach, gdyż zapotrzebowania konsumentów na takie dostawy zachęca detalistów do usprawniania procesu zwrotów w sklepach i doskonalenia strategii realizacji i dostaw zamówień.

Jeff Schmitz, senior wice president and chief marketing officer w Zebra Technologies, tak komentuje wyniki badania: - Potwierdza ono, że głównymi czynnikami wzrostu w handlu detalicznym są: wielokanałowa sprzedaż detaliczna, połączone technologie sklepowe oraz połączeni z siecią pracownicy sklepów – wymienia.

Jego zdaniem kluczowe znaczenie ma to, żeby detaliści nadal inwestowali w doświadczenie klienta podczas zakupów i efektywność operacyjną. - Zrozumienie zachodzącej przemiany w branży retail umożliwia im inwestowanie w odpowiednie technologie w celu sprostania zmieniającym się wymaganiom i potrzebom ich klientów, a w efekcie — zarobienia więcej na swojej działalności – podsumowuje Jeff Schmitz.

Przeprowadzone we współpracy z IHL Group oraz agencją badawczą Peerless Insights badanie Retail Transformation firmy Zebra obejmowało wywiady z prowadzącymi sklepy, 400 ankiet on line oraz dodatkowe ankiety z udziałem 1800 detalistów państwowych i prywatnych działających w 9 segmentach rynku retail. Przeprowadzono je od lipca do października 2017 r.

Katarzyna Pierzchała 2024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }