Polska kuchnia: słona, ziołowa i kwaśna

Nasza kuchnia ma smak słony, a typowe dla niej potrawy to bigos, żurek i kotlety schabowe - pokazują wyniki badania "Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?" przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Makro.

Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z rodzimą kuchnią respondenci wskazali smak słony (49 proc.), ziołowy (44 proc.) i kwaśny (39 proc.).

Według badanych przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią to: czosnek (52 proc.), pieprz (36 proc.), chrzan (33 proc.), pietruszka (32 proc.), majeranek (32 proc.) i koperek (29 proc.). Z pierwszych książek kucharskich wynika, że w dawnej Polsce popularne były przyprawy takie, jak szafran, imbir, goździki, gałka muszkatołowa czy cynamon, które obecnie są bardo rzadko wskazywane przez respondentów (zyskały od 1 do 3 proc. wskazań).

Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94 proc.), kapuśniak (86 proc.), kaszankę (85 proc.), żurek (85 proc.) i kotlet schabowy (83 proc.).

W badaniu zapytano również, czym ankietowani poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak rodzimej kuchni. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią – pierogi (40 proc.), bigos (34 proc.) i sernik (34 proc.). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.

Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach – przygotowane samodzielnie lub przez bliskich – 75 proc. jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie – u rodziny lub znajomych – jada 69 proc. osób, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58 proc. jada raz w miesiącu lub rzadziej.

W badaniu zapytano również o to, czy konsumenci zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Tak jest w przypadku pieczywa (85 proc.), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (ok. 80 proc.). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.

Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków. Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową. Rozbudzenie wśród Polaków patriotyzmu kulinarnego ma właśnie na celu program Polskie Skarby Kulinarne.

Raport „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2018 r. przez Kantar TNS na zlecenie sieci hurtowni Makro. Badanie odbyło się metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów – użytkowników Internetu w wieku 18-65 lat.

 
Ilona Mrozowska 2414 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }