Nowy program edukacyjny Makro

Kuchnia polska to nie tylko bigos i kotlet schabowy, ale bogactwo smaków zaczerpnięte z różnych kultur. Uruchomiony właśnie program Polskie Skarby Kulinarne ma na celu zwiększenie świadomości Polaków na temat kulinarnej tradycji naszego kraju i rozbudzenie patriotyzmu kulinarnego.

Prawdziwy polski rosół smakuje jak zupa Pho, a pasztet w dawnej Polsce był potrawą luksusową. Natomiast pierwsza znana polska książka kucharska powstała już w XVII wieku. Program Polskie Skarby Kulinarne ma na celu odkrywać takie właśnie nieznane powszechnie fakty.

To pierwszy tego typu edukacyjny program społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, którego mecenasem jest sieć hurtowni Makro Polska, a głównym partnerem – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne sieć hurtowni Makro przeprowadziła badanie „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?”. Okazuje się, że dla respondentów kuchnia polska ma smak słony, a za typowe polskie potrawy uznają m.in. bigos, żurek i kotlety schabowe. Premiera wyników badań odbyła się na konferencji prasowej inaugurującej program 10 kwietnia br. Dyskusję na temat wyników poprowadziła dziennikarka i blogerka Małgorzata Minta, a swoimi spostrzeżeniami podzielili się Samuele Mariani, szef kuchni restauracji Focaccia oraz Luc Magnon, szef kuchni restauracji Mônsieur Léon.

Wykładu na temat trudności w zdefiniowaniu kuchni polskiej udzielił Jarosław Dumanowski, historyk sztuki kulinarnej, dr hab. nauk historycznych, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Natomiast szef kuchni Muzeum Króla Jana III w Wilanowie Maciej Nowicki poprowadził warsztaty kulinarne, podczas których zaproszeni goście mogli samodzielnie przygotować tort z kapusty i własny ocet. Uczestnicy mieli także okazję odbyć spacer po sali ze smakami kuchni polskiej.

Program Polskie Skarby Kulinarne składa się z dwóch filarów. Pierwszym z nich jest edukacja branży gastronomicznej poprzez warsztaty, spotkania, materiały edukacyjne i wsparcie ekspertów. Szefowie kuchni i  restauratorzy mogą dzięki nim odkrywać kuchnię polską oraz nauczyć się wyszukiwania historycznych przepisów, ich interpretacji, rekonstrukcji i wprowadzenia do własnej karty dań – z uwzględnieniem m.in. produktów regionalnych i upodobań klientów. Prowadzone będą również spotkania edukacyjne dla uczniów szkół gastronomicznych.

Drugim filarem programu jest natomiast popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej wśród konsumentów, która odbywa się właśnie za pośrednictwem zaangażowanych w program szefów kuchni oraz poprzez cykl filmów i animacji edukacyjnych.

Katarzyna Pierzchała 2174 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }