E-commerce zarabia na zakazie handlu

Dzięki dwóm niehandlowym niedzielom w marcu sklepy cyfrowe odnotowały dwucyfrowy wzrost przychodów.

Zamknięcie po raz pierwszy sklepów w niedzielę, według wyliczeń analityków firmy technologicznej QuarticON, podbiło sprzedaż w sklepach internetowych. Polacy tylko w niedzielę 11 marca wydali online 270 mln zł. Pierwsza niehandlowa niedziela w branży e-commerce odnotowała niemal 40-proc. wzrost udziałów w sprzedaży w skali całego tygodnia w porównaniu ze średnim wynikiem rocznym.

– Było sporo promocji, tworzono kampanie reklamowe zachęcające do robienia zakupów online i przypominające o zamknięciu sklepów. Wiele firm przygotowało na tej bazie stałe, atrakcyjne upusty dla klientów. Promocje z pewnością przyczyniły się do dobrego wyniku pierwszej niedzieli bez handlu – mówi Paweł Wyborski, prezes QuarticON.

Tydzień później obrót e-sklepów znów wzrósł ponad przeciętną – ale już tylko o 4 proc. w porównaniu z pozostałymi niedzielami. Przedświąteczny ruch handlowy odbił się wyższymi przychodami online w handlową niedzielę 25 marca – wówczas sprzedaż w sieci była o kolejne kilka proc. wyższa niż przeciętna dla niedziel z kilku poprzednich miesięcy.

– Patrząc na obecne zachowanie Polaków w sieci, prognozuję, że w tym roku dodatkowy wzrost obrotów online w niehandlowe niedziele może dojść do poziomu nawet 7 proc. – ocenia Paweł Wyborski. – Biorąc jednak pod uwagę różnice w niedzielnym obrocie pomiędzy pierwszą a drugą niedzielą, to może być sygnał, że zakaz handlu nie wpłynie na tak duży wzrost sprzedaży w branży e-commerce, jakiego się spodziewano po pierwszym dniu objętym zakazem – dodaje.

Natomiast zdaniem Łukasza Szczepańskiego, prezesa Merlin.pl, e-commerce wyraźnie zyskuje w dni objęte zakazem handlu.

– Regularnie notujemy w te dni wzrosty sprzedaży około 10 proc. powyżej średniej – zaznacza Łukasz Szczepański.

W skali całego miesiąca niehandlowe niedziele przyniosły branży e-commerce 13 proc. całości przychodów. Wzrost obrotu w dni z zakazem handlu był wyraźnie odczuwalny w sklepach funkcjonujących równolegle online i w offline, które w dni objęte zakazem odnotowały obrót większy o 21 proc.

Przedstawiciele QuartON są zdania, że to możliwość handlu online w każdą niedzielę ma wpływ na opinie Polaków co do zakazu handlu. Dla ponad 70 proc. badanych Polaków obowiązujący zakaz handlu nie jest problemem (badanie SW Research metodą CAWI w dniach 12-14 marca). Ponad 35 proc. osób z „nie widzącej problemu” grupy deklaruje, że zazwyczaj nie robi zakupów w niedzielę, ok. 12 proc. uważa, że potrzebne artykuły nadal może zakupić w miejscach, których zakaz nie objął. Ponad 25 proc. badanych odpowiedziało, że zakaz nie wpłynął na ich życie.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 1528 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }