Płatności w branży TSL

Z analizy wynika, że największe problemy związane z terminowością rozliczeń generują polskie podmioty.

Hussar Transport, firma oferująca usługi z zakresu transportu drogowego, spedycji krajowej i międzynarodowej oraz doradztwa logistycznego, przeanalizowała czas rozliczeniowy, który kontrahenci mają na uregulowanie należności po wystawieniu faktury Vat (FV).

Firmy zagraniczne mają sumarycznie 57 dni na wpłatę należności, w Polsce jest to 45 dni. Jak ocenia spółka, w najbardziej komfortowym położeniu pod tym względem są klienci z Włoch, których okres rozliczeniowy wynosi ponad 60 dni od końca miesiąca. Dane Hussar Transport wskazują też, że największe opóźnienia w płatnościach generują podmioty operujące na rynku włoskim i niemieckim. Analiza wysokości zadłużenia polskich i zagranicznych firm wykonana przez spółkę ujawniła też, że podmioty krajowe mają średnio 16 000 euro długu, a zagraniczne 38 225 euro.

Analiza Hussar Transport została opracowana w oparciu o dane dotyczące zrealizowanych przewozów w 2017 r. Jak podaje zarząd spółki, jej wyniki potwierdzają założenia strategii opartej na kontynuacji ekspansji za granicą.

Przedstawione dane wskazują, że największe problemy związane z terminowością rozliczeń generują polskie podmioty. Wpisują się w ogólną diagnozę, jaką stawiają analitycy branży. - Dlatego też, aby minimalizować ryzyko utraty płynności finansowej na skutek niewypłacalności kontrahentów, staramy się realizować jak największą liczbę zleceń za granicą. Stąd też 84 proc. wszystkich wykonanych przez nas przewozów z 2017 r. to zlecenia spoza naszego kraju. Skala działalności mniejszych uczestników rynku może im takie posunięcie skutecznie uniemożliwić, dlatego uważam, że branżę TSL czeka w najbliższym czasie głęboka konsolidacja, w efekcie której lokalni operatorzy zostaną wchłonięci przez graczy działających na skalę europejską – komentuje Paweł Pietrzak, prezes zarządu Hussar Transport.

Jedną z najczęstszych form sztucznego przedłużania terminów płatności jest nieterminowe przesyłanie dokumentów transportowych.

Problem z dotrzymaniem terminowej płatności na rynku TSL sprawił, że spółka Hussar Transport zaoferowała swoim przewoźnikom możliwość korzystania z skonta. Jego celem jest przyśpieszenie płatności. Skonto stanowi obniżenie procentowe wartości transakcji w zamian za terminową lub natychmiastową spłatę. Przewoźnicy mogą wybrać czas, w którym otrzymają środki za realizację zlecenia. Według skonta w Hussar Transport wpłata środków w ciągu 7 dni zostanie pomniejszona o 5 proc. należności, a w przypadku 28 dni terminu wpłaty o 1,5 proc.

Obecnie prawie połowa przewoźników Hussar Transport korzysta z skonta. Zdecydowana większość decyduje się na wypłatę środków w ciągu 14 dni, z czego potrącone zostaje 3 proc. należności. To coraz popularniejsze rozwiązanie, które znajduje się w ofercie różnych firm transportowych.

Ilona Mrozowska 2627 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }