Najwięksi za Oceanem
Ponad dwa razy wyższe obroty ma największa w Stanach Zjednoczonych - i na świecie - sieć z produktami FMCG, czyli Walmart.
Jak pisze Lebenzmittel Zeitung powołując się na Supermarket News, niemiecka sieć Aldi Süd, choć charakteryzuje się jedną z najszybszych dynamik wzrostu w USA, nie wdarła się jeszcze do pierwszej dziesiątki największych sieci. Według szacunków jej obroty wzrosły w 2017 roku o 17,4 proc. do ok. 16,8 mld dolarów. Dało jej to miejsce 17. (rok wcześniej 19.).
Szybciej rozwijały się tylko te sieci, które weszły w fuzję z innym podmiotem lub przejęły jakiegoś konkurenta. Przykładem może być Amazon, który dzięki przejęciu sklepów z żywnością organiczną Whole Foods zwiększył sprzedaż produktów spożywczych ponaddwukrotnie do 14 mld dolarów. W efekcie skoczył w rankingu z miejsca 34. na 20.
Lider holenderskiego rynku, Ahold, również zwiększył swoje przychody w USA o prawie jedną czwartą do 42,3 miliarda dolarów dzięki fuzji z belgijskim operatorem supermarketów Delhaize. W efekcie wylądował na pozycji 5. Eksperci oczekują nowych akwizycji w 2018 roku.
- Na coraz bardziej skonsolidowanym rynku trudno jest się rozwijać bez przejęć - mówi Neil Stern z McMillanDoolittlle.
Top 10 detalistów w USA
sprzedaż w mld dol., 2017 r.
Zdjęcie: Walmart
Grafika: Lebensmittel Zeitung
*obroty szacunkowe

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.