Najwięksi za Oceanem

Ponad dwa razy wyższe obroty ma największa w Stanach Zjednoczonych - i na świecie - sieć z produktami FMCG, czyli Walmart.

Jego obroty wyniosły w minionym roku według szacunków 266,2 mld dolarów, podczas gdy drugi Kroger miał 117,9 mld dolarów sprzedaży.

Jak pisze Lebenzmittel Zeitung powołując się na Supermarket News, niemiecka sieć Aldi Süd, choć charakteryzuje się jedną z najszybszych dynamik wzrostu w USA, nie wdarła się jeszcze do pierwszej dziesiątki największych sieci. Według szacunków jej obroty wzrosły w 2017 roku o 17,4 proc. do ok. 16,8 mld dolarów. Dało jej to miejsce 17. (rok wcześniej 19.).

Szybciej rozwijały się tylko te sieci, które weszły w fuzję z innym podmiotem lub przejęły jakiegoś konkurenta. Przykładem może być Amazon, który dzięki przejęciu sklepów z żywnością organiczną Whole Foods zwiększył sprzedaż produktów spożywczych ponaddwukrotnie do 14 mld dolarów. W efekcie skoczył w rankingu z miejsca 34. na 20.

Lider holenderskiego rynku, Ahold, również zwiększył swoje przychody w USA o prawie jedną czwartą do 42,3 miliarda dolarów dzięki fuzji z belgijskim operatorem supermarketów Delhaize. W efekcie wylądował na pozycji 5. Eksperci oczekują nowych akwizycji w 2018 roku.

- Na coraz bardziej skonsolidowanym rynku trudno jest się rozwijać bez przejęć - mówi Neil Stern z McMillanDoolittlle.

Top 10 detalistów w USA

sprzedaż w mld dol., 2017 r.

Zdjęcie: Walmart

Grafika: Lebensmittel Zeitung

*obroty szacunkowe

 

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.