Spadły marże w branży olejowej

GK Kruszwica zakończyła rok 2017 zyskiem ponaddwuipółkrotnie niższym niż poprzedni.

Na zdjęciu: Niedobór nasion rzepaku obniżył marże Kruszwicy

- Na wynik finansowy Grupy w 2017 roku w znacznej mierze miała wpływ sytuacja na krajowym rynku nasion rzepaku i oleju surowego, produkcja żywca, a także zmieniające się trendy na rynkach detalicznych, szczególnie na rynku margaryn konsumenckich w Polsce - pisze w liście do akcjonariuszy Wojciech Jachimczyk, prezes ZT Kruszwica.

Skonsolidowane przychody producenta wzrosły o 150 mln zł do 2,56 mld zł. Zwiększyły się też jednak koszty, i to o ponad 20 mln zł. W efekcie zysk operacyjny skurczył się do 51,9 mln zł z niemal 123 mln zł rok wcześniej. Netto Grupa zarobiła 41,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej zysk przekroczył 107 mln zł.

W pierwszej połowie roku marże Kruszwicy obniżyła konieczność zakupu nasion rzepaku za granicą (na krajowym rynku panował deficyt tego surowca), co podniosło koszty transportu. Pogorszyła się też koniunktura w branży biopaliw w całej Europie, choć na polskim rynku zapotrzebowanie na olej surowy ze strony przemysłu biopaliwowego wzrosło. W drugiej połowie roku, pomimo lepszych niż w 2016 r. zbiorów rzepaku także brakowało ziarna, gdyż jego niskie ceny spowodowały, że sprzedający wstrzymywali się ze zbytem, czekając na wzrost cen.

Na rynku konsumenckim Kruszwica sprzedała podobną ilość oleju butelkowanego, co rok wcześniej. Wartościowo była wyższa o 8 proc. ze względu na wzrost cen. Producent sprzedał łącznie 110 tys. ton tego produktu, ale z niższą marżą niż rok wcześniej.

Z kolei rynek margaryn konsumenckich, pomimo wysokich cen masła, odnotował spadki zarówno wartościowe, jak i ilościowe. Wolumen sprzedaży margaryn spadł w ub.r. w Kruszwicy o 9 proc. Szczególny spadek odnotowano w przypadku margaryn produkowanych pod markami własnymi sieci handlowych.

- W 2017 roku zanotowano nieznaczny wzrost udziału produktów pod markami spółki w rynku margaryn konsumenckich - informuje Wojciech Jachimczyk.

Jego zdaniem rok 2018 też nie zapowiada się różowo, gdyż producenci znów muszą wspomagać się importem, a areał zasiewu rzepaku oceniany jest na mniejszy niż przed rokiem. Na wysokość zbiorów mogą też wpłynąć lutowe przymrozki.

Na rynku olejów konfekcjonowanych Kruszwica nie spodziewa się w tym roku znaczących zmian, zauważa także spowolnienie spadku kategorii margaryn konsumenckich.

Magdalena Weiss 1389 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }