Nielsen o tym, co jest na świątecznych stołach

Żurek jest nadal najbardziej tradycją potrawą na świątecznym stole, podobnie jak i majonez, czy słodkie wypieki. Polacy chętnie popiją też likier i zajadają się czekoladą.

W ubiegłym roku Nielsen sprawdził, jakie są preferencje  konsumentów podczas Wielkanocy. Przypominamy je zatem.

Pomimo mody na domowe pieczenie nadal jest grono konsumentów ceniących sobie wygodę i kupujących ciasta w proszku bądź gotowe ciasta paczkowane, które w okresach przed świętami Wielkanocnymi także notują wzrosty sprzedaży – mówiła Monika Dyrda, client director w Nielsenie.

Podkreślała przy tym, że w okresie przedświątecznym rośnie znaczenie kanałów wielkoformatowych. Trend ten widoczny jest w wielu kategoriach tradycyjnie kojarzonych z Wielkanocą.

Z badania preferencji Polaków wynika, że Wielkanoc to faktycznie czas największej sprzedaży tego produktu. Co piąta sprzedana w ciągu roku sztuka przypada w tym okresie. Do żurku tradycyjnie chętnie wybierana jest paczkowana biała kiełbasa, która cieszy się wtedy największą popularnością w ciągu roku.

To również czas wzrostu sprzedaży kategorii takich jak: soki, nektary, napoje. Miesiąc, w którym przypada Wielkanoc, stanowi jeden z najlepszych w roku dla powyższych kategorii. Pod kątem sprzedaży wymienionych produktów jest porównywalny z czasem bożonarodzeniowym czy majówką.

Likiery też smakują

Dla większości alkoholi szczyt wartości sprzedaży przypada na koniec roku kalendarzowego, co wiąże się ze świętami Bożego Narodzenia i przygotowaniami do sylwestra. Istnieją jednak kategorie, które notują wzmożoną sprzedaż również przed Wielkanocą i są to głównie likiery.

Według Nielsena likiery, tradycyjnie obecne na polskich stołach wielkanocnych, są kupowane głównie w sklepach wielkoformatowych, w szczególności w dyskontach. Wzrost wartości sprzedaży likierów w tym kanale w okresie poprzedzającym Wielkanoc (marzec vs. kwiecień 2017) wyniósł 22,5%.

- W związku z tym, że święta są okresem wzmożonego ruchu i wzmożonych podróży, więcej transakcji dla likierów obserwujemy również na stacjach benzynowych, gdzie wzrost wartości sprzedaży w analogicznym okresie wyniósł 157,1% (marzec vs. kwiecień 2017) – komentowała Karolina Żukowska-Socha, senior client consultant w Nielsenie. - Co ciekawe, wzrost sprzedaży nie jest bezpośrednio związany z szerszą ofertą asortymentową dla tej kategorii w okresie przedświątecznym – dodała.

Słodkie święta

Wielkanoc każdego roku przynosi wzrost sprzedaży i konsumpcji słodyczy, głównie tabliczek czekoladowych, pralinek oraz figurek czekoladowych i zestawów. Nie jest to co prawda tak duży przyrost jak przed Bożym Narodzeniem, niemniej jednak jest. Główna część sprzedaży w tym okresie przypada przede wszystkim na handel wielkoformatowy – ponad 67% wartościowej sprzedaży tabliczek oraz figurek i zestawów świątecznych i ponad 73% sprzedaży pralinek.

- Warto odnotować, że w przypadku figurek i zestawów świątecznych wzrasta znaczenie hipermarketów, dyskontów oraz supermarketów, a to z uwagi na dodatkowe ekspozycję produktów świątecznych przygotowywanych przez producentów – tłumaczyła Joanna Rogalska, client director w Nielsenie.

W okresie wielkanocnym pozytywny trend wykazują też suszone owoce z grupy kategorii przekąskowych, które służą jako półprodukty do przygotowania potraw i deserów świątecznych.

Tekst pierwotnie ukazał się w marcu 2018 r.

Katarzyna Pierzchała 2772 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }