Grycan: to się po prostu nie opłaca

Choć firma otworzyła w galeriach swoje lodziarnio-kawiarnie w niehandlowe niedziele, utarg okazał się na tyle niski, że pojawia się pytanie o sens ich działania w te dni. Zadecyduje kwiecień.

Lodziarnio-kawiarnie, gdzie firma sprzedaje swoje autorskie lody, ciasta, kawę, herbatę i owocowe koktajle, stanowią nieodłączny element biznesu Elżbiety i Zbigniewa Grycanów. Wszystko zaczęło się 15 sierpnia 2004 r. W tym dniu należąca do nich od kilkudziesięciu lat lodziarnia przy ulicy Puławskiej 11 w Warszawie zmieniła szyld i zaczęła sprzedawać autorskie lody pod marką Grycan – Lody od pokoleń.

Przez 14 lat powstały łącznie 153 takie lodziarnie – wszystkie należą do rodziny Grycanów. Większość z nich działa w galeriach handlowych, tylko część zlokalizowana jest w wolnostojących budynkach (zwykle przy ruchliwych ulicach).

Lodziarnio-kawiarnie rocznie realizują połowę przychodów firmy, więc ich znaczenie dla tego rodzinnego biznesu jest niebagatelne. - Jak do tej pory były tylko dwie niehandlowe niedziele, ale to wystarczy, by mieć pewność, że nowe prawo odbije się na naszej firmie – przyznaje Zbigniew Grycan, twórca marki Grycan – Lody od pokoleń. Co prawda firma otworzyła swoje lodziarnie w tych galeriach, które w niehandlowe niedziele były czynne, ale utarg okazał się na tyle niski, że pojawiło się pytanie o sens ich działania w te dni.

- W jednej z lodziarni nasz dzienny utarg wyniósł … 134 zł – przyznał Zbigniew Grycan. Jak podkreśla, nie chodzi jednak tylko o pieniądze. - Zatrudniamy wielu studentów, którzy przez weekend zarabiali u nas na cały tydzień życia. Dzięki temu mogli uczyć się i pracować jednocześnie. W tej chwili boją się o swoją przyszłość, a my nie jesteśmy już w stanie zagwarantować im wszystkim zatrudnienia – mówi Zbigniew Grycan.

Prawdziwym wyzwaniem dla branży handlowej w Polsce okaże się kwiecień, który pod względem ustawowych ograniczeń w handlu będzie rekordowy. Zacznie się już 30 marca w sobotę, kiedy to sklepy będą mogły działać tylko do godz. 14.00 (Wielka Sobota). Następnie sklepy będą nieczynne w niedzielę 1 kwietnia (Wielkanoc), 2 kwietnia (Poniedziałek Wielkanocny), oraz 8, 15 i 22 kwietnia (niedziele z zakazem handlu). Handel w niedzielę na „starych” warunkach w kwietniu możliwy więc będzie jedynie 28 kwietnia.

- Ten miesiąc zdecyduje, jaki jest sens ekonomiczny otwierania naszych lodziarni w niehandlowe niedziele – podsumowuje Zbigniew Grycan.

Spółka Lodziarnie Firmowe, która jest właścicielem marki Grycan-Lody od pokoleń, do tej pory otwierała kilkanaście lodziarni rocznie. Obecnie, poza już wcześniej zakontraktowanymi lokalizacjami, spółka wstrzymuje się z szukaniem nowych lokalizacji.

W tym sezonie w lodziarniach Grycana pojawi się wiele nowości. Jakich? Sprawdź tu.

Ilona Mrozowska 2735 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }