Polacy tolerancyjni wobec zakazu handlu

Dla ponad 70 proc. badanych zakaz handlu nie był uciążliwy w dwie pierwsze niedziele, podczas których obowiązywał zakaz handlu - wynika z badania opinii zrealizowanego przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research.

Ograniczenie handlu w niedzielę jest już faktem. Do końca tego roku zakupy będziemy mogli robić tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wydawać by się mogło, że dla wielu Polaków będzie się to wiązało z istotnymi zmianami związanymi z organizacją czasu, tego poświęcanego na zakupy oraz tego przeznaczonego na odpoczynek i relaks.

Tymczasem, jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, dla ponad 70 proc. badanych zakaz handlu nie był uciążliwy. Ponad 35 proc. osób z tej grupy deklaruje, że zazwyczaj nie robi zakupów w niedzielę, a blisko 12 proc. uważa, że niezbędne artykuły nadal może kupić w sklepach osiedlowych, które wyłączone są z zakazu. Co znamienne, ponad 25 proc. badanych stwierdziło, że ograniczenia niczego w ich przypadku niczego nie zmieniły.

- Najsilniejsze emocje związane z wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele już opadły – uważa Piotr Zimolzak, dyrektor ds. badań i analiz SW Research. - Za nami dwa weekendy, które jak wynika ze zrealizowanych przez nas badań, nie stały się początkiem rewolucji konsumenckiej. Co więcej, dla zdecydowanej większości z nas, ograniczenia nie były uciążliwe – komentuje.

Jego zdaniem być może wynika to z faktu, że wprowadzenie regulacji poprzedzone było wieloma miesiącami intensywnych dyskusji, co niewątpliwie przyczyniło się do popularyzacji informacji o wprowadzanych zmianach. - I o ile same dyskusje nie wpłynęły na decyzję o zmianie przepisów, o tyle konsumenci mogli się przyzwyczaić do czekających ich zmian i przygotować się na nie – dodaje Zimolzak.

Zauważa przy tym, że zakaz handlu w niedzielę miał być też dużą szansą na rozwój sprzedaży przez Internet. Wiele firm w ostatnim okresie bardzo intensywnie rozwijała tę gałąź swojej działalności. Wiele również przygotowało na pierwszą wolną niedzielę liczne promocje i rabaty. Informacje o nich dystrybuowane były głównie pocztą elektroniczną. Jednak, jak pokazują wyniki badania, oferty z rabatami trafiły do zaledwie 10 proc. badanych. Więcej osób zetknęło się natomiast z reklamami sklepów on line. Natomiast aż 70 proc. respondentów nie miała w tym czasie styczności z żadną z tych form promocji.

Jak pokazują najnowsze dane SW Research, zakaz handlu w niedzielę nie sprawił również, że większość Polaków zmieniła swoje przyzwyczajenia. Ponad 80 proc. badanych deklaruje, że wolną od handlu niedzielę spędziło w taki sam sposób jak dotychczas. Pozostałe - prawie 20 proc. ankietowanych - pozostało w domu, spędziło czas na świeżym powietrzu lub odwiedziło swoich przyjaciół i znajomych.

Badanie zostało zrealizowane 12-14 marca br. przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 798 ankiet z Polakami powyżej 18 roku życia.

Katarzyna Pierzchała 2024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }