Stołeczny rynek handlowy stawia na usługi i rozrywkę

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej wyniosła na koniec 2017 r. 1,76 mln mkw., z czego 1,2 mln mkw. to centra handlowe - firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w aglomeracji warszawskiej w 2017 r.

Pozostałe formaty to parki handlowe (276 tys. mkw.), wolnostojące obiekty handlowe (212 tys. mkw.) oraz centra wyprzedażowe: 57 tys. mkw. W ubiegłym roku na warszawskim rynku handlowym przybyło blisko 85 tys. mkw. powierzchni, a największym ukończonym obiektem była Galeria Północna (64 tys. mkw.). Poziom nasycenia powierzchnią w ramach centrów handlowych w stolicy wyniósł natomiast 472 mkw./1 tys. mieszkańców i jest trzecim najniższym w kraju wśród ośmiu głównych aglomeracji.

Według JLL ubiegły rok to debiut 11 zagranicznych marek, które właśnie w Warszawie otworzyły swoje pierwsze na polskim rynku sklepy. Wśród nich znalazły się m.in. amerykańska marka Victoria's Secret z pełnym asortymentem - w Arkadii. Z kolei w Galerii Północnej ulokował się brytyjski sklep z zabawkami Hamley’s oraz rosyjskie marki modowe należące do Grupy Melon – Zarina i Love Republic. Do Galerii Wileńskiej wszedł włoski producent torebek, walizek oraz akcesoriów Carpisa, a przy ulicy Kijowskiej zaczęła działać amerykańska sieć pizzerii Papa Johns.

W budowie pozostaje ponad 198 tys. mkw. powierzchni, która powinna zostać oddana do użytku w 2018-2019 r., z czego 151 tys. mkw. to centra handlowe. - Zauważalnym trendem, bardzo charakterystycznym dla stołecznego rynku, jest dalszy wzrost zainteresowania inwestorów projektami wielofunkcyjnymi. Przykładem projektów realizowanych w tym formacie jest EC Powiśle, Browary Warszawskie oraz Centrum Praskie Koneser - wymienia Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL.

Rozszerzanie portfolio sklepów to tylko jedno z działań, które podejmują właściciele obiektów handlowych w celu urozmaicenia oferty i zwiększenia satysfakcji klientów. Jak zauważa Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL, w warszawskich centrach handlowych stopniowo rośnie udział oferty gastronomicznej, stwarzając tym samym duże możliwości do dalszego rozwoju.

- Idzie to w parze ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, kojarzonych coraz częściej przez odwiedzających z miejscem, gdzie można w interesujący sposób spędzić wolny czas – uważa Wysocka. - Możemy powiedzieć, że jesteśmy świadkami ewolucji centrów zakupowych w centra spotkań. Dlatego właściciele takich obiektów stawiają też na rozszerzanie oferty rozrywkowej, oddając do dyspozycji klientów sale kinowe, strefy edukacyjne dla dzieci, boiska do mini golfa, ścianki wspinaczkowe, pokoje zagadek czy nawet biblioteki – wymienia i podaje przykład CH Blue City, w którym w tym roku otworzy się kino.

Według JLL czynsze “prime”, które dotyczą lokali o powierzchni około 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą od 110 do 130 euro za mkw. miesięcznie.

JLL jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości, sklasyfikowaną na liście Fortune 500. JLL zatrudnia ok. 82 tys. osób i obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 300 oddziałów na całym świecie. Na rzecz klientów, JLL zarządza i świadczy usługi dla portfolio obiektów o łącznej powierzchni ok. 423 mln mkw. W 2017 r. firma zrealizowała na całym świecie transakcje o wartości 170 mld USD. LaSalle Investment Management (spółka w ramach grupy), zarządza aktywami o łącznej wartości 58,1 mld USD.

Katarzyna Pierzchała 2354 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }