Makarony Polskie na fali

Grupa Makarony Polskie szykuje się do inwestycji. Zwiększa przychody i zysk.

-  Zarząd w 2017 roku realizował politykę przygotowania Grupy do procesu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2018-2019. W tym celu poprawiamy naszą kondycję finansową i umacniamy pozycję na rynku. Mamy dobre, stabilne wskaźniki finansowania, płynności i rentowności. Zadłużenie w ostatnich latach zostało znacznie obniżone. Z drugiej strony budujemy pozycję lidera rynku w obszarze private label i produktów nowoczesnych jak: convenience, prozdrowotne, niskoprzetworzone i naturalne - napisał w liście do akcjonariuszy Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makaronów Polskich.

W latach 2018-2019 Grupa chce zrealizować cztery projekty inwestycyjne – dwa w Zakładzie Produkcyjnym w Rzeszowie oraz dwa w Stoczku Natura – o łącznej wartości 50 mln zł. Jednym z projektów inwestycyjnych w Rzeszowie jest budowa Centrum Badań i Rozwoju. W spółce Stoczek Natura powstanie natomiast linia do produkcji dań gotowych w formie pełnego obiadu, który ma łączyć smak i przystępną cenę.

Makarony Polskie zamierzają inwestować w wyroby o wyższej marży niż obecnie produkowane i w nowe kategorie produktów. Zakładają wzrost sprzedaży i w konsekwencji podwojenie kapitalizacji Grupy.

W 2018 roku spółka Makarony Polskie zamierza kupić maszynę do formowania niestandardowych kształtów na bazie makaronu walcowanego długiego w ramach rodzaju makaronów wstęgi i papardelle oraz wprowadzić do sprzedaży makarony walcowane typu gniazdka – wielojajeczne oraz z niestandardowymi dodatkami, a także rodzaj lazanię.

Skonsolidowane przychody Grupy w 2017 roku wyniosły 144,9 mln zł i były wyższe od tych z 2016 roku o 16,7 proc. Największy wzrost sprzedaży Grupa zanotowała w segmencie przetworów warzywno-mięsnych oraz w segmencie produktów makaronowych.

- Wzrost w segmencie przetworów warzywno-mięsnych wyniósł 14,6 mln zł rok do roku, co oznacza wzrost o 102,8 proc. i wynikał głównie z pozyskania nowych kontraktów private label i B2B oraz pozyskania i realizacji umowy na dostawę dań gotowych dla Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także przeprowadzenia skutecznych akcji promocyjnych na produktach pod marką Stoczek. W segmencie produktów makaronowych zanotowano wzrost o ok. 6,1 mln zł (+6,4 proc.), co było wynikiem pozyskania nowych kontraktów B2B i instytucje oraz rozwoju oferty produktowej dla kanału private label - pisze spółka w komunikacie.

Zysk operacyjny Grupy wzrósł o 5,1 proc. do 8,0 mln zł, a zysk netto w roku wyniósł ok. 5,5 mln zł w stosunku do ok. 5,1 mln zł w 2016 roku, co oznacza wzrost o ok. 8,3 proc.

Największą część przychodów, bo 53,6 proc. Grupa pozyskała w segmencie private label, w którym sprzedaż wzrosła o 5,3 proc. Najmocniejszy skok przychodów odnotowano jednak w segmencie B2B - +78,4 proc. Z udziałem w ogólnych przychodach na poziomie 23,5 proc. jest to drugi największy segment w działalności Grupy. Sprzedaż do sieci nowoczesnych i tradycyjnych stanowi 18,6 proc. przychodów i wzrosła w ubiegłym roku o 6,8 proc. Najmniejsza część sprzedaży przypada na eksport (4,3 proc.). Największymi rynkami eksportowymi Makaronów Polskich w 2017 roku były Ukraina i Egipt.

Sama spółka dominująca Makarony Polskie realizuje ok. 30,8 proc. obrotów z siecią Biedronka i 10,7 proc. z siecią Lidl.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1389 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }