Ręczna robota

Polacy coraz częściej sięgają po żywność regionalną i tradycyjną - wynika z raportu "Czas na produkty regionalne" opracowanego przez sklep internetowy Polski Koszyk.

- Z raportu „Czas na produkty regionalne” wynika, że popyt na tego typu produkty w Polsce rośnie w bardzo szybkim tempie – mówi Piotr Kondraciuk, prezes zarządu Polski Koszyk. Jego zdaniem dzieje się tak dlatego, że rośnie wiedza i świadomość konsumencka dotycząca zdrowego żywienia i wartościowych produktów spożywczych. Polacy chcą mieć pewność, że jedzenie, które pojawia się na ich talerzach jest zdrowe, pochodzi ze sprawdzonych źródeł i nie zawiera chemii. Dobrze, jeśli produkty są wysokiej jakości, świeże i BIO.

- Konsumenci jednoczą się w małych wspólnotach, stołują w lokalnych restauracjach i kupują u miejscowych producentów – ocenia Piotr Kondraciuk. Popularność produktów tradycyjnych i regionalnych wpisuje się również w ogólnoświatowe trendy dbania o zdrowie, zachowań proekologicznych czy poszanowania środowiska naturalnego – uzupełnia.

Do koszyków zakupowych najczęściej trafiają regionalne wędliny, które stanowią prawie 35 proc. wszystkich zakupów w sklepie Polski Koszyk. Produkty słodkie, takie jak regionalne miody czy lokalne słodycze to nieco ponad 16 proc. Powyżej 10-proc. udział w sprzedaży produktów regionalnych zajmują soki i syropy, a nieco ponad 8 proc. - przetwory owocowe i warzywne oraz nabiał.

Przy zakupach konsumenci najczęściej zwracają uwagę na pochodzenie i skład żywności. W przypadku wędlin kupują produkty od wytwórców, którzy specjalizują się w tradycyjnych wyrobach wędliniarskich, wytwarzanych w oparciu o stare receptury, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Takie wędliny nie zawierają konserwantów, glutaminianu sodu, gotowych mieszanek przypraw, nie są też poddawane obróbce w dymogeneratorach i „malowane” koncentratem dymu wędzarniczego.

Również słodycze wybierane są ze względu na sposób ich wyrobu - ręcznie, w małych manufakturach. Do ich przygotowania nie stosuje się proszku kakaowego ani innych półproduktów.

Coraz większym powodzeniem cieszą się regionalne sery, często pochodzącego z okolicznych certyfikowanych gospodarstw ekologicznych, gdzie nikt nie ingeruje w jego skład ani nie dodaje ulepszaczy.

Gdzie kupowane są produkty regionalne i tradycyjne?

Najczęściej na lokalnych bazarkach, od rolnika czy na modnych ostatnio targach śniadaniowych. Konsumenci dokonują również zakupów w sklepach osiedlowych i sieciowych. Coraz więcej świadomych klientów szuka dostępu do produktów regionalnych w internetowych spożywczych sklepach.

- Aby odpowiedzieć na rosnący popyt na produkty regionalne i ułatwić klientom ich odnalezienie postanowiliśmy wprowadzić w naszych delikatesach specjalną sekcję dedykowaną tylko im. To strefa lokalnego dostawcy – mówi Piotr Kondraciuk. - W tej kategorii znajduje się żywność pochodząca od niewielkich dostawców, gdzie produkcja odbywa się z poszanowaniem ręcznej pracy lokalnych wytwórców: rolników, rzeźników, mleczarzy, piekarzy i drobnych producentów, którzy wytwarzają zdrowe produkty o najwyższej jakości i niespotykanych walorach smakowych – dodaje.

I podkreśla, że dzięki zastosowaniu specjalnych opakowań chłodniczych, które pozwalają przechowywać żywność w warunkach chłodniczych o temperaturze 5 ℃ przez przynajmniej 48h świeże produkty regionalne i tradycyjne docierają do klientów nawet w najdalszych zakątkach Polski i za granicą.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 2414 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }