Sprzedaż w lutym: wartość w górę, liczba transakcji w dół

W lutym obroty sklepów małoformatowych były o 5,1 proc. niższe niż w styczniu, a liczba transakcji zmniejszyła się o 6,6 proc. Jednak wskutek wzrostu cen produktów wielu kategorii całkowita wartość sprzedaży była o prawie 4,5 proc. wyższa niż rok wcześniej - podaje CMR.

Luty był o trzy dni krótszy od stycznia, dlatego w ujęciu mdm większość kategorii odnotowała w tym miesiącu kilkuprocentowe spadki zarówno wartości sprzedaży, jak i liczby transakcji – informuje Polska Izba Handlu, na zlecanie której CMR przygotowuje miesięczne zestawienia sprzedaży w małoformatowych sklepach.

Z ostatniego, lutowego, wynika, że mroźna końcówka miesiąca przełożyła się na zmniejszenie popytu m.in. na piwo (wydatki na nie były o 12 proc. niższe niż w styczniu) czy napoje gazowane. Częściej za to do koszyków klientów trafiały miody (wzrost liczby transakcji o 26 proc. w porównaniu ze styczniem) oraz środki na przeziębienie i grypę.

Natomiast Tłusty Czwartek przyczynił się do większego niż w styczniu popytu na produkty takie jak mąka, drożdże czy olej, a Środa Popielcowa przyniosła skokowy wzrost sprzedaży różnego rodzaju przetworów rybnych - łącznie w lutym liczba paragonów zawierających tę kategorię wzrosła w porównaniu ze styczniem o 20 proc.

Dla sklepów małoformatowych do 300 mkw. najważniejszą pod względem udziałów w obrotach kategorią są papierosy. Jak wynika z analizy danych transakcyjnych, ani rosnące ceny, ani opakowania przestrzegające przed szkodliwym wpływem palenia na zdrowie nie zniechęcają klientów do sięgania po wyroby tytoniowe. W lutym 2018 r. liczba paragonów, na których pojawiały się papierosy, była nieco wyższa niż rok wcześniej. Lepiej sprzedawał się również tytoń.

Jak pokazują dane CMR, w lutym 2018 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem poszukiwali produktów ułatwiających życie i oszczędzających czas – liczba paragonów z daniami chłodzonymi była o 20 proc. wyższa niż rok wcześniej, częściej w koszykach pojawiały się też produkty instant.

Z roku na rok rośnie również sprzedaż artykułów wpisujących się w zdrowy styl życia, takich jak pieczywo chrupkie, produkty sojowe czy roślinne zamienniki mleka. Wraz ze wzrostem dystrybucji coraz większą popularnością cieszą się też zdrowsze zamienniki słodkich i słonych przekąsek (w lutym zaraportowano o ponad 40 proc. więcej transakcji zakupu batonów owocowych niż przed rokiem i o ponad 25 proc. paragonów z chipsami owocowymi).

Generalnie w lutym 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych średnio 14,31 zł, czyli o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. CMR klasyfikuje sklepy małoformatowe jako: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie spożywcze 41-100 mkw., duże spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Katarzyna Pierzchała 1860 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }