Pod dyktando dyskontów

Niemiecki rynek, tradycyjnie dyskontowy, zdaje się kończyć chwilowy romans z kulturą supermarketową.

Niemcy wracają do dyskontów - pisze Lebensmittel Zeitung. Inna sprawa, że zbliżyły się one zarówno wyglądem, jak i asortymentem do supermarketów. Jednak w pierwszej trójce najszybciej rosnących grup handlowych FMCG w Niemczech w 2017 roku znalazł się zarówno Rewe, prowadzący sklepy pełnoasortymentowe oraz sieć dyskontów Penny, jak i Aldi. Obydwie grupy odnotowały wzrost o 7,6 proc. Co ciekawe, w Grupie Rewe szybciej rosły supermarkety (9,9 proc.) niż dyskonty (3,0 proc.).

W Aldim z kolei lepiej poradziła sieć z południa (Aldi Sud wzrost 8,3 proc. vs 6,6 proc. w Aldi Nord). W pierwszej dziesiątce wszystkich przebił jednak Amazon, rosnąc o 17,6 proc. Tyle że w Niemczech amerykański gigant sprzedaje głównie nonfood. Produkty spożywcze stanowią wciąż niewielką część biznesu.

Numerem 1 handlu za Odrą wciąż pozostaje grupa Edeka, której sprzedaż w ubiegłym roku wyniosła prawie 56 mld euro. Drugie miejsce zajmuje Grupa Schwarz z niespełna 40 mld euro. Jej koniem pociągowym pozostaje Lidl, który z obrotami na poziomie 24,3 mld euro odnotował wzrost o 4,5 proc. Kaufland poprawił sprzedaż o niespełna 1,5 proc.

Trzecie miejsce należy do wspomnianej już Grupy Rewe, a zaraz za podium uplasował się Aldi z łącznym wynikiem niemal 30,5 mld euro.

Pierwszą dziesiątkę dopełniają Metro (po raz pierwszy po podziale), Amazon, Lekkerland, dm, Rossmann i Globus. Znane też na polskim rynku drogerie z centaurem w logotypie zwiększyły o 4,6 proc. do 6,4 mld euro. Z przedsiębiorców działających także w Polsce do pierwszej 30 "załapał" się jeszcze Dansk Supermarked, do którego należy sieć Netto (w Niemczech działają zresztą dwie sieci pod taka nazwą, druga należy do Edeki). Zajmuje miejsce 18. Łącznie 30 największych grup handlowych miało w 2017 roku 247 mln euro przychodów ze sprzedaży. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej, ale spadek ten spowodowany jest brakiem obrotów Media Marktu i Saturna, które po podziale Grupy Metro znalazły się w nowej spółce Ceconomy, która nie kwalifikuje się do rankingu FMCG. Z całej czołówki niemieckiego handlu niewielki spadek odnotował tylko jeden podmiot - zajmujący 15. pozycję Bünting. Natomiast wyniki Metro są nieporównywalne z tymi z poprzedniego roku ze względu na podział grupy.

 

Top 20 detalistów w Niemczech, 2017 r., obroty w mld EUR

Źródło: LZ Retailytics

1

Edeka

55,896

2

Schwarz Group

39,827

3

Rewe Group

38,512

4

Aldi

30,453

5

Metro Group

19,490

6

Amazon

12,229

7

Lekkerland

9,304

8

dm

7,857

9

Rossmann

6,400

10

Globus

5,116

11

Bartels-Langness

5,000

12

Norma

3,502

13

Coop (CH)

3,450

14

Metro AG

3,267

15

Müller

3,214

16

Bünting

1,646

17

Dohle

1,491

18

Fressnapf

1,325

19

Dansk Supermarked

1,197

20

Dennree

1,149

Magdalena Weiss 1225 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }