Fiat Doblo. Dla profesjonalistów

Rozmaitość wersji, możliwości konfiguracji, solidna konstrukcja, oszczędne silniki, duża ładowność i wysoki komfort jazdy - to jedne z ważniejszych cech Fiata Doblo.

Doblo to model, który podbija rynek już od 18 lat. Modelu pierwszej generacji sprzedano ponad 650 tys.  egzemplarzy. Od 2010 r. oferowany jest jego następca, który powiela sukces sprzedażowy swego poprzednika. Aby uatrakcyjnić produkt, Fiat pod koniec 2014 r. gruntownie zmodernizował Doblo. Najbardziej zmienił się wówczas przód pojazdu. Zastosowano nowe reflektory, zderzak, maskę oraz osłonę chłodnicy. Mocniej „rozciągnięty” wlot powietrza sprawił, że pojazd wydaje się optycznie szerszy, a jego łukowata forma kojarzy się z uśmiechem. Zmianom poddano również tylne lampy oraz klapę bagażnika. Dostawczak włoskiej marki oferowany jest w czterech wersjach wyposażeniowych (Pop, Easy, Lounge oraz uterenowione Trekking). Auto może mieć dwie wysokości dachu i jeden z dwóch rozstawów kół (2755 lub 3105 mm). Nabywca może wybrać wersję 5- lub 7-osobową. Doblo w wersji użytkowej jest oferowane w czterech wersjach nadwozia, z czego najpopularniejsza to typowo użytkowa Cargo. Jego odmiana z podwyższonym dachem nazywa się XL i jest w stanie połknąć 5 m sześc. ładunku. Doblo Cargo może być wyposażony w składaną przegrodę oddzielającą przedział ładunkowy od kabiny kierowcy. Przegroda ta, w połączeniu z możliwością złożenia fotela pasażera, pozwala na dalsze powiększenie tzw. paki o ok. 0,4 m i przewożenie ładunków o długości 305 cm w wersjach z krótkim rozstawem osi i aż 340 cm w wersjach z długim rozstawem osi.

Użytkowników poszukujących uniwersalnego samochodu, który pozwala na mieszany transport ludzi i towarów, powinna zainteresować odmiana kombi. Workup natomiast to Doblo ze skrzynią załadunkową w tylnej części auta. Jej powierzchnia wynosi 4,2 mkw., co pozwoli na transport aż do 3 europalet lub 33 skrzynek z owocami. Hurtowników może zainteresować Doblo z tzw. platformą do zabudowy. Na pojazd można zamontować kontener o maksymalnej długości 2,8 m i szerokości 1,87 m, a maksymalne obciążenie tylnej osi to nawet 1450 kg.

Te dwa ostatnie warianty dostawczego Fiata są unikatowe na rynkową skalę. Nabywcy mają w sumie do wyboru ok. 200 typów nadwozia i ponad 1000 możliwych wersji i rozwiązań. Atutem auta jest także ładowność, która wynosi 750 kg w wersji bez stabilizatora poprzecznego, oraz 1000 kg w wersji ze stabilizatorem poprzecznym.
Wewnątrz nadal znajdziemy hektary twardego plastiku, jednak jego faktura i wygląd budzą zaufanie. Wnętrze jest nowoczesne, solidne i dobrze wygląda. W samochodach dostawczych nie jest to regułą. Nigdzie nie znajdziemy tu łebków od śrub czy połaci gołej blachy. Kabina jest przytulna, funkcjonalna i bardziej przypomina tę spotykaną w autach osobowych.

Deska rozdzielcza jest funkcjonalna i uporządkowana. Kolorowe wstawki na kokpicie i na drzwiach (w wersjach osobowych) są miękkie w dotyku. Zegary są czytelne, a w ekonomicznej jeździe pomocny jest wskaźnik podpowiadający wybór optymalnego przełożenia w skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów jest zlokalizowana na desce rozdzielczej, dzięki czemu wygodnie się do niej sięga. Mnie osobiście nie podoba się zamocowanie fotela kierowcy, zbyt blisko konsoli środkowej. Ma to taki skutek, że prawe kolano wbija się w konsole środkową, natomiast lewego łokcia nie można oprzeć na drzwiach. Dziesięć centymetrów załatwiłoby sprawę, ale jest jak jest.

Przesuwane drzwi boczne zapewniają znakomity dostęp do tylnej kanapy lub do części ładunkowej. Co ważne, warianty osobowe mają w standardzie drzwi przesuwane po obu stronach nadwozia. Ich wymiary to 70 cm szerokości i 117 cm wysokości.

Doblo może być napędzane jednym z sześciu silników wysokoprężnych - 1.3 MultiJet II (75 i 90 KM), 1.6 Multijet II (100 i 105 KM), 1.6 Multijet II o mocy 90 KM ze zrobotyzowaną skrzynią biegów i 2.0 Multijet II o mocy 135 KM oraz dwoma silnikami benzynowymi: 1.4 o mocy 95 KM, 1.4 TurboJet o mocy 120 KM. Fiat chwali się, że w przypadku turbodiesli wydajność silników oraz koszt ich obsługi zmniejszono o 15 proc.

Dostawczy Fiat prowadzi się bardzo pewnie, w czym duża zasługa sporego rozstawu osi i kół. Auto jest stabilne nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Układ kierowniczy jest jak na tę klasę aut precyzyjny. Auto świetnie radzi sobie z nagłymi zmianami obciążenia. Doblo w pełni obciążone czy puste, jeździ niemal tak samo. Liczba kilogramów na plecach nie robi też wrażenia na hamulcach, które są bardzo skuteczne i odporne na obciążenia.
Typowo dla aut dostawczych zastosowano tu hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Po liftingu poprawiono wygłuszenie samochodu, dzięki czemu poziom hałasu zmniejszył się o 3 dB.

Atutem przemawiającym na korzyść Fiata są niskie koszty użytkowania, wysoka niezawodność oraz korzystne propozycje związane z finansowaniem samochodu, opracowanym przez FCA Bank. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z leasingu, kredytu oraz z wynajmu długoterminowego, co jest szczególnie atrakcyjne dla tych, którzy sezonowo wykorzystują auto dostawcze lub sezonowo potrzebują powiększyć firmową flotę aut.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }