Tak wynika z tegorocznego wyniki Rankingu Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce 2017, przeprowadzonego w Polsce po raz szósty przez firmę doradztwa strategicznego OC&C Strategy Consultants.
Wśród wszystkich detalistów objętych badaniem dwie sieci zaliczyły największy awans, odpowiadając na coraz istotniejszą potrzebę konsumentów - szeroki i dopasowany asortyment produktów - to Rossmann i Lidl.
Rossmann jest obecnie najlepiej ocenianą siecią w Polsce. Taką pozycję zapewniły mu najwyższe noty w kryteriach zaufania, jakości i obsługi oraz równie wysokie (3. miejsca) w kryteriach szerokiego wyboru, adekwatnych produktów i wygody. Rossmann poprzez zintensyfikowanie działań online i udostępnienie aplikacji mobilnej, łączącej w sobie program lojalnościowy i rabatowy, znacząco poprawił też swoją ocenę propozycji cyfrowej.
Połączenie wysokich not w wyżej wymienionych kryteriach pozwoliło mu w końcu pokonać Allegro, od trzech lat zajmujące pierwsze miejsce w klasyfikacji. Lidl z kolei odebrał Biedronce tytuł lidera wśród najlepiej ocenianych sieci spożywczych. Udało mu się to po pięciu latach konsekwentnego podnoszenia swojej pozycji w rankingu. Dzięki umiejętnemu rozszerzaniu oferty, w tym kategorii non-food, wprowadzaniu szerokiego wyboru świeżych produktów, sezonowych akcji tematycznych, in-out’ów, propozycja tego detalisty spotkała się z uznaniem konsumentów, a na ogólną dobrą ocenę wpłynęło dodatkowo wysokie zaufanie do marki. Pod względem sprzedaży sieć Lidla również rośnie szybciej niż Biedronka. Ścisłą czołówkę top sieci spożywczych pod względem oceny ogólnej tworzą wciąż główne sieci dyskontów - Lidl i Biedronka.
- Lidl wykorzystał fakt, że cena przestaje być dominującym kryterium pozycjonującym sklepy i odróżnił się od pozostałych, stawiając właśnie na szeroką ofertę przy zachowaniu dobrego stosunku ceny do wartości - mówi Marek Zdziech, partner zarządzający biura OC&C strategy consultants. - Przyjęcie strategii zgodnej z oczekiwaniami klientów pozwoliło w końcu tej sieci wysunąć się na prowadzenie. Jednocześnie dostrzegamy już zwiastun kolejnej fazy – radości z doświadczania - i wierzymy, że wraz ze wzrostem wydatków w handlu spożywczym w Polsce na znaczeniu zyskiwać będą przede wszystkim kryteria jakości i obsługi. Daje to szanse graczom takim jak Piotr i Paweł, dla których jakość stanowi istotny wyróżnik - wyjaśnia Marek Zdziech.
Istotna zmiana dokonała się także w obszarze oceny propozycji cyfrowej. Co prawda niezmiennie od początku badania na czele tej kategorii stoi Allegro, jednak w tym roku tuż za nim uplasował się Empik, zajmując tym samym trzecie miejsce w klasyfikacji pod względem oceny ogólnej. Taką poprawę w percepcji konsumentów może zawdzięczać swoim zintegrowanym działaniom w obszarze omnichannel - z jednej strony modernizuje
swoje salony, z drugiej zaś konsekwentnie rozszerza ofertę dostępną online, z trzeciej wprowadził program lojalnościowy na platformie mobilnej, udostępniając rabaty i czasowe promocje. Wszystkie te kanały umiejętnie się przenikają, zapewniając różnorodność doświadczeń i dając klientom szerokie możliwości zaspokajania swoich potrzeb.
Sposobność odbioru produktów zamówionych w sieci w dowolnej placówce i skorzystania ze spersonalizowanej promocji, pozwala klientom kumulować pozytywne wrażenia z kontaktu z siecią, a jednocześnie marka czerpie korzyści z szerokiej sieci sprzedaży, ze stale zmieniającym się asortymentem. Tegoroczne zmiany w rankingu są przede wszystkim wynikiem działań sieci w obszarze poszerzania i dopasowania asortymentu. Kolejnym etapem będzie zapewnienie wysokiej jakości produktów i obsługi. Taki trend obserwujemy na zachodzie Europy gdzie
supermarkety, oferując szeroki wybór jakościowych produktów, a jednocześnie obsługę na wysokim poziomie, odzyskują udziały rynkowe utracone jakiś czas temu na rzecz dyskontów.