To był dobry rok dla galerii handlowych

Z roku na rok rosną średnie obroty w centrach handlowych we wszystkich kategoriach sklepów. W 2017 r. wyniosły one średnio 865 zł na mkw. i były wyższe o ponad 3 proc. niż w 2016 r. Odwiedzalność utrzymuje się na niezmienionym poziomie.

Nie wiadomo, jak zakaz handlu w niedziele ostatecznie wpłynie na funkcjonowanie centrów handlowych w Polsce, ale na razie ich zarządcy nie mają powodów do narzekań. Z raportu PRCH pt. "Retail Research Forum" wynika, że w naszym kraju jest łącznie 11,7 mln metrów handlowych powierzchni handlowych  i z roku na rok rosną w nich obroty. Przybywa nowych obiektów, rozbudowywane są "stare", a odwiedzalność nie spada.

Ale po kolei. Z tych 11,7 mln metrów handlowych powierzchni w Polsce ok. 80 proc. to centra handlowe, 9 proc. - parki handlowe, a 2 proc. - centra wyprzedażowe (tych ostatnich jest tylko 14 w całym kraju). Pod koniec 2017 r. w budowie znajdowało się kolejne 0,5 mln mkw. powierzchni z czego ok. 70 proc. trafi na rynek jeszcze w 2018 r. W samej tylko Warszawie powstaje Galeria Młociny, a rozbudowywane są m.in.: Atrium Targówek i Centrum Handlowe Janki. W ubiegłym roku też nie brakowało nowych otwarć - zaczęły działać m.in. Galeria Północna w Warszawie, Serenada w Krakowie czy Wrocłavia we Wrocławiu.

Mimo coraz większej liczby galerii, odwiedzalność w centrach handlowych utrzymała się w 2017 r. na poziomie zbliżonym do tego z 2016 r. Oznacza to, że liczba klientów nie rośnie, co najwyżej wybierają oni inne lokalizacje (jeśli na przykład otwiera się galeria bliżej ich miejsca zamieszkania zaczynają korzystać z jej usług). I tak, średnia odwiedzalność galerii handlowych w 2017 r. wyniosła ponad 390 tys. osób na miesiąc. Najwięcej odwiedzających zarejestrowano w grudniu (o 29 proc. więcej niż w listopadzie), zaś najsłabszy wynik miał miejsce w lutym, który tradycyjnie jest miesiącem schyłku dużych poświątecznych wyprzedaży oraz czasem reperowanie domowych budżetów.

Z roku na rok rosną natomiast średnie obroty w centrach handlowych we wszystkich kategoriach sklepów. W 2017 r. wyniosły one 865 zł/mkw. i były wyższe o ponad 3 proc. niż w 2016 r. oraz o 5 proc. wyższe niż dwa lata wcześniej. Podobnie jak w przypadku odwiedzalności, najwyższe średnie obroty odnotowano w grudniu (były o 33 proc. wyższe niż średnia z całego roku, najniższe natomiast w lutym (spadek o 28 proc.).

Wzrost średnich obrotów obserwowany jest we wszystkich kategoriach poza żywnością, gdzie spadek wyniósł aż 16 proc. Wynik ten nie jest jednak do końca miarodajny, ponieważ badanie sprzedaży żywności w galeriach handlowych pomija największych typu Carrefour. Tymczasem każda galeria handlowa ma głównego i dużego operatora spożywczego. Jak przyznają przedstawiciele Polskiej Rady Centrów Handlowych (twórców raportu o kondycji galerii), operatorzy spożywczy nie chcą ujawniać swoich danych sprzedażowych, stąd badanie kategorii żywności opiera się wyłącznie na kanale małoformatowym.

Pewne jest natomiast, że zdecydowanie najszybciej rozwija się kategoria Usługi. Odnotowuje ona najwyższe średnie obroty na mkw. (2680 zł) oraz najwyższy wzrost wobec roku 2016 - aż o 18 proc. O ponad 6 proc. wzrosły obroty w ramach kategorii Dom i Wnętrze, o 5,5 proc. w kategorii Artykuły specjalistyczne oraz o 5 proc. w segmencie gastronomicznym. Obok Usług najwyższe wartości obrotów widać w kategoriach Zdrowie i Uroda (1643 zł na mkw.), Artykuły specjalistyczne (1264 zł) oraz w kategorii Restauracje i Kawiarnie (1184 zł na mkw.). Segment ten rośnie, ale dynamika wzrostu jest nadal dość niska.

Średni miesięczny obrót w poszczególnych kategoriach handlowych:

Usługi - 2680 zł

Zdrowie i Uroda - 1643 zł

Artykuły specjalistyczne - 1264 zł

Restauracje/kawiarnie - 1184 zł

Dom i Wnętrze - 1039 zł

Moda i Akcesoria - 721 zł

Żywność - 545 zł

Rozrywka - 157 zł

 

Ilona Mrozowska 2627 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }