Centra handlowe już straciły na wolnych niedzielach

Między 5 a 11 marca centra handlowe odwiedziło prawie o milion klientów mniej niż w 2017 r., a sam spadek jest bezpośrednią konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedziele - podaje zarząd Retail Institute.

Analiza Retail Institute została sporządzona na podstawie danych z ponad 110 centrów handlowych raportujących do Instytutu dzienną odwiedzalność i uwzględnia główne parametry mające wpływ na frekwencję w centrach handlowych tj. wielkość centrów, ich lokalizację oraz typ oferty. 

- Odwiedzalność w ponad 110 centrach handlowych od 5 do 11 marca br. spadła aż o 13,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r., przy czym liczba odwiedzin w ciągu pierwszych sześciu dni tygodnia, tj. od poniedziałku do soboty w 2018 r. była tylko o 0,2 proc. niższa niż w analogicznym okresie ub.r. - ujawnia Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Oznacza to, że między 5 a 11 marca centra handlowe odwiedziło o prawie milion klientów mniej niż w 2017 r., a sam spadek jest bezpośrednią konsekwencją wprowadzenia zakazu handlu w niedziele.

Według Retail Institute w przypadku centrów znajdujących się na obrzeżach miast spadki były jeszcze większe – odwiedziło je 15,3 proc. mniej klientów niż w roku ubiegłym. Nieco lepiej poradziły sobie centra śródmiejskie (-12 proc.). - W przypadku obu typu obiektów również widać wpływ zakazu handlu na wyniki. Biorąc pod uwagę wyniki galerii handlowych tylko w pierwszych sześciu dniach tygodnia, od poniedziałku do soboty, widać, że centra znajdujące się na peryferiach miast wykazywały trend wzrostowy (0,6 proc.) - komentuje Szmeja.

Z analizy danych wynika, że ponad 56 proc. wszystkich odwiedzin klientów w minionym tygodniu przypadły na: czwartek (16,29 proc.), piątek (17,31 proc.) oraz rekordową sobotę (22,81 proc.). - Są to wyniki porównywalne do rozkładu odwiedzalności centrów handlowych w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie. Sama niedziela stanowiła 2,81 proc. wszystkich wizyt, co stawia pod znakiem zapytania wyniki branży usługowej, gastronomicznej i rozrywkowej operującej na terenie galerii w tym czasie – mówi prezes Retail Institute, która zapowiada wdrożenie nowego projektu analizującego liczbę wejść klientów do sieci handlowych.

Tłumaczy, że w 2017 r. odwiedzalność centrów handlowych wzrosła o 5 proc.w porównaniu do wyników w 2016 r. Mimo tego pozytywnego trendu wiele sieci handlowych odnotowuje spadki liczby wejść do lokali, czyli tzw. spadek traffic. - W grupie kilkudziesięciu firm handlowych i usługowych, reprezentujących różne branże, chcemy przyjrzeć się temu zjawisku bliżej, analizując wybory i decyzje zakupowe klientów. Firmy, które chciałby dołączyć do naszego badania i projektu, gorąco zachęcam do kontaktu z nami - dodaje Anna Szmeja. 

Zastrzega przy tym, że wyciąganie wniosków na podstawie wyników tylko z jednego tygodnia może prowadzić do błędów. Dlatego też wpływ zakazu eksperci z Retail Institute będą mogli ocenić po minimum sześciu miesiącach. Sugeruje również, aby analizując wyniki uwzględnić wpływ pogody oraz dużego zainteresowania mediów skutkami wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. 

Retail Institute (RI) to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz przestrzeń do dyskusji dla ekspertów z branży nieruchomości handlowych. Organizacja wspiera rozwój centrów i sieci handlowych oraz firm z sektora eCommerce.

Katarzyna Pierzchała 2024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }