Centra handlowe w miastach regionalnych rosną powoli

Tylko jedno nowe centrum handlowe uruchomiono w 2017 r. w 10 największych miastach regionalnych. Była to IKEA Skende Shopping w Lublinie (57,5 tys. mkw.).

Zdjęcie: IKEA, otwarcie centrum w Lublinie

- W 2017 r. w miastach regionalnych odnotowano umiarkowaną aktywność deweloperską. Łącznie oddano ok. 65,6 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Jedynym nowym obiektem, jaki otwarto w miastach regionalnych, była IKEA Skende Shopping w Lublinie (57,5 tys. mkw.) - pisze Colliers International w raporcie dotyczącym centrów handlowych w 10 miastach regionalnych: Bydgoszczy, Lublinie, Radomiu, Olsztynie, Bielsku-Białej, Rzeszowie, Częstochowie, Toruniu, Białymstoku i Kielcach.

W wymienionych miastach funkcjonuje obecnie 70 centrów handlowych, co stanowi 17 proc. zasobów w kraju. Najwięcej - 14 obiektów - jest w Lublinie i w Bydgoszczy (10 centrów).

W miastach regionalnych mieszka łącznie 2,3 mln konsumentów, na jedną galerię zlokalizowaną w miastach regionalnych przypada więc średnio 33 tys. potencjalnych klientów - najwięcej w Częstochowie i Toruniu, a najmniej w Rzeszowie i Lublinie. Z danych GfK Polonia wynika, że są to rynki o łącznej wartości 70 mld zł. Powierzchnia centrów handlowych w tych miastach wynosi łącznie 2 mln mkw.

Najmniejszym rynkiem (121 tys. mkw. rozlokowanych w pięciu obiektach) jest Olsztyn. Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w miastach regionalnych jest mocno zróżnicowane – od 590 mkw. na tysiąc mieszkańców w Radomiu i Częstochowie do ponad 1 000 mkw. w Rzeszowie, Bielsku-Białej i Lublinie.

- Deweloperzy koncentrowali się przede wszystkim na rozbudowach i modernizacjach istniejących centrów. Do najbardziej spektakularnych należała rozbudowa Auchan Hetmańska w Białymstoku, gdzie oprócz zwiększenia powierzchni o 6 tys. mkw. stworzono strefę chillout, przestrzeń co-workingową, kącik multimedialny oraz plac zabaw. Powiększono również parkingi wyposażono go w wiaty rowerowe, a także budy dla psów - piszą autorzy raportu.

Przebudowane zostały także Sfera w Bielsku-Białej, Galeria Jurajska w Częstochowie i Plaza Rzeszów. W ubiegłym roku kontynuowana była ekspansja sieci spożywczych, które zajmowały powierzchnie po delikatesach Alma. Carrefour pojawił się w takich centrach, jak Focus Mall w Bydgoszczy, Aura w Olsztynie i Galeria Olimp w Lublinie, natomiast Biedronka zawitała do Tarasów Zamkowych w Lublinie i Galerii Jurajskiej w Częstochowie.

Colliers International przewiduje, że działalność deweloperska w miastach regionalnych pozostanie w perspektywie średnioterminowej na umiarkowanym poziomie i obejmie głównie modernizacje, rozbudowy i budowy niewielkich centrów zakupów codziennych. Na przełomie 2017 i 2018 r. w budowie w tych lokalizacjach pozostawało łącznie ok. 33 tys. mkw. powierzchni, a największym powstającym obiektem był Outlet Center Bydgoszcz. Z kolei jednym z największych przedsięwzięć modernizacyjnych jest rozbudowa centrum Plaza Lublin.

Magdalena Weiss 1701 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }