W logistyce brakuje rąk do pracy

- Na rynku jest zbyt mało pracowników fizycznych i związanych z transportem - przyznaje Bartosz Górny, HR Manager Quick Service Logistics Polska (na zdjęciu).

Bartosz Górny z Quick Service Logistics Polska opowiada o rynku pracy w logistyce.

Na jakie specjalizacje jest aktuanie największe zapotrzebowanie?

Obecnie rynek pracy w logistyce podzielony jest na dwa segmenty: zatrudnienie związane z administracją i zarządzaniem oraz pracą fizyczną i transportem. Ze względu na zmiany demograficzne i rozwój gospodarki popyt na pracownika przekracza podaż rynkową; o ile w stosunku do pierwszej grupy pracowników jest to powoli wzrastający trend, tak w stosunku do grupy pracowników fizycznych sytuację można określić mianem bardzo złej i pogarszającej się z miesiąca na miesiąc. Obecnie problem braków w kadrach dotyczy nawet dużych i znanych pracodawców, którzy do niedawna nie borykali się z tego typu wyzwaniami. Oczywiście, jak w przypadku każdej branży, sytuacja zależy od regionu, w którym poszukujemy pracownika, co nie zmiana faktu, że nawet w regionach uznawanych za mniej zamożne pracodawcy mają trudności z kompletacją pełnej kadry pracowniczej. Odpowiadając na pytanie, najpilniej poszukiwane w tej chwili profesje to: magazynier, operator wózka widłowego, kierowca CE.

Czy w branży logistycznej mamy do czynienia z niedoborem pracowników?

Obecnie pracownicy oczekują czegoś więcej od pracodawcy niż tylko odpowiedniego wynagrodzenia i stabilnego zatrudnienia. Obok wynagrodzenia oferujemy więc szereg benefitów, dodatkowe ubezpieczenie, dodatki świąteczne i urlopowe, a także staramy się szukać talentów wśród naszych pracowników i odpowiednio je rozwijać. Stawiamy też duży nacisk na kulturę komunikacji i profesjonalizm kadry kierowniczej, co pozwala uniknąć niepotrzebnych napięć na płaszczyźnie pracownik-pracownik lub pracownik-przełożony. Polityka ta najwyraźniej działa, ponieważ obecnie Quick Service Logistics nie ma braków kadrowych w żadnej z naszych placówek, pomimo faktu prowadzenia operacji w bardzo konkurencyjnych pod względem zapotrzebowania na pracowników regionach.

Quick Service Logistics będzie jeszcze w tym roku zatrudniał nowych ludzi?

W latach 2016-2017 Quick Service Logistics powołało kilka nowych działów w strukturze organizacyjnej firmy, głównie w celu przejęcia obowiązków, które wcześniej były „outsoursowane” do firm zewnętrznych. Mówimy tu o działach takich jak dział kadr i płac, księgowość czy wsparcie hardware IT. W 2018 r. stawiamy bardziej na stabilizacje nowo wprowadzonych procesów i nie widzimy na chwilę obecną potrzeby tworzenia nowych działów czy powiększania ich o nowe specjalizacje. Natomiast, jeżeli chodzi o liczebność naszych zespołów to oczywiście liczymy się z ich powiększeniem na przestrzeni bieżącego roku, wraz ze wzrostem obrotów i wdrażaniem nowych klientów.

Czy profil zatrudnionych pracowników (jeżeli są to pracownicy magazynowi) wiąże się z drugim celem firmy na bieżący rok, jakim jest wynajęcie powierzchni nowego magazynu w Błoniu?

Tak. Biorąc pod uwagę rozwój naszych obecnych klientów i możliwość pozyskania nowych, przewidujemy potrzebę rekrutacji nowych pracowników, przede wszystkim na stanowisko magazyniera i kierowcy CE. Procesy rekrutacyjne będą jednak prowadzone w momencie zaistnienia realnego zapotrzebowania, które na tę chwilę jeszcze nie występuje.

Jak wygląda zatrudnienie w Quick Service Logistics? Budowany jest stały zespół, czy przeważa duża rotacja pracowników?

Wszyscy pracownicy magazynowi są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z pełnym dostępem do benefitów i zabezpieczeniem socjalnym. Nie korzystamy z usług żadnej agencji pracy tymczasowej, wszyscy pracownicy zatrudnieni są w Quick Service Logistics. Owocuje to niską rotacją pracowników i stałym wyspecjalizowanym, doświadczonym zespołem. Chyba najlepszym potwierdzeniem moich słów jest fakt, iż większość naszych pracowników magazynowych jest z nami co najmniej 2, a w większości 4 lata, a więc od początku działalności firmy. Jedyną rotacją, jaką zaobserwowaliśmy jest rotacja pracowników nowo przyjętych, co wydaje się normalne ze względu na specyfikę pracy, która nie każdemu może odpowiadać.

Quick Service Logistics to polski oddział międzynarodowej grupy logistycznej Meyer Quick Service Logistics. Specjalizuje się w magazynowaniu i transporcie świeżej żywności (dostawy multi-temperature). Obsługuje m.in. Starbucks, Burger King, KFC, Pizza Hut, Bobby Burger. Udostępnia również powierzchnię magazynową.

Ilona Mrozowska 2847 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }