Szampony: pod włos

Rośnie zainteresowanie produktami, które dbają nie tylko o włosy, ale i o skórę głowy.

Kategoria szamponów jest jedną z największych na rynku kosmetycznym w Polsce – w 2017 r. jej wartość przekroczyła 200 mln euro, a rośnie w tempie kilku procent rocznie (za Nivea Polska). Wzrost kategorii generowany jest zarówno przez produkty do pielęgnacji włosów dla kobiet, choć to one realizują gro sprzedaży, jak i dla mężczyzn. Nie jest to jednak zaskakująca informacja, biorąc pod uwagę to, że szampon traktowany jest przez konsumentów jako produkt pierwszej potrzeby, co potwierdzają badania Kantar MillwardBrown zrealizowane w okresie wrzesień 2016 – październik 2017. Wynika z nich, że szampony do włosów stosuje prawie każdy Polak – 17 proc. myje włosy każdego dnia, a niemal 70 proc. dwa razy w tygodniu lub częściej. Najpopularniejszą marką szamponów jest Nivea, która w badaniu zyskała 11 proc. wskazań.

– Na rynku zdecydowanie dominują opakowania duże, tj. powyżej 300 ml, ponieważ z takich wielkości mogą korzystać całe rodziny – mówi Katarzyna Bogucka, PR manager w firmie Nivea Polska. – Przy zakupie szamponu kobiety coraz częściej kierują się typem i rodzajem włosów oraz efektami, jakie dany produkt oferuje. Rośnie też ich zainteresowanie produktami, które dbają nie tylko o włosy, ale i o skórę głowy. Wychodząc im naprzeciw, stworzyliśmy linię produktów micelarnych, tj. wzmacniający szampon micelarny oraz głęboko oczyszczający szampon micelarny Nivea – zaznacza Katarzyna Bogucka. Jako hity sprzedaży w portfolio marki wymienia ubiegłoroczne nowości Nivea, a więc zarówno z linii Hairmilk, jak i wspomniane już szampony micelarne. Przyznaje, że nowości są bardzo ważne w kategorii szamponów, ponieważ kobiety lubią eksperymentować i często mają po kilka różnych w swojej łazience, a reklamy pozwalają nie tylko zaprezentować nowy produkt, ale też przedstawić bliżej konsumentkom ich sposób działania i efekty.

W ofercie Laboratorium Kosmetycznego Joanna zdecydowanie najlepiej sprzedają się dwie linie szamponów: Ultra Color System oraz Rzepa. W drugiej kolejności konsumenci najchętniej sięgają po produkty z serii Naturia, najbardziej ekonomicznej w ofercie firmy. Joanna Ultra Color System to seria kosmetyków, które pielęgnują włosy i korygują ich kolor. Linia obecna jest w portfolio LK Joanna od 2005 r., a jej roczna sprzedaż przekracza milion sztuk. Najlepiej sprzedającym się produktem jest niebieski szampon do włosów blond, który niweluje żółtawy refleks i nadaje chłodny, platynowy odcień. W serii dostępne są także warianty przeznaczone dla brązów i rudości.

– W odpowiedzi na obecne trendy rynkowe i modę na chłodne blondy w tym roku dodaliśmy do linii szampon pozostawiający na włosach różową poświatę. Wszystkie produkty dostępne są w dwóch pojemnościach – większej 400 ml i mniejszej 200 ml – mówi Edyta Sęk, brand manager w Laboratorium Kosmetycznym Joanna. Kultowa marka firmy Joanna to Rzepa, która obejmuje cztery rodzaje szamponów wzmacniających – do włosów przetłuszczających się, cienkich, przeciwłupieżowy oraz szampon z odżywką 2 w 1. Wszystkie zawierają wyciąg z czarnej rzepy, uznawanej za jeden z najskuteczniejszych środków wzmacniających włosy i zapobiegających ich wypadaniu.

Inna polska firma, Barwa, od lat oferuje konsumentom dwie linie do pielęgnacji włosów: Barwa Ziołowa – produkty oparte na ekstraktach z tradycyjnych zielników, oraz Barwa Naturalna, w której znajdują się szampon i odżywki inspirowane domowymi zabiegami pielęgnacyjnymi znanymi od pokoleń. Według przedstawiciela działu marketingu Barwa w Polsce nadal silne jest zainteresowanie konsumentów ekstraktami ziołowymi i roślinnymi. Jest to związane ze wzrostem świadomości ich dobroczynnego wpływu na włosy i skórę głowy. Zmieniają się za to trendy w projektowaniu opakowań, dlatego w tym roku Barwa zamierza zaprezentować zupełnie nową odsłonę Barwy Ziołowej i Barwy Naturalnej. – Teraz skuteczne, sprawdzone formuły na bazie wyciągów roślinnych będą dostępne w nowoczesnych opakowaniach, których kolorystyka nawiązuje do składników zawartych w kosmetykach obu linii. Nowe etykiety są czytelne i idealnie dopasowują się do obecnych trendów – podkreśla firma.

Markowy zawrót głowy
Rynek szamponów do włosów jest niezwykle bogaty. Konsumenci mogą wybierać spośród dziesiątek marek szamponów, odżywek oraz masek do włosów. Dominują marki zagraniczne, choć rodzimych produktów również nie brakuje. Wystarczy przyjrzeć się zestawieniu przygotowanemu przez Kantar MillwardBrown, zawierającemu marki szamponów używanych najczęściej przez konsumentów – wskazali ponad 30 różnych nazw. Obok tych pod marką Nivea ankietowani wymienili m.in. szampony: Palmolive, Dove, Avon, Schauma, Elseve – L'Oréal Paris, ale też Ziaję, Joannę czy właśnie Barwę. Z szamponów przeciwłupieżowych m.in. Head & Shoulders, Nizoral i Clear.
Badania GfK Beauty 2016 potwierdzają, że w kategorii produktów do pielęgnacji twarzy, włosów oraz makijażu większość konsumentów jest lojalna wobec produktów i/lub marek kosmetyków. Tylko mniej niż jedna trzecia nabywców zmienia przy zakupie zarówno markę, jak i produkt. Od 41 do 46 proc. kobiet planuje zakup i marki, i produktu kosmetyków do stylizacji włosów oraz do pielęgnacji twarzy. Jedynie w kategorii produktów do pielęgnacji ciała ten odsetek jest niższy i wynosi 33 proc.

200 mln euro - Na tyle szacowana jest wartość rynku szamponów w Polsce
94 proc. - Tylu Polaków deklaruje stosowanie szamponów
41-46 proc. - Tyle kobiet planuje zakup i marki, i produktu kosmetyków do stylizacji włosów

________________________________________________________________________________________________________________________________

W JEDNEJ LINII
Joanna Kowalczuk, kierownik marketingu Ziaja
Dobór szamponu, a następnie preparatu odżywczego (odżywka, maska) jest zależny od rodzaju włosów i ich stanu. Należy również zwrócić uwagę na stosowane zabiegi kosmetyczne. Woski, żele, lakiery, kremy, gumy, pianki, a także używanie urządzeń mechanicznych oraz warunki atmosferyczne i nakrycia głowy, to wszystko wpływa na kondycję włosów, powodując ich przesuszanie i łamliwość. Na rynku dostępny jest szeroki wybór preparatów do pielęgnacji włosów. Najczęściej klienci wybierają kosmetyki pod kątem ich działania i rodzaju włosów. Odżywki, maski i szampony zazwyczaj są z jednej linii, tak aby skutecznie się uzupełniały. Ważny jest również zapach i opakowanie. Firma Ziaja proponuje 27 szamponów do włosów (w tym również kierowane specjalnie do dzieci i mężczyzn), 18 odżywek (w tym 3 w sprayu), 8 masek i 2 rodzaje serum. Do najpopularniejszych należą preparaty z linii kaszmirowej, arganowej, oliwkowej i kozie mleko.

Ilona Mrozowska 2846 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }