Więcej w koszyku

W 2017 r. najważniejszym trendem w supermarketach i sklepach małoformatowych był ... wzrost cen.

Przełożył się on na kilkuprocentowy wzrost obrotów sklepów małoformatowych (do 300 mkw.) i nieco mniejszy w kanale supermarketów (301-2500 mkw.) w porównaniu z 2016 r. Liczba tych sklepów zwiększyła się o kilka procent, a średnie obroty przypadające na jeden supermarket nieznacznie wzrosły.

W kanale małoformatowym, jak wynika z najnowszego raportu CMR „Trendy FMCG 2017”, w ub.r. zmniejszyła się liczba transakcji, podczas gdy w większym formacie wzrosła w niewielkim stopniu. W obu kanałach sprzedano większą w porównaniu z 2016 r. liczbę opakowań.

Najwyższa sprzedaż w sklepach małoformatowych przypada pomiędzy majem a sierpniem. Natomiast najniższa – od listopada do lutego. W supermarketach sezonowość nie jest tak widoczna. Wyjątkiem jest grudzień, gdy wartość sprzedaży rośnie o ok. 25 proc. w porównaniu z poprzedzającym go listopadem. Przyczynia się do tego kategoria alkoholi, której sprzedaż jest większa o ok. 50 proc. w stosunku do listopada.
 
Koszyk zakupowy coraz droższy
Z danych CMR wynika, że w 2017 r. średnia wartość koszyka zakupowego w kanale małoformatowym wzrosła
o 7 proc., do ok. 13 zł. Sklepy do 300 mkw. są zwykle miejscem zakupów uzupełniających i impulsowych, dlatego często zdarzają się tam transakcje na jeden lub dwa produkty o niewielkiej wartości. W ub.r. wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł.

W supermarketach średnia wartość koszyka była ponad dwa razy większa niż w małym formacie i wzrosła o kilka  procent w porównaniu z 2016 r., natomiast do ok. 7 spadła średnia liczba opakowań w nim. Nawet w grudniu
2017 r. w koszyku znalazło się
7,69 produktów, o 1,4 proc. mniej w porównaniu z grudniem 2016 r. W ponad 90 proc. transakcji dokonanych w supermarketach były produkty spożywcze, kosmetyczne i chemiczne.

Alkohole tu i tam
Mimo kurczącej się liczby sklepów małoformatowych wciąż stanowią one ważny kanał sprzedaży produktów FMCG, a dla wielu kategorii, m.in. alkoholowych i tytoniowych, pozostają najczęstszym miejscem zakupu. Niezmiennie największy udział w obrotach i w liczbie transakcji w sklepach małoformatowych mają papierosy, piwo, wódka, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, woda, mleko, ciastka, czekolada i słodycze impulsowe, a także chipsy.

Ulubionym trunkiem klientów sklepów małoformatowych jest piwo (w ostatnim półroczu sięgał po nie co czwarty kupujący) oraz wódki smakowe i czyste. W ostatnich 12 miesiącach na co piątym paragonie w typowym sklepie osiedlowym występowały napoje bezalkoholowe, co siódmy klient kupował papierosy, a niemal co ósmy sięgał po produkty mleczne.

W najcieplejszych miesiącach do najczęściej kupowanych produktów dołączają lody impulsowe. Tak było np. w czerwcu 2017 r., kiedy ich udział w liczbie transakcji przekroczył 6 proc. Jak pokazują dane paragonowe gromadzone przez CMR, klienci sklepów małoformatowych z każdym rokiem coraz chętniej sięgają też po produkty łatwe w przygotowaniu i oszczędzające czas, takie jak różnego rodzaju dania gotowe, coraz większym zainteresowaniem cieszą się artykuły zaliczane do tzw. zdrowej żywności.

W mijającym roku zwiększyła się zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wszystkich trzech najważniejszych dla handlu małoformatowego kategorii, czyli wyrobów tytoniowych, alkoholu i napojów, które łącznie generują ponad połowę obrotu w tego typu sklepach.

Najważniejsze dla supermarketów kategorie produktowe to: alkohole, produkty mleczne, słodycze, napoje, przyprawy,  dodatki  i produkty tytoniowe. Udział w sprzedaży tych sklepów trzech pierwszych kategorii przekroczył w ub.r. 23 proc. Widocznym trendem był obrót w tym kanale produktów zmiennowagowych, CMR odnotowało również kilkudziesięcioprocentową dynamikę wzrostu wartościowego sprzedaży win deserowych, pralin, dań instant oraz masła.
 
Nr 1 w małym formacie
Najważniejszą kategorią w sklepach małoformatowych, z 17-proc. udziałem w obrotach, są papierosy. Ich sprzedaży nie są w stanie zahamować ani rosnące ceny, ani regulacje prawne mające ograniczyć zainteresowanie wyrobami tytoniowymi. Na początku 2017 r. pojawiły się nowe opakowania papierosów ze zdjęciami, które miały zniechęcać do palenia. Z danych CMR wynika jednak, że sklepy małoformatowe do 300 mkw. sprzedały nieznacznie więcej niż rok wcześniej opakowań oraz odnotowały niewielkie wzrosty obrotów na tej kategorii.

W kanale supermarketów sprzedaż papierosów w ujęciu wartościowym utrzymała się na podobnym poziomie co w 2016 r., natomiast pod względem liczby opakowań – nieznacznie zmalała.

Kategoria rośnie
W szeroko rozumianej kategorii napojów bezalkoholowych liczba transakcji zwiększyła się w małym formacie o około 3 proc. w porównaniu z 2016 r., natomiast wartość sprzedaży – o 6 proc. Wzrosty w supermarketach były jeszcze wyższe.

Największą dynamikę w sklepach małoformatowych odnotowały napoje energetyzujące i izotoniczne (liczba paragonów, na których się pojawiały, była o kilkanaście procent większa niż rok wcześniej). Klienci tych sklepów częściej niż przed rokiem wkładali do koszyków również napoje gazowane oraz soki, nektary i napoje niegazowane.

Na półkach i w lodówkach z napojami wyraźnie przybywa też napojów niezawierających cukru, co przekłada się na wzrost ich sprzedaży. Z danych CMR wynika, że w 2017 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej wolumen sprzedaży napojów gazowanych bez cukru wzrósł o ponad 8 proc. w małym formacie.

Opr. za, na podstawie danych CMR (www.cmr.com.pl)

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }