Tylko u nas: top 30 sieci franczyzowych

Ponad 37,5 tys. sklepów objęło nasze tegoroczne zestawienie liczby sklepów największych sieci franczyzowych i partnerskich. To o ponad 1,8 tys. placówek więcej niż w poprzednim rankingu.

Większość sieci zanotowała w ub.r. wzrost liczby sklepów, choć już nie tak skokowo jak w poprzednich latach. Niezmiennie numerem 1 jest Abc, funkcjonująca w ramach miękkiej franczyzy i skupiająca głównie małe i średnie sklepy. W struktury sieci wstąpiło 59 placówek. Nie wystarczyło to jednak do zrekompensowania ubytku sklepów, które zamknęły się. Jeszcze pod koniec 2016 r. pod szyldem Abc było 8600 placówek, ale rok 2017 sieć zamknęła liczbą 8531, czyli o 69 sklepów mniejszą. Największy odpływ sklepów nastąpił w IV kwartale ub.r., kiedy to z Abc zniknęło aż 128 sklepów (wyjaśnienie tej sytuacji przez Eurocash tutaj: https://handelextra.pl/artykuly/208992,abc-siec-zaczela-sie-kurczyc ).

Drugie miejsce w rankingu udało się obronić Żabce, która płynnie przeszła z systemu ajencyjnego na franczyzowy. Tylko od sierpnia do grudnia ub.r. Żabka przeprowadziła remodeling w 750 sklepach. W 2018 r. zaplanowano zmiany w 1 tys. placówek. Ich operator, firma Żabka Polska, nie rozgranicza liczby swoich sklepów w podziale na szyldy, którymi zarządza. Dlatego też drugie miejsce w rankingu zawdzięcza w głównej mierze Żabkom, ale również Freshmarketom. W ubiegłym roku sieci Żabki wzbogaciły się aż o 400 placówek. W 2018 r. operator zamierza utrzymać to tempo rozwoju.

Mocno wyhamował rozwój trzeciej największej sieci franczyzowej w Polsce – Nasz Sklep – która należy do Grupy Kapitałowej Specjał. Dla porównania: w 2015 r. pod jej szyldem przybyło blisko 450 sklepów, w 2016 r. – 249, natomiast w 2017 r. – tylko 34. Plany na ten rok są znacznie ambitniejsze.

W zestawieniu nie ma spektakularnych zmian, co oznacza, że rynek się stabilizuje. O jedno oczko wyżej wspięła się grupa Detal Polski z szyldami: Kropka, Dobry Sklep, Poziomka, Piotruś Pan, Bingo, Sedal Partner, Bonus. Podobnie jak Mirabelka i Polska Grupa Zakupowa Kupiec. Najwięcej, bo o sześć pozycji w górę przeskoczyła sieć Mili, rozwijana przez Pro-Detal wspierany przez hurtownie MPT.

Nieco więcej było spadków, choć też na poziomie minimalnym. O jedną, dwie pozycje spadły franczyzowe sieci Carrrefour, Euro Sklep, Chata Polska, To Tu, Intermarché oraz Polska Sieć Handlowa Pokusa i Polska Sieć Handlowa Pokusa Premium. W bieżącym zestawieniu należąca do Bać-Polu sieć Słoneczko zajęła 21. miejsce, czyli o cztery pozycje niżej niż w poprzednim.

Z listy (i z rynku) zniknęła sieć Małpka Express. Mamy za to jednego debiutanta – rozwijany przez Chorten szyld Sasanka. Współpracę w ramach tego formatu podjęło już ponad 30 sklepów na terenie województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Docelowo ma to dotyczyć całej Polski. Detaliści, którzy będą chcieli działać pod logo Sasanki, zyskają możliwość korzystania z umów z producentami Grupy Chorten. Dla sklepów stworzona została specjalna identyfikacja wizualna.

Na koniec należy się państwu małe wyjaśnienie. W rankingu top 30 część sieci odnotowaliśmy oddzielnie, część zaś łącznie pod szyldem swojego operatora. Wynika to z różnych koncepcji ich działania.



Katarzyna Pierzchała 2240 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }