Abc - sieć zaczęła się kurczyć!

Aż o 128 sklepów zmniejszyła się w czwartym kwartale franczyzowa sieć Abc - dowiedział się handelextra.pl. - Klient robiąc zakupy pozostaje na rynku niezależnych sklepów spożywczych, natomiast kieruje się coraz bardziej ku sklepom nowoczesnym, o nieco większej powierzchni - tłumaczy Eurocash.

28 lutego Grupa Eurocash opublikowała wyniki finansowe za 2017 r., o czym szczegółowo pisaliśmy tutaj: https://handelextra.pl/artykuly/208858,eurocash-ze-strata-przez-vat.

Po analizie liczby sklepów z czwartego kwartału wynika, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku operatorowi udało się uruchomić 72 placówki w twardej franczyzie. Na koniec roku pod szyldem Delikatesy Centrum funkcjonowało więc 1171 sklepów.

Nieźle poradziła sobie też sieć Groszek, do której w ciągu ostatniego kwartału przyłączyło się 38 nowych sklepów, a w ciągu roku aż 100. Na niezmiennym poziomie pod względem liczby sklepów pozostała sieć Euro Sklep – 429.

Najgorzej powiodło się największej pod względem liczby sklepów sieci w Polsce – szyldowi Abc (źródło: Top 30 największych sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych w handlu spożywczym w 2017 r., HANDEL 3/2018). Na koniec III kwartału pod jej logiem działało 8659 placówek Abc, natomiast koniec roku sieć zamknęła liczbą 8531 sklepów. Oznacza to, że w ciągu trzech miesięcy ubyło jej aż 128 punktów handlowych.

Sieć Abc działa w oparciu o bardzo luźną franczyzę, co było jej wielce pomocne w dynamicznym rozwoju, ale z czasem okazało się niemałym problemem. O tym, że ta formuła współpracy detalisty z hurtownikiem wyczerpuje się, Eurocash zauważył już co najmniej kilka miesięcy temu. Jednym z pierwszych kroków powolnego wygaszania sieci było zlikwidowanie stanowiska dyrektora sieci i tym samym zwolnienie bardzo zaangażowanego w jej tworzenie Łukasza Chadego.

Zapytaliśmy więc przedstawiciela Grupy Eurocash o wyjaśnienie sytuacji w sieci Abc. - Rozwój naszych poszczególnych sieci franczyzowych potwierdza profesjonalizację rynku niezależnych sklepów spożywczych. Po dynamicznej ekspansji sieci Abc w poprzednich dwóch latach, w 2017 r. skupiliśmy się przede wszystkim na zapewnieniu konkurencyjności tych sklepów na rynku – tłumaczy Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash. - Stąd priorytetem nie była dalsza rosnąca liczba otwarć, a rozwój m.in. nowych konceptów, z sukcesem wdrażanych w tej i innych sieciach – mówi.

Jako przykłady podaje chociażby Faktorię Win czy Piwne Terytoria, a więc koncepty, które mają zdynamizować sprzedaż wina i piw rzemieślniczych w tzw. sklepach na rogu. - Jednocześnie rok 2017 potwierdził główny wzrost rynkowy w segmencie mniejszych i średniej wielkości supermarketów – to dotyczy przede wszystkim takich naszych sieci jak Groszek, Lewiatan, czy Delikatesy Centrum - wyjaśnia.

Jego zdaniem widoczne jest, że konsument robiąc zakupy pozostaje na rynku niezależnych sklepów spożywczych, natomiast kieruje się coraz bardziej ku sklepom nowoczesnym, z dogodną lokalizacją i kompleksową ofertą, o nieco większej powierzchni.

- Dodatkowo widzimy też trend profesjonalizacji sklepów osiedlowych, czego dowodem jest zainteresowanie naszych klientów przyłączeniem się do sieci sklepów specjalistycznych takich jak Duży Ben – podkreśla Jan Domański.

Katarzyna Pierzchała 2240 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }