Henkel rośnie głównie na klejach

Producent kosmetyków i chemii gospodarczej odnotował niewielkie wzrosty w sprzedaży tych kategorii w 2017 r. Zdecydowanie szybciej rosła jego sprzedaż w segmencie klejów i technologii.

Organicznie obroty Henkla w segmencie kosmetyków, do którego należą m.in. takie marki, jak Gliss Kur, Taft, Syoss, Schwarzkopf, Schauma czy Fa wzrosły w ubiegłym roku zaledwie o 0,5 proc. (nominalnie o 0,8 proc. do 3,87 mld euro). Nieco lepiej poradziła sobie branża środków do czyszczenia i prania, która jednak swój wzrost o 14,8 proc. do 6,65 mld euro zawdzięcza głównie akwizycji. Organicznie sprzedaż Persila, Silana czy Pura zwiększyła się o 2,0 proc. Znacznie szybciej rosły przychody w największym dla producenta segmencie klejów i technologii, który organicznie wzrósł o 5 proc., a nominalnie o 4,8 proc. do 9,39 mld euro.

- Jeszcze rok temu Henkel był absolutnym liderem wzrostu w dziedzinie środków do prania - mówi Lebensmittel Zeitung analityk Jörg Frey. - Henkel jak w zegarku rósł co roku o 4-5 proc. Teraz to tempo osłabło - dodał.

Za przyczynę tego stanu rzeczy inny analityk, Andreas von Arx uważa zbytnie uzależnienie producenta od nasyconych, stabilnych rynków rozwiniętych. Aż 30 proc. przychodów Henkla pochodzi z Europy Zachodniej, kolejne 26 proc. z Ameryki Północnej, a 3 proc. z Australii, Nowej Zelandii i Japonii.

- Rozbudowując biznes w Stanach Zjednoczonych Henkel jeszcze bardziej uzależnił się od wolno rosnących regionów - mówi. - Dla producenta byłoby lepiej, gdyby równolegle budował analogiczną pozycję w szybko rozwijających się krajach Azji lub Ameryki Łacińskiej. Tam jednak mocną pozycję mają już Unilever i Procter & Gamble - dodaje.

Zauważa tez, że dla Henkla lepszą strategią jest inwestowanie nadwyżek gotówki z marży uzyskanej na kosmetykach w obszar technologii i klejów, gdzie ma znacznie lepszą pozycję wyjściową jako światowy dostawca.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.