Nielsen: mała czarna i nie tylko

- W hipermarketach na półkach można znaleźć średnio ok. 400 różnych herbat. Dynamicznie rozwija się też sprzedaż szałwii, pokrzywy, czystka czy morwy białej - mówi Aleksandra Kret, client specialist w Nielsen Polska.

Czy herbata, podobnie jak inne kategorie spożywcze, zwiększa sprzedaż?
W 2017 r. rynek herbat w naszym kraju wart był ponad 1,3 mld zł, co powoduje, że znalazła się wśród 25 największych kategorii koszyka spożywczego. W porównaniu z 2016 r. sprzedaż wartościowa herbaty wzrosła o 2,5 proc., przy stabilnej wolumenowej i w sztukach*.

Czym spowodowana jest ta różnica dynamiki wzrostu?
- Źródłem wzrostu wartości rynku herbaty jest rozwój sprzedaży mniejszych opakowań oraz niewielka podwyżka cen. Herbata jest kategorią sezonową – jej sprzedaż ujemnie koreluje ze średnią temperaturą w ciągu roku, a wzrost sprzedaży trwa od września do grudnia. Następnie rozpoczyna się powolny spadek do najniższych wartości w okresie letnim.

Które kanały dystrybucji mają największe znaczenie dla kategorii herbaty?
Prawie 35 proc. sprzedaży herbaty zlokalizowane jest w dyskontach, 22 proc. w supermarketach, a 17 proc. w hipermarketach. 26-proc. udział ma mały format, w tym 11 proc. przypada dużym sklepom spożywczym, a 9 proc. - średnim. Różnorodność tej kategorii jest ogromna. W hipermarketach na półkach można znaleźć średnio ok. 400 różnych herbat. W supermarketach wybór jest niewiele mniejszy – ponad 170 produktów per sklep. Dyskonty oferują ok. 45 rodzajów tego napoju. W małym formacie półki z herbatami są węższe. W dużych, średnich i małych sklepach spożywczych obejmują odpowiednio średnio 65, 30 i 10 produktów.

Herbata czarna wciąż wiedzie prym?
Tak. Herbata czarna w 2017 r. stanowiła ponad 45 proc. całej sprzedaży. Drugim, co do wielkości segmentem są herbaty owocowe. Najchętniej wybierane smaki to: malina, dzika róża, owoce leśne oraz żurawina. Zainteresowaniem cieszą się także proponowane przez producentów nowe połączenia. Kupując herbaty owocowe, konsumenci wybierają głównie małe opakowania – zawierające do 20 oraz do 40 torebek. Może to wynikać z chęci posiadania kilku różnych produktów, tak aby zapewnić sobie wybór spośród szerszego wachlarza smaków. Kolejnym dużym segmentem są herbaty Earl Grey stanowiące około 11 proc. sprzedaży kategorii. Inny segment to herbata zielona, która często komunikowana jest jako pozytywnie wpływająca na organizm, o wielu właściwościach leczniczych. Zielona herbata w 30 proc. sprzedaje się bez dodatków. Producenci oferują jednak wiele połączeń smakowych, na przykład z pigwą czy pomarańczą.

A czy są herbaty, które w minionym roku wyraźnie zyskały na znaczeniu?
W 2017 r. dynamicznie rozwijały się takie segmenty, jak herbaty ziołowe czy funkcjonalne. Przyczyn należy doszukiwać się w rosnącym trendzie zdrowego odżywiania. W wielu publikacjach czy poradnikach można znaleźć informacje o leczniczym działaniu ziół i ich pozytywnym wpływie na ludzki organizm. Wśród najczęściej kupowanych herbat ziołowych znajdują się rumianek, mięta i melisa. Dynamicznie rozwija się też sprzedaż szałwii, pokrzywy, czystka czy morwy białej. W 2017 r. w segmencie herbat ziołowych producenci zaoferowali konsumentom wiele nowości – ponad 80 produktów. Natomiast w segmencie herbat funkcjonalnych najlepiej sprzedają się te wspomagające trawienie, odchudzanie czy pracę jelit.

Czy trend rosnącej popularności herbat innych niż czarne utrzyma się również w najbliższym okresie?
W dobie chęci poszukiwania nowości i trendu zdrowego odżywiania należy spodziewać się dalszego rozwoju takich segmentów, jak herbaty funkcjonalne, ziołowe, owocowe czy zielone. To kategoria, w której producenci mogą zaproponować konsumentom wiele nowości stanowiących naturalny sposób na poprawę trawienia, redukcję stresu czy troskę o zdrowie i wygląd. Być może jednocześnie zaobserwujemy spadek sprzedaży dominującej dziś herbaty czarnej, zastępowanej stopniowo przez inne segmenty.

*Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, suma hiper-, supermarketów bez dyskontów, dyskontów, dużych sklepów spożywczych z sieciami chemicznymi, średnich i małych sklepów spożywczych, stacji benzynowych, kiosków i sklepów winno-cukierniczych, styczeń-grudzień 2017 vs styczeń-grudzień 2016, w kategorii herbaty.
Barbara Mikusińska 726 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }